۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۷۵۰۹۳۶
رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی تشریح کرد؛

جزئیات اجرای طرح تبلیغی در مدارس سمپاد/پاسخگویی به شبهات با شیوه های جدید تبلیغی

جزئیات اجرای طرح تبلیغی در مدارس سمپاد/پاسخگویی به شبهات با شیوه های جدید تبلیغی
حجت الاسلام اصغری با بیان اینکه قصد داریم که یک توسعه‌ی کمی و کیفی نسبت به طرح سمپاد داشته باشیم، گفت: قصد داریم که تا می‌توانیم استان‌های بیشتری را پوشش بدهیم خصوصا مناطق حساس در کشور و مدارسی که روحانی در آن ها حضور ندارد.

اشاره: سمپاد خلاصه عبارت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است و سازمان ملی استعدادهای درخشان وظیفه نظارت بر مدارس تیزهوشان را بر عهده دارد و مدارسی که زیر نظر سازمان سمپاد با نام مدارس سمپاد و یا مدارس تیزهوشان شناخته می شوند، مدارس سمپاد از جمله شناخته شده ترین و محبوب ترین مدارس در داخل کشور است و هر ساله دانش آموزان بسیاری برای تحصیل در این مدارس در یک فضای رقابتی شرکت کرده تا دانش علمی آن ها سنجیده شود.

از این‌رو خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی را با حجت الاسلام محمدجواد اصغری رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در رابطه با فعالیت های این مرکز در مدارس سمپاد انجام داده است.

متن این گفت‌وگو در زیر تقدیم خوانندگان محترم می شود.

رسا _ ضرورت طرح تبلیغی در مدارس سمپاد کشور که توسط مرکز ملی پاسخگویی انجام شده است چیست؟ این طرح اینکه به چه نحوی شروع شد و در حال حاضر در چه مرحله ای قرار دارد؟

بسم الله الرحمن الرحیم مرکز ملی پاسخگویی از سال‌های اولیه‌ی تاسیس، موضوع پاسخگوی میدانی را پیگیری کرده و سعی کرده است که مدل پاسخگویی آن محدود به برخی سامانه‌ها یا درگاه‌های مجازی و یا صرفا استفاده از ابزارهای الکترونیکی در حوزه‌ی پاسخگویی نباشد و به پاسخگویی میدانی و چهره به چهره به عنوان یک فرصت ویژه نگاه کند. بر همین اساس ما از سال‌های اولیه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب غرفه پاسخگویی مردمی داشتیم تا به افرادی که برای خرید کتاب یا بازدید از نمایشگاه مراجعه می‌کردند، نسبت به سوالات و شبهات دینیشان پاسخگو باشیم. در دانشگاه‌ها هم به صورت رسمی از سوی دانشگاه‌هایی که از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی دعوت می‌کردند، جهت پاسخگویی به سوالات دانشجویی ارتباط می‌گرفتیم و در دانشگاه‌ها حضور پیدا می‌کردیم.

توسعه‌ی کمی و کیفی طرح سمپاد

از سال گذشته تصمیم گرفتیم که مخاطب دانش‌آموز را برای حوزه‌ی پاسخگویی انتخاب کنیم. با توجه به اینکه باید نسل‌های جدید را در بحث پاسخگویی دریابیم تا به سوالات و شبهات متعددی که در حوزه‌های مختلف دینی دارند، بپردازیم. با توجه به اینکه نسل جدید به شدت مطالبه‌گر هستند و هیچ امری را شاید بر اساس کاریزمای شخصیتی افراد نمی‌پذیرند و در عین حال هم به نظر من به شدت علم گرا و عقل گرا هستند، یک روش نوین و متناسب با ایشان را برای پاسخگویی طلب می کند. وقتیکه در حوزه‌ی پاسخگویی به سوالات دینی با آنها گفتگو می‌کنیم و به اعتبار اینکه شما کارشناس دینی هستید مطالب را نمی پذیرند؛ بلکه مطالبی که ارائه می‌کنید را بر اساس معیارهای علمی که به آن ها آموزش داده شده می‌سنجند.

با همه این اوصاف در حوزه پاسخگویی به شدت نیاز به همدلی و همراهی است و ما نمی‌توانیم با نسل جدید با شیوه‌های تحکم آمیز صحبت و گفت‌وگو کنیم. بر اساس اینکه نسل های جدید با درگاه‌ها و سامانه‌های مختلف ما ارتباط گرفتند، یک شناخت اجمالی نسبت به ایشان داشتیم و تلاش کردیم که این شناخت را محدود به سامانه ها نکنیم و در میدان مدارس به صورت چهره به چهره با دانش آموزان نخبه در درجه‌ی اول و مدارس سمپاد ارتباط بگیریم. ابتدا این کار را به صورت غیررسمی شروع کردیم و با مدارس ارتباط گرفتیم و بعدا هم به لطف خدا منتهی به ارتباط رسمی با آموزش و پرورش و امضای تفاهم نامه‌ی رسمی با آموزش و پرورش در سطح وزارت شد.

رسا ـ تابحال چه برنامه های برای این دانش آموزان اجرا شده است؟

سال گذشته اردوهایی از مدارس در مرکز ملی پاسخگویی شرکت کرده و حضور پیدا می‌کردند و کارشناسان ما نیز به صورت تخصصی به سوالاتشان پاسخ می‌دادند. ما در سال گذشته مدارس قم را با مدل ارتباطی میزبان تا حد امکان پوشش دادیم. در این اردوها ضمن بازدید از مرکز با فعالیت های این مرکز آشنا می‌شدند و با ارتباط با کارشناسان ما سوال‌های آن ها جواب داده می‌شد. امسال و بعد از امضای تفاهم نامه رسمی با آموزش و پرورش، فعالیت را به سایر استان‌ها توسعه دادیم تا جایی که در حال حاضر در اصفهان، کاشان، آران و بیدگل، تهران ، دماوند، سمنان و سایر شهر ها کارشناسان ما در مدارس حضور پیدا کردند و تلاش شد نحوه حضور و فعالیت در مدارس را از قالب‌های سنتی هم خارج بکنیم.

توسعه‌ی کمی و کیفی طرح سمپاد/م

به نظر من یکی از ویژگی‌های مهمی که این مدل پاسخگویی در مدارس دارد این است که کارشناسان ما با تخصص‌های ویژه ای که دارند در حوزه‌های پاسخگویی به دانش آموزان در مدارس حضور پیدا می‌کنند و معرفی می‌شوند به همین خاطر نگاه دانش‌آموز صرفا این نیست که یک روحانی در آنجا حضور پیدا کرده که مثلا به سوالات احکام پاسخ بدهد بلکه به نگاه کارشناس تاریخی، مسایل سیاسی اجتماعی، اعتقادی، قرآنی و یا مشاوره می نگرد که همین برای وی جذابیت خودش را دارد. این سبک از حضور به خاطر این است که خیلی جاها که ما حضور پیدا کردیم، ذهنیت قبلی که در میان دانش آموزان حاکم بود، تبلیغ سنتی است و بعد از آشنایی تیم حاضر با مدارس مختلف متوجه گونه‌ای متفاوت از حضور روحانیون و کارشناسان دینی در مدارس لازم است.

رسا ـ غیر از این مواردی که فرمودید این ارتباط به سبک جدید چه ثمرات دیگری به همراه دارد؟

این یک فعالیت برد برد است. هم یک فعالیت جدید با مدل و محتوای جدید برای خود دانش‌آموزان است و هم ما با سوالات جدید این نسل و با دغدغه‌ها و نیازهایی که دارد به صورت خیلی مستقیم آشنا میشویم. اینطور نیست که فقط دانش‌آموزان بهره ببرند بلکه ما هم با تجربه‌های جدیدی مواجه می‌شویم که با استقرار در قم، با استقرار در مرکز و با پشت میز و سامانه بودن به دست نمی‌آید. حتما لازم است که در بین دانش‌آموزان حضور پیدا کنیم.

رسا ـ طرحی که برای مدارس و دانش آموزان سمپاد در حال اجرا است در آینده به چه سمت و سویی خواهد رفت و به چه شکل خواهد بود؟

ما ان شاءالله قصد داریم که یک توسعه‌ی کمی و کیفی نسبت به طرح سمپاد داشته باشیم. به لحاظ کمی با این که حالا از منابع محدود به لحاظ انسانی و حتی به لحاظ مالی مواجه هستیم، در عین حال قصد داریم که تا می‌توانیم استان‌های بیشتری را پوشش بدهیم خصوصا مناطق حساس در کشور و مدارسی که یا روحانی در آن ها حضور ندارد و یا حضورشان در آن کمرنگ است. لذا در تلاشیم که با این دسته از مدارس ارتباط بگیریم تا کارشناسان ما دراین مدارس حضور داشته‌ باشند.

توسعه‌ی کمی و کیفی طرح سمپاد/م

نکته‌ی دوم اینکه به لحاظ کیفی، ما قصد داریم که ارتباطمان با دانش‌آموزان تداوم داشته باشد. این اتفاق خیلی خوبی است که دوستان ما در مدارس حضور پیدا می‌کنند و با دانش آموزان آشنا میشوند اما تا الان برنامه‌ی محدودی برای تداوم و استمرار ارتباط کارشناسان با دانش آموزان وجود داشته است. در حال حاضر در حال فرهم کردن برنامه‌هایی هستیم که بعد از حضور کارشناسان و تیم ما در مدرسه یک ارتباط جامع و همه‌جانبه بین دانش‌آموزان و کارشناسان شکل بگیرد و به پاسخگویی به سوالاتشان ختم نشود.

گفتنی است که سایتی مخصوص ارائه خدمات به مدارس سمپاد دانش‌آموزان در دست طراحی است که از طریق این سایت و همچنین یک اپلیکیشن اختصاصی که پیش از آن طراحی شده است و متناسب با ذوق و سلیقه‌ و نیاز های این نسل دانش‌آموزی است، بتوانیم بعد از حضور تیم‌های ما در مدارس، این ارتباط را به صورت طرفینی ولو بدون حضور در مدرسه حفظ کرده تا در صورت نیاز حضور مجدد در مدارس پیدا کنیم. ان شاءالله.

ارسال نظرات