۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۷۵۵۶۸۸
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان:

دوری از دنیا و گریز از مقام مرجعیت، ویژگی بارز آیت‌الله بروجردی بود

دوری از دنیا و گریز از مقام مرجعیت، ویژگی بارز آیت‌الله بروجردی بود
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه علمای بزرگ، دنیا گریز بوده و از مقامات دنیایی پرهیز می کردند، تصریح کرد: حضرت آیت‌الله بروجردی همواره مرجعیت را به دیگری واگذار می کردند و این جایگاه را بس بزرگ و باعظمت می شمردند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در مراسم شصت و پنجمین سالگرد رحلت حضرت آیت الله بروجردی که امشب پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم برگزار شد، گفت: پس از غیبت صغری مرجعیت شیعه به نیابت عامه با تکیه کردن بر مسائل معنوی به اوج رسیدند، اوجی که در حد گنجایش و ظرفیت علماء و همنشینان با کلام اولیاء الله بود و از طریق نیروهای معنوی به این حقیقت آگاه شدند که در پیشگاه مقدس پروردگار علاوه بر رابطه مادی و ملت مسئولیت های عظیم عرشی و ملکوتی بر عهده آنهاست.

وی با بیان اینکه نیروهای معنوی در درجه اول معرفت بود، افزود: علماء عارف به پروردگار، قیامت، قرآن، نبوت و امامت شدند و از طریق این معرفت به همه این حقایق باور یقینی پیدا کردند و پروردگار عالم را در حد لازم با چراغ معرفتی که از قرآن و روایات به دست آوردند راه را ادامه دادند.

سخنران مراسم با اشاره به اینکه معرفت الفاظی نبود بلکه عرشی و ملکوتی بود، ابراز کرد: علما با چراغ معرفت اخلاص را یافتند و دریافت کردند که اگر این مایه در زندگی آنها نباشد آن زندگی بی ارزش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: اگر مایه عمر انسان در عمل و اخلاص باشد انسان را به کجا می رساند؟ علماء در عصر غیبت بعد از معرفت و اخلاص از مرکب تقوا برای حرکت و رسیدن به کرامت استفاده کردند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امیرالمومنین رئیس همه فضایل را تقوا می داند، تصریح کرد: تقوا یعنی خود نگه داری از همه گناهان باطنی و ظاهری. این کلیدی برای درهای رحمت ویژه حق و کلیدی برای باز کردن تشخیص های صحیح است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان تاکید کرد: با چراغ معرفت و عمل صالح مسئولیت های خود را یافتند و عاشقانه و بدون خستگی عمل کردند، یک روز به درگذشت آیت الله بروجردی مانده بود و از شدت بیماری سخن نمی گفتند، یکبار که چشم باز کرده و سوال کردند آیا فرستاده من برای تبلیغ اهل بیت (ع) به مصر رفته است؟ اگر هنوز نرفته او را بفرستید.

وی اضافه کرد: بدون اطلاع علماء مصر پول به صاحب قلمان مصری می دادند تا در قالب داستان کودکان را با معارف شیعه و اهل بیت آشنا کنند و در این راه یعنی مسیر تبلیغ اهل بیت عصمت و طهارت هیچگاه از مجاهدت خسته نشدند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان خاطرنشان کرد: چراغ معرفت و اخلاق انسان را به این نقطه از بزرگی می رساند، قرآن هم از رحمت پیامبر سخن می گوید که ای پیامبر اگر سخت و سنگدل بودی یک نفر هم به سوی تو نمی آمد.

وی در ادامه سخنرانی به شخصیت بارز علما و دوری از دنیا و کسب مقامات دنیایی سخن به میان آورد که همواره مرجعیت را به دیگری واگذار می کردند و این جایگاه را بس بزرگ و باعظمت می شمردند.

سخنران مراسم سالگرد آیت الله بروجردی با بیان اینکه علماء نماز جماعتشان ترک‌نمی شد، ابراز کرد: نماز جماعت در کشور ما ورشکسته است و در حال رسیدن به آخر خط است، مساجد اطراف حرم ها را نبینید که ساعت ها باز است و نمازگزار دارد، به مساجد کمی آنطرف تر خصوصاً در شهرهای بزرگ نگاه بیندازید که یا بلافاصله بعد از نماز بسته می شود و یا اصلا نمازگزار ندارد.

ارسال نظرات