۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۷۵۵۲۵۸
گزارشی از یک نشست علمی؛

«وعده صادق»؛ مشروع به لحاظ مبانی قرآنی و فقهی، موفق در تثبیت قدرت + فیلم

«وعده صادق»؛ مشروع به لحاظ مبانی قرآنی و فقهی، موفق در تثبیت قدرت + فیلم
پس از عملیات «وعده صادق» نیرو‌های مسلح ایران، در نشستی به همت خبرگزاری رسا مبانی فقهی مشروعیت عملیات، تلاش‌های رسانه‌ای رژیم در واکنش به آن، گفتمان به کارگیری قدرت و راهکار‌های مقابله با جنگ ترکیبی توسط جمع از اندیشمندان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نشست علمی «مبانی مشروعیت عملیات وعده صادق» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و به همت خبرگزاری رسا در سالن شهید دهقانی این رسانه حوزوی برگزار شد.

این نشست به مناسبت عملیات بزرگ و بی سابقه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی علیه اهدافی در خاک سرزمین های اشغالی، تدارک دیده شده بود و جمعی از اساتید و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در آن به ارائه مطالب خود پرداختند.

دفاع و مقابله به مثل اصلی عقلی و مورد اجماع فقهای شیعه است

نشست علمی «مبانی مشروعیت عملیات وعده صادق» برگزار شد

در اولین ارائه با موضوع «مبانی فقهی دفاع، بازدارندگی، مقابله به مثل و تنبیه متجاوز»، حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید مقامی از اعضای هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین، با قرائت آیه «فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ»، این آیه را یکی از استنادات قاعده اعداد در فقه شیعه دانست و اصل «مقابله به مثل» را مورد اجماع فقها ارزیابی کرد.

تعداد بازدید : 6

وی همچنین به آیاتی دیگر و روایات اهل بیت در خصوص اهمیت پاسخ به تجاوز دشمنان اشاره کرد و مقابله به مثل را یک دفاع و نمایش اقتدار دانست و با اشاره به تفسیر «مجمع البیان» تصریح کرد: مرحوم طبرسی تعدی دشمنان را مصداق ظلم معرفی کرده و پاسخ و مقابله به مثل را عین عدالت می داند.

این استاد حوزه علمیه در پایان در پاسخ به کسانی که در خصوص حمایت جامعه و جمهوری اسلامی تردید ایجاد کرده و دفاع از فلسطین امری بی ربط به ایران، معرفی می کنند، خاطرنشان کرد: مرحوم کاشف الغطاء از علمای بزرگ شیعه دفاع از فلسطین را وظیفه هر انسانی می داند و طبق فتوای فقهای متأخر حفظ سرزمین های اسلام بر مسلمانان واجب است.

رژیم صهیونیستی در عملیات رسانه ای خود نیز شکست خورد

نشست علمی «مبانی مشروعیت عملیات وعده صادق» برگزار شد

در نوبت بعد دکتر کمال اکبری رئیس دانشکده دین و رسانه به مبحث «شکست روایت رسانه‌ای رژیم در بی اثر نشان دادن عملیات سپاه و راهبرد رسانه ای جریان انقلاب» پرداخت و عملیات رسانه های صهیونیست را تا پیش از «عملیات وعده صادق» متمرکز بر اشراف اطلاعاتی رژیم برای اقدامات مختلف در منطقه و کوچک جلوه دادن توانمندی های ایران ارزیابی و اضافه کرد: بعد از عملیات ایران، راهبرد اصلی، تغییر کرد و سعی کردند اطلاعات و تحلیل ها را به موارد جزئی و فراموشی راهبرد اصلی عملیات ایران در جغرافیای ناحق رژیم صهیونیستی متمرکز کنند. صهیونیست ها در خط خبری خود انکار توان عملیاتی ایران، برجسته سازی هزینه های ایران در این عملیات، هراس افکنی، کوچک کردن نتایج، بی ثبات نشان دادن بازار، سانسور محل اصابت و تولید اخبار جعلی را بعد از عملیات انجام دادند که تمام این ها بیانگر تلاش آن ها جهت فائق آمدن است و به دنبال این هستند که شکست خود را در عرصه میدان با تلاش های رسانه ای جبران کنند.

تعداد بازدید : 7

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما با اشاره به کلان روایت رسانه های صهیونیست در «نقض صلح» و «شکست پروژه های ایران»، راهبردهای رسانه ای دشمن را ناموفق و شکست هژمونی کامل اسرائیل و آمریکا در منطقه را نتیجه عملیات «وعده صادق» دانست و افزود: غرب با تمام توان 7 دهه به اسرائیل کمک کرد اما در دو دهه گذشته تلاش کردند در نظم جدید خاورمیانه رژیم صهیونیستی را به عنوان هژمون تثبیت کنند که عملیات اخیر ایران خط بطلانی بر روی آن ها کشید. رژیم صهیونیستی همواره در توان سامانه های پدافندی اغراق می کرد اما این اغراق هم شکست خورد. شبکه 12 رژیم اعتراف کرده که 7 موشک به پایگاه نواتیم اصابت کرده بنابراین شکست ناپذیری سیستم دفاعی آن ها نیز در هم شکست.

اکبری با بیان اینکه رسانه های رژیم صهیونیستی دچار بحران روایت شده و به لحاظ رسانه ای مشاعر خود را از دست دادند، از ناتوانی این رسانه ها در کنترل افکار عمومی سخن گفت و افزود: اضطراب رسانه ای در اعلام روایت ها، در رسانه های صهیونیستی به شدت بالا است به این صورت که قدرت پاسخ دهی و روایت گری را از دست دادند و به طرز خنده داری در خصوص تعلل در پاسخ خود اعلام کردند که می خواهیم همان استرسی که ایران به ما وارد کرد را می خواهیم را به ایران وارد کنیم که هیچکس چنین روایتی را نپذیرفت.

استقامت در برابر تهدیدات دشمن از مراحل نصرت است

نشست علمی «مبانی مشروعیت عملیات وعده صادق» برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی هدایت از اساتید سطح عالی حوزه علمیه و کارشناسان رسانه ملی، به عنوان سومین فرد حاضر در این نشست به «موضوع راهکارهای مقابله با جنگ ترکیبی یهود از منظر قرآن و نهج البلاغه» پرداخت و نصرت الهی و فتح را در سه قدم توصیف کرد.

وی با بیان اینکه صبر و انتظار بر فرمان و عملکرد ولی اولین قدم از نصرت است، دومین قدم را استقامت امام جامعه در برابر تهدیدات و تطمیع‌ها و فشارهای بین‌المللی، دانست و قاطعیت در جهاد را سومین قدم معرفی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین هدایت در بیان مراحل نصرت خداوند افزود: صبر نسبت به فرمان و عملکرد ولی از مراحل اولیه این نصرت است؛ مثال ساده این مسأله در انقلاب اسلامی بسیار زیاد است؛ جنایاتی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد همه از مصادیق این صبر است.
تعداد بازدید : 3
 
وی با اشاره به خطبه بیست نهج البلاغه به ویژه در کافی شریف ابراز داشت: می‌توان گفت که نهج البلاغه تفسیر قرآن و توضیحات مازاد بر آن است؛ امام علی (ع) می‌فرماید که اگر امام شما موضعی داشت به ولی خود خیانت نکنید؛ در خطبه 238 هم می‌فرماید تمام وجود خود را متوجه امر ولی کنید.

جمهوری اسلامی، معنای قدرت را بر اساس معنویت بازتعریف کرده است

نشست علمی «مبانی مشروعیت عملیات وعده صادق» برگزار شد

چهارمین ارائه دهنده این نشست علمی، نیز حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود که قدرت جامعه اسلامی را عقل بنیاد عنوان کرد و ابراز داشت: قدرت داریم، اما سر استراتژی و عقلانیت کاری انجام می‌دهیم که نتیجه داشته باشد؛ این قدرت مبتنی بر عقلانیت و علم است؛ ما قدرت را به علم و تکنولوژی تبدیل کرده‌ایم؛ در ورزش هم کسی که قدرت زیاد دارد خواستنی نیست بلکه پهلوان خواستنی است؛ اگر این قدرت خالی با استفاده از عقل و علم تبدیل به ارزش شد می‌تواند نفوذ و تأثیر داشته باشد.

وی که در موضوع «گفتمان حفظ و بکارگیری قدرت» به ارائه مطلب پرداخت و  قدرت‌های گذشته خاورمیانه و مبارزه با اسرائیل را با سنخ «امپریالیسم» و «ناسیونالیسم» و موارد دیگر عنوان کرد و افزود: الان چون منطق قدرت و مقاومت عوض شده است و بر اساس منطق شیعه و حزب الله مبارزه می‌شود به پیروزی نزدیکتر هستیم؛ اگر شما این روحیه را و مقاومت امروز فلسطین را بردارید فرق غزه با کرانه باختری چیست؟ ناسیونالیسم عربی وجود ندارد که برخی بر آن قدرت تکیه می‌کنند؛ این منطق جمهوری اسلامی است که قدرت ایران را بر اساس معنویت باز تعریف کرده است.

گروه های مقاومت به استقلال در طراحی و مهندسی عملیات رسیدند

نشست علمی «مبانی مشروعیت عملیات وعده صادق» برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی منتخب مردم تهران در ششمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری به عنوان سخنران پایانی نشست با موضوع "صهیونیسم ستیزی در اندیشه امامین انقلاب" به ایراد سخن پرداخت.

وی توسعه و بسط مقاومت را از راهبردهای اساسی جمهوری اسلامی دانست و گفت: ما در این زمینه عمق راهبردی ایجاد کرده ایم به نحوی که گروه های مقاومت به استقلال در طراحی، بکارگیری توان و مهندسی عملیات رسیده اند.

تعداد بازدید : 5
 
 
 
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
از برکات عملیات وعده صادق?

«دوستی دارم که در دانشگاه یکی از مرفه ترین کشورهای دنیا استاد است. امروز تماس گرفته بود میگفت چه خبر است؟ میگفت آنچه این روزها در آن کشور و در مواجهه با خودش میبیند را باور نمیکند میگفت اینجا تا چند وقت پیش ایران را به زور از افغانستان تشخیص میدادند اما حالا همه جا در مورد ایران صحبت میکنند میگفت در اتاقم را میزنند می آیند داخل و به من تبریک می گویند میگفت بعد از حمله ایران به اسرائیل فکر میکردم باید نگران باشم خودم را آماده کرده بودم بتوانم احتمالا فشاری که از جانب محیط خواهد آمد را مدیریت کنم اما همه چیز برعکس است. میگفت برای اولین بار در خارج از ایران حس غرور دارم»
0
0