۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۸
کد خبر: ۷۵۵۶۹۵
حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری مطرح کرد؛

حقیقت ایمان و سه خصلت لازم در کلام رضوی

حقیقت ایمان و سه خصلت لازم در کلام رضوی
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تبیین کلام امام رضا(ع)، لازمه رسیدن به حقیقت ایمان را وجود سه خصلت در انسان دانست.
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن جهانگیری، رئیس دانشگاه رضوی در جمع طلاب و دانشجویان ضمن بیان فرمایشی از امام رضا علیه السلام به بیان نکات اخلاقی پرداخت.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان داشت: اگر سه خصلت در انسان نباشد نمی‌تواند به حقیقت ایمان دست پیدا کند. طبق آیه شریفه «یا أیها الذین آمَنوا آمِنوا» بر ما واجب است که دنبال حقیقت ایمان باشیم.

وی افزود: آمِنوا را تفسیر کردن به این‌که ایمان فقط به زبان نباشد، دنبال حقیقت آن باشید امام رضا علیه السلام در این باره می‌فرمایند که اگر سه خصلت نباشد به حقیقت ایمان نخواهید رسید.

 حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری با طرح این پرسش که سه خصلت چیست؟ بیان داشت: «التفقه فی الدین» اول آنکه دینت را بفهمی؛ تفقه به معنی فهم درست، فهم عمیق نسبت ‌به دین که مجموعه‌ای از اعتقادات و احکام و اخلاقیات و صفات خوب و خیر است که انسان باید آن را بفهمد سپس بدان عمل کند.

وی افزود: هر کسی فهمید که خدا واحد، ناظر و حاکم و عالم است، نمی‌تواند به دستورات دینش، واجباتش، ترک محرماتش عمل نکند. پس خصلت اول، همان راهی است که شما انتخاب کردید و شکر خدا در مسیر تفقه در دین قرار گرفتید.

وی ادامه داد: ممکن است هرکسی یک رشته تخصصی را انتخاب کرده باشد اما همه در مجموع برای فهم دین بوده و این هم به ‌منظور عمل کردن به دین است چراکه علم بی عمل در آیات و روایات بسیار نکوهش شده است.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان داشت: نداشتن عمل از موارد مواخذه انسان در روز قیامت است چه عالم باشد چه جاهل همه مواخذه می‌شوند! به جاهلان می گویند چرا یاد نگرفته‌اید به علما می‌گویند شماکه علم داشتید چرا عمل نکردید.

وی افزود: «تفقه در دین» در کلام امام رضا علیه السلام به عنوان اولین خصلت مطرح می‌شود یعنی در واقع و شاید مهم‌ترین خصلت باشد و به نوعی آن دو خصلت دیگر به ‌همین «تفقه در دین» برگردد.

وی ادامه داد: انسان باید برنامه‌ریزی کند که از ساعات و لحظات عمر خویش بهره‌برداری کند مبادا به غفلت بگذراند در مسیر تفقه و یاد گرفتن دین باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری بیان داشت: مسیر تفقه و فهم دین بسیار طولانی است چنانکه عمر نوح داشته باشیم و از همان ابتدای تولد همچون ابوعلی سینا خصوصیات یک انسان فراگیر را داشته باشد تا لحظه‌ی آخر عمر هم فقط دنبال فهم دین باشیم باز به نهایت نمی‌رسیم چرا که این مسیر از انسان خاکی آغاز می‌شود اما اوج آن خود خداست.

وی در بیان فراز دوم فرمایش امام رضا علیه السلام«وحسن تقدیر معیشه» گفت: تقدیر معیشت یا درست برنامه‌ریزی کردن چنین است که نخست توکل به خدا داشته باشد یعنی واقعاً بداند که تکیه‌گاهی جز خدا نیست.

وی ادامه داد: سپس از اوهام و خیالات و توهمات خارج شود گاهی برخی در خیالات و اوهام خودشان زندگی می‌کنند. توانمندی‌هایی که انسان دارد در واقع همان ابزاری است که در اختیار قرار می گیرد تا بتوانیم به کار ببندیم تقدیر و برنامه ریزی صحیح داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی قطع امید و طمع به غیر خدا را سومین گزینه لازم در برنامه ریزی صحیح دانست و گفت: باید نشست و محاسبه کرد که نیاز انسان، درآمد و کار و تلاش در کنار قناعت چگونه باشد که محتاج دیگران نشویم و عزت خویش را حفظ کنیم.

وی افزود: وقتی چنین شد خدا هم کمک می‌کند چرا که « لَهُ مَقالِيدُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ » کلیدهای رزق‌وروزی دست اوست.درست برنامه‌ریزی و اجرا کنیم تا خورد نشویم حال در هر مقطعی از زندگی دانشجویی، دانش‌آموزی، طلبگی یا کارمندی که باشیم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: اگر تقدیر و برنامه ریزی صحیح نباشد طبیعت این نقص در زندگی‌ سبب سستی پایه‌های ایمان و ضعف انسان می‌شود.

وی در بیان فراز سوم فرمایش امام رضا علیه السلام «و الصبر علی الرضایا» گفت: قرآن می فرماید انسان را در رنج و دشواری و آزمایش قرار می‌دهیم. از خدا نخواهید که شما را آزمایش نکند بلکه از او بخواهید توفیق بدهد بتوانید از این امتحان موفق بیرون بیایید. عنصر موفقیت در آزمایشات الهی هم «صبر» است./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات