به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ علیرضا تراشیون در سخنرانی معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، با بیان این که انسان برای تحقق برخی واژگان در زندگی تلاش‌های زیادی می‌کند، خوشبختی را یکی از این واژگان توصیف نمود و اظهار داشت: از منظر روان‌شناسان و فعالان حوزه خانواده، انسان خوشبخت انسانی است که همه چیز اعم از زندگی مادی و معنوی، انسان‌های پیرامون و مسائل روحی و روانی‌اش بر وفق مراد باشد.

 وی در ادامه به تفاوت تعریف خوشبختی در نگاه انسان اشاره نمود و با بیان این که درصد بالایی از انسان‌ها احساس خوشبختی نمی‌کنند، ابراز داشت: احساس تیره‌بختی و بدبختی انسان در همه بخش‌های زندگی اثر می‌گذارد و این موضوع هیچ ارتباطی با مال و سرمایه ندارد؛ چرا که غنی‌ترها محتاج ترند، همه سرمایه داران احساس نارضایتی از زندگی دارند، چرا که واژگان را بد به استخدام نموده اند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن اشاره به روایاتی با بیان این که واژه خوشبختی با این تعریف مصطلح در روایات وجود ندارد، اظهار داشت: خوشبختی که خیلی از انسان‌ها تعریف و به دنبال آن می‌گردند، دست نیافتنی است؛ کسانی که به دنبال این جنس از خوشبختی هستند در اصل بدبخت‌ترین انسان‌ها هستند.

حجت‌الاسلام‌ تراشیون تصریح کرد: ما تا نوع نگرشمان را در دنیا متناسب با مدیریت الهی که خداوند متعال این عالم را آفریده تغییر ندهیم این حس ناامیدی در جامعه و در میان همه انسان روز به روز زیاد خواهد شد؛ کشورهای توسعه یافته بیشترین میزان افسردگی و ناامیدی و خودکشی قرار دارد؛ چرا که هر اندازه نگاه دنیایی پررنگ‌تر گردد، بیماری‌های روحی و روانی و افسردگی و ناامیدی و خودکشی افزایش پیدا می‌کند.

وی بر اهمیت تغییر نوع نگرش‌ها به بحث خوشبختی تصریح نمود و با تأکید بر این که دنیا وادی آمیخته با سختی هاست، اذعان داشت: دنیا محفل آزمایش است و هرجا این لفظ به کار برده شود، نشان دهنده سختی‌های آن است؛ لذا در دنیا انسان به جای رسیدن به خوشبختی باید سعادت را جستجو کند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در اشاره به روایتی از مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام با بیان این که سعادت از سه راه به دست می‌آید که بخشی از آن، آمیخته با عوامل بیرونی است، اظهار داشت: خوبی نسبی است و به جرأت می‌توان گفت اکثر زنان و مردان جامعه ما انسان‌های خوبی هستند و کفه خوبی‌هایشان سنگین‌تر از عیب‌هایشان است.

وی در تبیین عوامل سعادت درونی در نگاه امیرالمومنین علی علیه السلام، بر اهمیت صبر تأکید نمود و اظهار داشت: صبر برای زندگی و حیات دنیا از مهم‌ترین عوامل سعادتمندی است، انسانی که بر سختی‌ها، گناه و مصیبت صبر نداشته باشد بدبخت خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌ تراشیون به روایتی نبوی در رابط با صبوری زنان اشاره نمود و اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می‌فرمایند؛ زنی که بر بداخلاقی شوهرش صبوری کند، عذاب قبر نخواهد داشت و با زهرای مرضیه سلام‌الله‌علیها محشور خواهد شد، ثواب هزار شهید و یک سال بندگی خالص خدا در نامه عملش ثبت خواهد شد. مردی که بر بدخلقی همسرش صبوری می‌کند، خداوند ثواب ایوب پیامبر و صبر او را در نامه عملش ثبت خواهد نمود.

وی بر لزوم بالا بردن تحمل پذیری فرزندان در مواجهه با مشکلات تصریح و با بیان این که هر اندازه به آخرالزمان نزدیک‌تر می‌شویم مصائب بیشتر و زندگی دنیا سخت‌تر می‌شود، خاطرنشان کرد: نباید فرزندان را راحت طلب بار بیاوریم، کودکی که در بستر سختی‌ها قرار گیرد، در مواجهه با مشکلات روزگار صبر و تحمل پذیری بالاتری از خود نشان خواهد دارد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت عدل را یکی دیگر از ابزار درک سعادت توصیف نمود و ابراز داشت: در خانه‌ای که منیت پررنگ شود، عدالت که عامل مهم سعادت در زندگی است زیر پا گذاشته خواهد شد؛ عدم رعایت حقوق اخلاقی و شرعی یکدیگر بارزترین مصداق عدم عدالت در خانواده است.

وی صدق و راستگویی در کلام و رفتار را سومین ابزار رسیدن به سعادت در کلام امیر بیان علی علیه السلام دانست و یادآور شد: سعادت و نجات انسان‌ها در صدق کلامی و رفتاری است؛ نخستین دروغ زن و شوهر بزرگ‌ترین تیشه بر ریشه زندگی شان است.

حجت‌الاسلام‌ تراشیون در پایان رضایت الهی را مهم‌ترین پایه سعادت انسان توصیف نمود و ابراز داشت: تقویت ایمان و پیوند و ارتباط انسان با خدا مهم‌ترین پایه سعادتمندی در دنیا و آخرت است. باید بخشی از عمر و زندگی خود را برای تقویت ایمان به کار گیریم؛ انسانی که ایمان دار باشد سعادت و آرامش حقیقی را درک خواهد کرد.