۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۷۳۱۸۰۰
یادداشت؛

«مردم» مسئولان و نهادهای متولی فرهنگ را به خط کنند

«مردم» مسئولان و نهادهای متولی فرهنگ را به خط کنند
چرا باید برخی از مسئولان فرهنگی در عمل به وظایف قانونی و اسلامی با بهانه‌ها و توجیه های غیرقابل قبول از پاسخگو بودن به مردم و انجام مسئولیت اصلی خود شانه خالی کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بر کسی پوشیده نیست که مسئله حفظ حجاب و پوشش اسلامی از آموزه ها و دستورات مهم دین اسلام به پیروان است که ریشه در آیات قرآن کریم دارد و در برخی از آیات همچون آیه 31 و 60 سوره نور و آیات 33 ، 53 و 59 سوره احزاب بر این مسئله تأکید بسیار شده است؛ اما امروزه برخی از زنان جامعه اسلامی ایران به دلایل مختلف از این دستور الهی سرباز زده و سرپیچی می کنند. 

امروزه درباره بی حجابی برخی از زنان در جامعه، موضعگیری های مختلف و متعددی از برخی افراد، گروه ها، دغدغه مندان به نظام و اسلام و برخی از علما و صاحب نظران از دور و اطراف کشور به گوش می رسد و هر کس که طرح و ایده ای به ذهنش می رسد را ارائه می کند تا شاید بتواند جلوی بی حجابی ها و ترویج آن را که در شأن ملت بزرگ ایران اسلامی و مردم شهید پرور آن نیست، گرفته و از ساکتین و دوست داران مقام و منصب و کیسه داران زر دوست، نباشند؛ اما هرچند بسیاری از موضعگیری ها در عین این که تاثیرگذار خواهند بود و نباید از تلاش و کوشش در این راستا باز ایستاد؛ ولی قطعاً این تلاش ها، مسئله را ریشه ای حل نخواهد کرد؛ درحالی که ابتدایی‌ترین و کارسازترین روش مقابله با یک مشکل، بررسی ریشه ای و پیدا کردن علت اصلی بروز آن مشکل است تا با از بین بردن علت یا علل اصلی، مشکل را ریشه‌کن برطرف کرده و موانع موجود پیش رو را از میان برداشت.

«مردم» مسئولان ونهادهای متولی فرهنگ را به خط کنند/ آب از سرچشمه گل آلود است

آب از سرچشمه گل آلود است

قطعاَ نمی توان انتظار داشت آبی که از سرچشمه، گل آلود جاری می شود در پایین چشمه به صورت صاف و شفاف باشد؛ بلکه باید آب را از سرچشمه صاف و شفاف کرد.

دغدغه مندان انقلاب و نظام اسلامی به جای این که با برخی از افراد بی حجاب -که بعضاَ نیز از عواقب بدحجابی خود، اطلاعی نداشته و جاهلانه، ناآگاهانه و صرفا برای این که هم رنگ جماعت شوند، دست به بی حجابی می زنند - برخورد کنند، باید اول از همه، مسئولان فرهنگی و ارگان های متولی فرهنگ را به چالش کشیده و با مطالبه گری های لازم، آنان را به خط کنند تا به وظایف خود در این توجه کرده و به وظایف قانونی خود درباره حجاب عمل کنند؛ چراکه به خط کردن مسئولان فرهنگی و جوابگو کردن آنان در این زمینه، یعنی همان صاف شدن چشمه گل آلودی که شفاف شدن آن می تواند آب های گل آلود در مسیر را نیز شفاف کرده و درصد بسیاری از این مشکل را برطرف کند.

چگونه است که نهادهای دولتی متولی امور فرهنگی که نان خور نظام بوده و باید در راستای حفظ اصول و مبانی نظام اسلامی به وظایف محوله خود عمل کرده و در این راستا حرکت کنند، اکنون خود را کنار کشیده و نظاره گر اقدام مردم انقلابی و دغدغه مندان نظام اسلامی شده و گروه های مختلف مردمی را به جان همدیگر می اندازند.

نباید این گونه باشد که برخی از مسئولان در نظام اسلامی دارای پست و مقام شده و از بیت المال مسلمین حقوق دریافت کنند؛ اما هنگام عمل به وظایف قانونی و اسلامی با بهانه‌ها و توجیه های غیر قابل قبول، از پاسخگو بودن به مردم و انجام مسئولیت اصلی خود شانه خالی کنند.

یکی از چشمه های گل آلود فرهنگی کشور، نهاد بسیار مهم و تاثیرگذار یعنی صدا و سیما است؛ صدا و سیمایی که هیچ شکی در تاثیرگذاری شگرف آموزش های این نهاد در عرصه های مختلف، همچون اندیشه پردازی، ارزش گذاری، هنجارسازی، نمادسازی، الگوسازی و نوآوری رفتاری، تغییر یا تقویت فرهنگ و ایجاد تعادل در آن، وجود ندارد و کسی نمی تواند تاثیرگذاری رسانه و صدا و سیما در فرهنگ و تغییر رفتار افراد جامعه را انکار کند؛ چراکه صدا و سیما و ابزار رسانه در عرصه هسته فرهنگ از توان تعلیمی و تثبیتی خارق العاده ای برای فرهنگ پذیری مردم جامعه برخوردار است و می تواند با عملکردهای خود، منجر به تغییر رفتارها و الگوهای اجتماعی شود.

«مردم» مسئولان و نهادهای متولی فرهنگ را به خط کنند

صدا و سیما باید به اهمیت جایگاه تاثیرگذاری خود بر فرهنگ مردم توجه ویژه داشته باشد. این که در غالب فیلم و سریال ها و آثار سینمایی تولید شده در کشور به امور فرهنگی بی توجهی شده و برخی از دستورات اسلام و مسائل فرهنگی همچون حجاب اسلامی، زیر سوال برده می شوند، نباید انتظار داشت که در آینده، رعایت حجاب اسلامی و عمل به ارزش های الهی در جامعه مورد قبول واقع شود.

وقتی داشتن حجاب اسلامی در فیلم و سریال های تولید داخل و حتی برخی از جشنواره های مهم کشور، به سخره گرفته می شود و دارنده حجاب اسلامی و پوشش عفیفانه، نوعی عقب ماندگی، بی کلاس بودن و نقص برای زنان جلوه داده می شود، دیگر چه انتظاری از دختران و زنان نسل های آینده دارید که - رعایت یا عدم رعایت فرهنگ کنونی جامعه در 10 یا 15 سال آینده به دست آنان رغم خواهد خورد- به حجاب اسلامی و ارزش‌های الهی پایبند باشند؟

صدا و سیمای کشور با برخی از بازیگران بی حجاب که برای مخاطبان خود بی حجابی را ترویج داده و الگوی نامناسبی برای مخاطبان و دنبال کنندگان خود هستند، چگونه برخورد می کند؟ با حضور بازیگران بی حجاب و پوشش نامتعارف برخی از بازیگران در جشنواره فیلم فجر، به جز پهن کردن فرش قرمز، تکریم و تعظیم و تقدیر از آنان، چه برخوردی با آنها شد؟ درحالی که سلبریتی ها مسئول حفاظت از فرهنگ اسلامی و ایرانی هستند و رفتار و گفتار آنها در جامعه، مورد تقلید برخی از افراد جامعه است.

چرا به رفتار، گفتار و عملکرد سلبریتی ها توجه و نظارت نمی شود؟ چگونه است که در صدا و سیمای کشور اسلامی، بازیگر محجبه و عفیفه، برخلاف بازیگران غیر محجبه درگرفتن نقش ها با مشکلات عدیده روبه رو می شوند؟ آیا بی حجابی سلبریتی ها برای آنان بیشتر تبعات بد دارد یا داشتن حجاب برای آنان؟

این صدا و سیما است که با میدان دادن به بی سلبریتی های بی حجاب، به آنان این گونه القا می کند که شما شایسته الگو بودن برای مردم جامعه و مشهور بودن هستید و به رفتار و کردار خود بالیده و با همین فرمان نیز  به پیش روید.

در نظام اسلامی که حجاب داشتن و امر به معروف و نهی از منکر کردن، برای افراد تبعات بد داشته باشد و با حجاب بودن و آمر به معروف و ناهی از منکر بودن، هزینه بردار باشد، نمی توان انتظار عدم بروز ناهنجاری ها و تقویت فرهنگ اسلامی در جامعه را داشت.

وقتی غالب ارگان های نظام برای ترویج ازدواج و فرزندآوری برای جلوگیری از وارد شدن به سیاه چاله جمعیتی در چند سال آینده، تلاش و کوشش می کنند تا از آن جلوگیری کنند؛ اما صدا و سیما هم زمان سریال «آقای گرفتار» را بازپخش می کند، چگونه می توان انتظار داشت که جوانان ازدواج نکرده کشور، تن به ازدواج داده و مردم جامعه به داشتن فرزند بیشتر رغبت نشان دهند؟

«مردم» مسئولان ونهادهای متولی فرهنگ را به خط کنند/ آب از سرچشمه گل آلود است

بنابراین علمای عظام، اندیشمندان، مومنین و مومنات و تمامی دغدغه مندان انقلاب و فرهنگ نظام اسلامی، باید ابتدا ارگان ها و مسئولان فرهنگی کشور را به خط کرده و آنان را پاسخگو کنند؛ چراکه وقتی مسئولان فرهنگی و ارگان های متولی فرهنگ و تاثیرگذار در اصلاح فرهنگ مردم جامعه به خط نشده و عملکرد مسئولان این نهادها، زیر ذره بین مردم قرار نگیرد، این وضع اصلاح نخواهد شد و اگر هم اصلاح شود نیاز به زمان بیشتر، هزینه مضاعف و تبعات فراوان دارد که زمانبر خواهد بود. 

آتش به اختیاری مردم آخرین اقدام است؛ نه اولین

در حکومتی که اسلامی بوده و همه ارگان های آن با مبانی و اندیشه های اسلامی اداره شده و به پیش برده می شود، قطعاً اقدام مردمی و آتش به اختیاری مردم انقلابی برای برخورد با ناهنجاری ها و بی حجابی در جامعه اسلامی، آخرین راه و شاید آخرین تیروترکش و اقدام برای اصلاح هنجارها و پایان دادن به این گونه مسائل است؛ نه اولین راه و اقدام.

طبیعتا زمانی باید این راه را انتخاب کرد که حکومت، حکومت اسلامی نباشد و یا از دست آن در این زمینه کاری بر نیاید.

علاوه بر این در صورتی که مردم به قضیه مهار بی حجابی ورود پیدا کرده و تک به تک افراد جامعه، اقدام به اصلاح این اوضاع کنند، زمینه های به وجود آمدن بهانه هایی همچون بهانه مهسا امینی بر دشمنان هموارتر خواهد شد و ایران اسلامی را برای دومین بار به اغتشاش و آشوب خواهند کشید و این بار «اغتشاش متدین» را رغم خواهند زد.

لزوم برخورد قاطع با تصویرسازی های غلط از بی حجابی در رسانه و فضای مجازی

باید در گام اول با تصویرسازی هایی که در رسانه های صوتی، تصویری و فضای مجازی توسط بلاگرها از بی حجابی در اذهان افراد جامعه شکل می دهند مقابله کرد؛ چراکه قاطعانه می توان گفت بخش مهم وهم برخی از دختران بی حجاب در کف جامعه از بی حجابی، تصویرسازی توهم آور رسانه ها و فضای مجازی است.

سعید چراغی

ارسال نظرات