۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۷۵۴۷۷۸
حجت‌ الاسلام ذوعلم:

مهمترین کار انسان در جامعه عمل به وظیفه است

مهمترین کار انسان در جامعه عمل به وظیفه است
رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم مؤسسه حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب مهمترین کار انسان در جامعه توجه به وظیفه است، گفت: اگر توجه به خود بیشتر شود گمراهان هرگز نمی‌تواند به انسان آسیبی برسانند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ذوعلم در تبیین برجسته‌ترین آیه ۱۰۵ سوره مائده در تفسیر رهبر معظّم انقلاب اسلامی این آیه را از برجسته‌ترین آیات قرآن کریم دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب در مورد این آیه نکات مهمی را بیان داشته اند؛ این آیه توصیه به مراقب از خود دارد؛ انسان اگر وظیفه خود را به خوبی انجام دهد هیچ کس نمی‌تواند او را گمراه کند.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم مؤسسه حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب ضمن بیان اینکه علامه طباطبایی بیش از سی صفحه در مورد آیه ۱۰۵ سوره مائده نوشتند، اظهار داشت: تکیه علامه در تفسیر این آیه برروی "نفس" است؛ هر انسانی که به دنبال رشد و تعالی است غالبا زمینه‌ها و موانع رشد را در محیط پیرامونی مشاهده می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تاکید بر اینکه آیه شریفه ۱۰۵ سوره مائده عامل اصلی رشد را خود انسان معرفی می‌کند، ابراز کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب مهمترین کار انسان در جامعه توجه به وظیفه خود است؛ اگر توجه به خود بیشتر شود گمراهان هرگز نمی‌تواند به انسان آسیبی برسانند.

حجت الاسلام ذو علم با اشاره به اینکه تلاش در محیط نامساعد برای خودسازی و انجام وظیفه، اجر و پاداش بیشتری دارد، افزود: به تعبیر علامه طباطبایی انسان در عالم هیچ کاری جز خودسازی ندارد؛ البته خودسازی جدا شدن از جامعه نیست؛ زیرا دستورات خدای متعال در مورد وظایف اجتماعی را نمی‌توان با برداشت ناقص از فراز "علیکم انفسکم" از آیه شریفه ناسخ مسئولیت اجتماعی دانست.

وی با تاکید بر اینکه عدم انجام وظایف دیگران باعث انجام ندادن وظیفه خود نمی‌شود، تصریح کرد: فراموشی خدای متعال، موجب فراموشی خود می‌شود؛ نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب تاکید دارند این است که عبارت"علیکم انفسکم" ناظر به جامعه اسلامی است و فقط امور فردی را شامل نمی‌شود.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مؤسسه حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای با بیان اینکه خدای کریم انسان را به گونه‌ای آفریده که می‌تواند مستقل از دیگران عمل کند و در جامعه فاسد مسیر درست را طی کند، اضافه کرد: ضررر و زیان حقیقی از منظر قرآن گمراهی و حرکت در مسیر ضلالت است؛ اگر کسی در راه خداوند قدم بردارد خداوند او را ثابت قدم می‌دارد.

حجت الاسلام ذو علم با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب به جوانان تاکید دارند که به تدریج انحرافات بزرگ شکل می‌گیرد، اظهار داشت: مراقبت از خویشتن باید دوام داشته باشد و کسانی که جایگاه بلندتری از نظر امکانات دارند باید توجه بیشتری داشته باشند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه انسان موجودی باقی است و به مراتب بالاتری از وجود می‌رسد، مطرح کرد: خلقت جهان اگر به حیات دنیوی خلاصه شود خلاف حکمت است؛ بازگشت همه به سوی خداوند است.

ارسال نظرات