به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فلاح زاده در سخنرانی معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به روایتی از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله بر اهمیت قرار دادن مسیر زندگی در مسیر نسیم‌های الهی تأکید نمود و اظهار داشت: ماه مبارک رمضان طلایی‌ترین لحظات طول سال است و خوشا به حال کسانی که از نسیم‌های رحمت و مغفرت الهی بهره‌مند شدند.

 وی با بیان این که محرِم شدن آسان و محرِم ماندن بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: انسان باید بتواند در سبک زندگی خود ازآنچه که خداوند به‌عنوان معصیت و گناه معرفی نموده دوری کند؛ وقتی وارد روزه و روزه‌داری می‌شویم، همچون حال احرام در حقیقت محرم شده یک سری کارها را بر خود حرام می‌کنیم؛ آنچه بسیار مهم است، نگه داشتن حالت احرام در وجود است.

 وی دوری از گناه را نشانه قبولی عبادات توصیف نمود و اظهار داشت: اگر تقوای الهی و پرهیز از محرمات که در سایه‌سار درک احرام عبادت به انسان دست می‌دهد، بتواند در طول زندگی آدمی را از گناهان دوری سازد، نشان‌دهنده قبولی اعمال است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به ویژگی‌های احرام روزه در ماه مبارک رمضان اشاره و با بیان این که روزه یک واجب و ۹ محرمات دارد، اذعان داشت: روزه که سراسر ترک است، حالت بسیار ارزشمندی برای رسیدن به تقوای الهی است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فلاح زاده با تأکید بر این که روزه را نباید تنها در واجبات خلاصه نمود، مستحبات را مهم‌ترین پایه ارتقای درجات معنوی دانست و خاطرنشان کرد: مستحب است که انسان در روزهای پنجشنبه و جمعه‌ای که با روزهای حرام و مکروه توأم نباشد روزه بگیرد؛ ایام البیض تمام ماه‌های قمری از دیگر روزهایی است که برای روزه‌داری در آن سفارش شده است.

 وی در ادامه تبیین روزهایی که روزه‌داری در آن مستحب مؤکد شمرده شده، اول و آخر ماه‌های قمری را موردتوجه قرار داد و با بیان این که روزه‌داری در ماه‌های رجب و شعبان استحباب بالایی دارد، یادآور شد: ۱۷ ربیع‌الاول، ۲۷ رجب، ۱۸ ذی‌الحجه، روز مباهله و روز دحو الارض از دیگر ایامی است که روزه‌داری در آنها مستحب است. روزه مستحبی سرمایه نفس انسان را افزون می‌سازد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فلاح زاده صوف صوف کردن و به تأخیرانداختن کارها و امورات را مهم‌ترین پایه دوری انسان از توفیقات برشمرد و اذعان داشت: الان که چند روزی از ماه مبارک رمضان نگذشته، بدن انسان همچنان آماده تحمل روزه‌داری و بهترین فرصت برای انجام روزه‌های قضاست.

 وی در ادامه عنایت به نماز را از برکات والای روزه‌داری توصیف نمود و در تبیین اهمیت نماز با تأکید بر این که بررسی اعمال در گرو قبولی نماز است، خاطرنشان کرد: نماز آزمون ورود به بهشت است؛ اگر کسی یک نماز مقبول در پرونده‌اش ثبت باشد، قطعاً بهشت را درک خواهد کرد.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت نماز را کلید تمام خیرات و سرلوحه تجلی اعمال نیک انسان دانست و بر اهمیت مراقبت از نماز تصریح نمود و ابراز داشت: نماز عمود خیمه دین و معراج مؤمن است.

 وی ضمن تأکید بر آثار و برکات دنیوی و اخروی نماز شب، بر اهمیت اقامه نافله نماز صبح تصریح نمود و اذعان داشت: بر اساس روایات اسلامی از یازده رکعت نماز شب سه رکعت شفع و وتر از بقیه افضل بوده، دو رکعت نافله نماز صبح از تمام آنها افضل است.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به برکات نماز اول وقت و جماعت اشاره و با بیان این که هیچ کاری واجب‌تر از نماز نیست، یادآور شد: مساجد مهم‌ترین و مستحکم‌ترین سنگر گفتمان اسلام و پایه اصلی تربیت نسل مؤمن انقلابی است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فلاح زاده بازداشتن مؤمن از نماز جماعت نخستین گام و حربه شیطان برای دوری او از مسیر تعالی و عبادت است، اظهار داشت: وسوسه شیطان نسبت به مؤمنین در گام نخست او را از صف اول نماز بازداشته، آرام‌آرام او را از اقامه نماز جماعت و اول وقت دور و شخص را گرفتار مصیبت می‌سازد.

 وی با بیان این که نماز فرادای در مسجد از نماز جماعت غیر مسجد افضل بوده، نماز جماعت در مسجد را اعلی ترین مرتبه اقامه نماز دانست و خاطرنشان کرد: امام صادق علیه‌السلام در روایتی مسجد، قرآن و عالم ربانی را از شاکیان و مطالبه‌گران روز جزا ذکر می‌کنند؛ چرا که مسجد دانشگاه معارف قرآنی، قرآن کتاب این دانشگاه و عالم ربانی استاد آن است، اگر می‌خواهیم فرزندانمان در اقیانوس کبیر فضای مجازی دچار گرداب‌ها و امواج هولناکش نشوند و به ساحل امن رهنمون شوند، باید رفت‌وآمد به مسجد، انس با قرآن و ارتباط با عالم ربانی را جدی بگیریم.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این که اگر مسجدی فاقد عالم ربانی و محل آموزش معارف قرآنی نباشد آباد نیست، خاطرنشان کرد: انس با قران از برکات ویژه ماه مبارک رمضان است که در غیر ماه مبارک رمضان باید ادامه داشته باشد؛ صوت تلاوت قران بر طفل چندماهه آثار و برکات ارزشمندی دارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فلاح زاده سحرخیزی را از دیگر آثار ارزشمند ماه مبارک رمضان دانست و با بیان این که کم‌خوری از برکات مهم ماه مبارک رمضان است، اظهار داشت: پرخوابی، پرخوری و بیکاری از جمله بدی‌هایی است که روایات اسلامی تأکیدات فراوانی بر مذمت آنها دارند.

 وی درک روزه واقعی را در گرو پرهیز از تمام حرام‌ها و ماه مبارک رمضان را ماه فقرزدایی مالی و فرهنگی توصیف نمود و با اشاره به این که ماه مبارک رمضان ماه الفت و محبت به دیگران، ماه توبه از گناه، ماه صله ارحام و رفع کدورت‌هاست، خاطرنشان کرد: برای درک عالی‌ترین مراتب معنوی باید تمام ویژگی‌های ارزشمند ماه مبارک رمضان را حفظ، احیا و زنده نگهداریم و توأمان بدان توجه داشته باشیم.

 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فلاح زاده در بخش پایانی سخنان خود ضمن تقدیر از عملیات شکوهمند وعده صادق و تنبیه رژیم غاصب صهیونیستی توسط فرزندان سلحشور ایران اسلامی، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی نه‌تنها دشمن جهان اسلام بلکه دشمن انسانیت است؛ سران رژیم صهیونیستی ثابت کردند که از هر درنده‌ای درنده‌تر هستند.