۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۷۵۵۰۳۲
یادداشت؛

حمله گسترده سپاه چگونه معادلات قدرت را در جهان تغییر داد؟

حمله گسترده سپاه چگونه معادلات قدرت را در جهان تغییر داد؟
عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: رژیم صهیونیستی در برابر حجم حملات و هماهنگی دقیق سپاه پاسداران غافلگیر شده و اذعان کرد که هرگز پیش بینی این حجم گسترده از حملات را نداشتند.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

«لَنْ یَضُرُّوکُمْ إِلَّا أَذىً وَ إِنْ یُقاتِلُوکُمْ یُوَلُّوکُمُ الْأَدْبارَ ثُمَّ لا یُنْصَرُونَ»‌ (آل عمران: ۱۱۱) «یهود و نصارا جز آزارى اندک، هرگز به شما زیانى نخواهند رسانید و اگر با شما بجنگند، به شما پشت کرده و بگریزند، آنگاه هیچ یارى نشوند».

دفاع مشروع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که در صبگاه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ و در پی پاسخ تنبیهی ایران به شرارتهای پی در پی رژیم صهیونیستی در عملیات وعده صادق انجام شد را از جهاتی می توان به عنوان یک نقطه عطف در سیاست خارجی جمهوری اسلامی و تاریخ روابط بین الملل توصیف کرد. در تشریح عملیات پیچیده ایران علیه رژیم صهیونیستی، نکاتی حائز اهمیت است:

پیش از هر چیز باید به این نکته توجه داشت که ایران در اوج آمادگی دشمنان خود به رژیم صهیونیستی حمله گسترده ای انجام داد. از فردای حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و تاکید مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر تنبیه متجاوز، آمریکا، اسرائیل و سران کشورهای غربی برای جلوگیری یا خنثی نمودن حمله سپاه به خاک اسرائیل در آماده باش کامل قرار گرفتند. ظرفیت پدافندی چند کشور در طول مسیر ایران تا سرزمینهای اشغالی به همراه ناوگروهای آمریکا، انگلیس و فرانسه که در نزدیکی اسرائیل جهت رهگیری موشکهای ایران مسقر شده بودند، با آمادگی کامل قبلی به دفاع همه جانبه از اسرائیل برخاستند.

دفاع گسترده و چند لایه ای که رژیم صهیونیستی به همراه قدرتهای جهانی آمریکا، انگلیس، فرانسه و برخی کشورهای دیگر در طول مسیر تا حریم هوایی فلسطین اشغالی ایجاد کرده بودند، عبور از این سیستم چند لایه و پیشرفته را مطابق محاسبات نظامی ناممکن می ساخت. به اعتراف یکی از سران رژیم صهیونیستی در این عملیات تنها آمریکا بیش از یک میلیارد دلار برای رهگیری موشکها و پهپادهای ایران هزینه کرد. با این حال در اوج حیرت کارشناسان نظامی جهان، دهها فروند پهپاد و موشک توانستند با گذر از لایه های دفاعی خارج از سرزمینهای اشغالی و عبور از سه لایه دفاع هوایی اسرائیل، با موفقیت به پایگاه های نظامی اسرائیل اصابت کنند.

اسکات ریتر، بازرس سابق سازمان ملل در بخش سلاح‌های کشتار جمعی در واکنش به هدف قرار گرفتن پایگاه هوایی نواتیم در اراضی اشغالی در صفحه شخصی خود نوشت: حتی یک موشک ایرانی در حمله به پایگاه نواتیم رهگیری نشد. این اتفاق در زمانی که رژیم صهیونیستی و هم پیمانانش در اوج آمادگی نظامی و در انتظار حمله ایران بودند، نشان از هماهنگی دقیق دستگاه های‌ دیپلماسی، نظامی و امنیتی از یکسو و توانایی نظامی بالای جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر است.

با وجود آنکه از چند روز قبل از حمله تنبیهی سپاه، رژیم صهیونیستی در منطقه و جهان با آماده سازی افکار عمومی به ایران هراسی روی آورده بود، اما این رژیم به اعتراف رسانه‌های اسرائیلی که حمله ایران به اسرائیل را از نظر اهمیت و ماهیت، شدیدترین حمله از زمان موجودیت این رژیم توصیف نمودند، در برابر حجم حملات و هماهنگی دقیق آن غافلگیر شده و اذعان نمودند هرگز پیش بینی این حجم گسترده از حملات را نداشتند. هدف رژیم از ایران هراسی در روزهای قبل از حمله، بالا بردن بیش از حد انتظارات افکار عمومی بود تا به زعم خویش محدودیت حمله ایران به اسرائیل را نشانه ضعف و ترس ایران از قدرت اسرائیل تحلیل کنند اما برخلاف پیش بینی ها خود تحقیر شدند.

اقدام مقتدرانه ایران بر اساس اصل «دفاع مشروع» مطابق ماده ۵۱ منشور سازمان ملل در عرف بین الملل کاملا موجه است؛ در عرف سیاسی روابط بین الملل حمله به مراکز دیپلماتیک حمله به خاک کشور متبوع تلقی شده و کشور مورد تهاجم از حق دفاع مشروع برخوردار است. علاوه بر این رژیم صهیونیستی به دلیل نقض گسترده قوانین بین المللی و حقوق بشر مانند حمله به غیر نظامیان و اماکن غیر نظامی، اماکن دیپلماتیک، ترور مسئولان سیاسی در کشور ثالث و عدم پای بندی به قطعنامه های سازمان ملل و مفاد کنوانسیون های جهانی، بر اساس اساسنامه سازمان ملل و شورای امنیت مصداق کامل یک رژیم یاغی تلقی گردیده و باید توسط واحدهای سیاسی کنترل گردد.

بنابراین اقدام تنبیهی ایران که اولا برخلاف حملات اسرائیل به جای حمله به مناطق مسکونی، بیمارستانها، مدارس، مهدهای کودک، مخازن آب و… مراکز نظامی هدف قرار گرفت نه تنها در راستای تنش زایی و جنگ افروزی نیست بلکه کاملا قانونی بوده و با تنبیه یک رژیم یاغی به صلح و ثبات بین المللی کمک خواهد کرد. خویشتنداری ایران در طول ماههای اخیر جهت جلوگیری از تشدید تنش ها به ویژه از زمان شهادت سید رضی موسوی و با وجود فشار افکار عمومی داخلی مبنی بر تنبیه فوری متجاوز به جهان ثابت شد. اما رژیم صهیونیستی با حمله به کنسولگری ایران که واکنش های جهانی را نیز برانگیخت گستاخی را از حد گذراند و زمینه را برای تداوم شرارتها و به خطر افتادن صلح پایدار فراهم ساخت.

حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سرزمین های اشغالی، در طول ۱۹۰ روز گذشته آرام ترین شب را برای مردم مظلوم غزه رقم زد. در این شب هیچ زن و کودکی به شهادت نرسید؛ فلسطینیانی که شاهد پرواز موشکهای ایران در آسمان فلسطین بودند با شادمانی ندای یا فاتح خیبر، یا علی و یا حسین سردادند و فعالان رسانه ای عرب زبان نوشتند: در زمانی که سران خائن عرب، فلسطین را فروختند و در برابر جنایات اسرائیل و قتل عام زنان و کودکان فلسطینی سر سازش فرود آوردند، فرزندان آزاده سلمان فارسی انتقام سختی از جنایتکاران صهیونیسم گرفتند.

اقدام مقتدرانه ایران از جهات متعدد منحصر بفرد است که در جای خود نیازمند تحلیل و بررسی است؛ پرحجم ترین حمله موشکی ایران با طولانی ترین و بلندترین برد جغرافیایی، بزرگترین حمله پهبادی و موشکی جهان و به تعبیر فرمانده انگلیسی بزرگترین حمله تاریخ لقب گرفت. حمله ایران که اولین حمله مستقیم از سوی یک کشور به اسرائیل بعد از ۱۹۶۷ بود، تمام ابهت پوشالی این رژیم را فروریخت و به تعبیر برخی منابع رسانه ای جهان، ایران تنها کشوری است که در بحران بیش از ۶ ماهه اخیر در غزه توانست ظرف چند دقیقه معادله را تغییر دهد. اتفاقی که کارشناسان سیاسی و نظامی از آن با عنوان تغییر معادله قدرت در منطقه و جهان یاد می کنند. به لطف الهی این اتفاق بزرگ معادله قدرت را به نفع جریان مقاومت تغییر خواهد داد.

ارسال نظرات