۳۱ فروردين ۱۳۹۱ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۱۲۶۷۵۳
شامگاه پنج‌شنبه در مشهد؛

فرهنگ و هنر در اندیشه مقام معظم رهبری بررسی شد

خبرگزاری رسا ـ دومین همایش تخصصی بررسی و تبیین فرهنگ و هنر در اندیشه مقام معظم رهبری به همت معاونت فرهنگی‌تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و حوزه هنری این استان برگزار شد.
حضرت آيت الله خامنه اي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دومین نشست از سلسله همایش‌های تخصصی بررسی و تبیین فرهنگ و هنر در اندیشه مقام معظم رهبری پنج‌شنبه شب 31 فروردین با حضور حجت‌الاسلام پژمان‌فر، منتخب مردم مشهد در مجلس نهم شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و جمعی از طلاب در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

سیدجواد رفاهی مدیر حوزه هنری خراسان رضوی در ابتدای این همایش گفت: صحبت‌هایی شده است که مجموعه دانشگاه فردوسی مشهد و مجموعه‌های دیگر استان هم در این عرصه وارد شوند تا به سخنان رهبری جامه عمل پوشانده شود.

وی با اشاره به اینکه نگاه رهبری به هنر با نگاه بیشتر علما متفاوت است از قول ایشان گفت: «بنده جزو دوست‌داران هنر و معتقد به رسالت هنر هستم یعنی از بن دندان به هنر معتقدم. عده‌ای هنر را تشریفاتی می‌دانند ولی من برای هنر نقشی واقعی و جدی معتقد و قائلم... .امروز هم بیشترین ضربه‌ای که دارد در دنیا به ما می‌خورد از کارکرد هنر است حتی کارهای ارتباطی که انجام می‌دهند اگر با هنر قاطی نکنند اثر ندارد».

وی افزود: الان ماهواره‌ها و رسانه‌های دشمن که به ظاهر به زبان فارسی هستند و اول اذان هم اذان پخش می‌کنند هدفشان نشاندن باطل به جای حق به وسیله هنر است و این همان چیزی است که رهبری ده سال پیش در جمع اعضای شورای انقلاب فرهنگی گفته‌اند. این در حالی بود که در آن سال‌ها مردم خیلی کم ماهواره داشتند.

رفاهی تصریح کرد: رهبری می‌فرمایند: «هنر زبان رسایی برای همه موضوعات و به خصوص موضوعات پیچیده‌ای مثل انقلاب است. هرچه درباره انقلاب بگوییم نخواهیم توانست آن حقیقت عظیم را تشریح کنیم مگر اینکه با زبان هنر وارد میدان شویم» تأثیرگذاری سریال یوسف با وجود اینکه خیلی از هنرمندها می‌گویند زیاد هنرمندانه نبوده است بسیار زیاد بود و شهر دوشنبه تاجیکستان در زمان پخش آن خلوت می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواستیم جانبازان شیمیایی را معرفی کنیم چگونه می‌توانستیم از احساس آنها بگوییم؛ در فیلم از کرخه تا راین در قسمت‌هایی که جوان شیمیایی در لحظات آخر حیاتش است لحظاتی را معرفی می‌کند که با زبان‌های دیگر قابل بیان نیست.

وی با تأکید بر اینکه مقداری که رهبری به هنر توجه می‌دهند در جاهای دیگر نداریم، گفت: حتی ایشان در مورد سینما در دیداری که با کارگردان‌ها در سال 85 دارند می‌گویند: «تأثیر یک فیلم هنری کارآمد در مقایسه با منبر خیلی بیشتر است. امروز کار هنری بزرگ‌ترین حرکت در مسیر انقلاب است.» حتی ائمه جماعات ما هم باید نسبت به هنر آشنایی داشته باشند چون عده زیادی از نمازگزاران مساجد ما در خانه خود ماهواره دارند و فیلم و سریال می‌بینند.

رئیس حوزه هنری خراسان به وظایف مدیران فرهنگی اشاره کرد و افزود: امروز دشمن تلاش می‌کند که بین هنرمند و روحانیت جدایی بیاندازد و هرچه این جدایی بیشتر باشد به راحتی می‌تواند ضررهای خود را به زیباترین شکل به جامعه ما وارد کند.

گفتنی است در پایان این نشست از طلاب برتر در عرصه فرهنگ و هنر تجلیل شد. حجت‌الاسلام سبزیان نویسنده برتر و جوان حوزوی در عرصه فرهنگ دینی، حجت‌الاسلام عنابستانی کارشناس فرهنگی حوزه علمیه خراسان و نویسنده برتر و جوان حوزوی در عرصه داستان و رمان کوتاه و سیدحسین سیدی شاعر برتر و جوان حوزوی از تقدیرشدگان بودند./931/پ202/ع

ارسال نظرات