۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۷۴۷۹۹۵
با پژوهشگران حوزوی؛

پژوهشگران برای ایجاد امتداد رسانه‌ای و اجتماعی پژوهش خود تلاش کنند + فیلم

پژوهشگران برای ایجاد امتداد رسانه‌ای و اجتماعی پژوهش خود تلاش کنند + فیلم
حجت الاسلام اولیایی با انتقاد از عدم اهتمام برخی از طلاب به نوشتن، گفت: پژوهشگران برای ایجاد امتداد رسانه‌ای و اجتماعی پژوهش خود تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد اولیایی پژوهشگر حوزوی در نشست مهمانی فرهنگی خبرگزاری رسا که با حضور معاون پژوهش حوزه های علمیه برگزار شد، اظهار داشت: حوزه علمیه با توجه به قدمتی که داشت می توانست وارد بازی ساختارهای پژوهشی مرسوم نشود از این رو گرفتار یک استعمار خاص شده است؛ تعداد صفحه، چگونگی بهره برداری از کتب و... مسائلی است که توجیه چندانی برای پژوهش های حوزوی ندارند. حوزه علمیه مجبور شد به علت بهره مندی از امتیازات ملی و بین المللی پژوهشی به نظام ارتقاء تن دهد که هر چه زودتر باید از آن خارج شود و باید به سمت بومی سازی فرایند های پژوهشی حرکت کنیم.

حجت الاسلام اولیایی ادامه داد: پژوهش و پژوهشگر اگر در کتابخانه بمانند و یافته های خود را امتداد ندهند، با دفن پژوهش در حوزه مواجه خواهیم شد و همچنین افراد غیر علمی که کار رسانه ای و اجتماعی بلدند، جای پژوهشگر واقعی و صاحب اندیشه حوزوی را می گیرند. سازوکار به گونه ای باید باشد که خود پژوهشگر به امتداد رسانه ای و اجتماعی یافته های خود توجه کند؛ غربی ها و دانشگاهی از نیم صفحه پژوهش خود کوه می سازند.

وی با اشاره به تحصیل بسیاری از حوزویان در مراکز دانشگاهی و عضویت در هیأت علمی دانشگاه اظهار داشت: افرادی در مؤسسات و نهادهای مختلف دانشگاهی جذب شدند که علاوه بر فضل حوزوی فضل دانشگاهی نیز داشته که می توانند بخشی از فعالیت های پژوهشی حوزه های علمیه را تکمیل کنند، از این رو معاونت پژوهش حوزه های علمیه باید از آن ها استفاده کند.

این پژوهشگر حوزوی با تأکید بر ضرورت پرداخت به مزیت های نسبی حوزه های علمیه اظهار داشت: «فلسفه»، «کلام» و «فقه» مزیت های حوزه علمیه است که لازم است متخصصینی برای این امر توسط حوزه های علمیه به عنوان پژوهشگر معرفی شوند. با توجه به میان رشته ای و تخصصی شدن موضوعات در جامعه مدرن امروز، ادعا و ورود پژوهشی به تمام عرصه ها کار درستی نیست. حوزه در موارد متعددی مزیت رقابتی پژوهشی دارد که باید بدان ها بپردازد.

وی بر ضرورت بازاریابی پژوهشی تأکید کرد و افزود: سازمان ها قدرتی دارند که پژوهش ها را به هدف خود هدایت کنند و لازم است در حوزه علمیه چند نفر مسؤولیت تنظیم قرارداد با نهادها را داشته باشند؛ این مسأله فقط فایده مادی برای پژوهشگر ندارد بلکه برای سازمان مربوطه، امر پژوهش و هدایت پژوهش ها بسیار ضروری است.

حجت الاسلام اولیایی با انتقاد از عدم اهتمام برخی از طلاب به نوشتن، تصریح کرد: طلاب توانمند هستند و می توانند به خوبی مطلب بنویسند اما لازم است که زیست پژوهشی آن ها از جایی شروع شده و معایب این زیست اصلاح شود؛ در 20 سالگی کتابی نوشتم که بسیار مورد تمسخر قرار گرفتم زیرا یک تلقی اشتباه تأکید داشت که طلاب باید سالها تلمذ کنند.

وی بر ضرورت ایجاد فرایند گفتگو و طرح ایده، تصریح کرد: در نمونه های غربی مانند TED گفتگو ایجاد می شود و ایده خود را مطرح می کند؛ در برخی از روند ها افرادی بدون قوت علمی و پژوهشی به عنوان پژوهشگر در رسانه ها مطرح می شوند اما اگر قالب های گفتگو شکل بگیرد و طی آن به ایده پژوهشگر حمله شود، عیار هر شخص توسط فهمیده می شود.

تعداد بازدید : 1
ارسال نظرات