۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۷۳۱۰۸۴
شهردار اصفهان:

در حوزه فرهنگی دست کسی را نبسته‌ایم/چهارباغ پیاده‌راه خواهد ماند

در حوزه فرهنگی دست کسی را نبسته‌ایم/چهارباغ پیاده‌راه خواهد ماند
اصفهان _ قاسم‌زاده با بیان اینکه شهرداری به اندازه توانش به کارهای فرهنگی پرداخته است، گفت: طبیعی است که برخی فعالیت‌های فرهنگی شهرداری را نپسندند اما نباید قضاوت کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ سال سختی بود و هر فراز و نشیبی در حوزه اقتصاد ما را تحت تأثیر قرار می‌داد، گفت: هر رخداد و اغتشاشی شهرداری را بشدت درگیر می‌کرد و عرصه شهر محل حضور عناصر مختلف بوده است و این شهرداری است که مانند یک مادری که به فرزند خود رسیدگی می‌کند باید شهر را تمیز و مرتب می‌کرده است.

وی در ادامه افزود: با همه تلاطمی که در ابعاد مختلف در جامعه داشتیم، به نظر می‌آید سال خوبی داشتیم و داوری این موضوع در نهایت با مردم است، سعی کردیم در بین همه این تلاطم‌های مختلف کاری کنیم که شهر و کارهای شهر زمین نماند و سعی کردیم که شهرمان از نشاط و شور و شوق و تب و تاب نیافتد و شهری پویا و زنده داشته‌ باشیم و اگر خیلی از این تلاطم‌ها نبود شاید عملکرد بهتری داشتیم.

شهردار اصفهان با اشاره به تلاش مدیریت شهری برای مکانیزه کردن نظافت شهری، خاطرنشان کرد: بعد از چند اتفاق تلخی که داشتیم امسال نظافت بزرگراه‌ها مکانیزه شد و در سال آینده این مکانیزه شدن نظافت شهر بیشتر خواهد بود، در طرح حذف یک روز از جمع آوری زباله موفق بودیم و آمار و ارقام حاکی از رضایت مردم است. تبدیل زباله‌ها به انرژی و مواد طرحی است که اجرایی شده و در حال گسترش است.

به دنبال تولید ثروت از زباله ها هستیم

قاسم‌زاده به همکاری شهرداری اصفهان با برخی شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید ثروت از زباله‌ها در شهرداری اصفهان اشاره کرد و گفت: در آینده پسماند ساختمانی مازاد خیلی در شهر نخواهیم داشت و اینها تبدیل به مصالح ساختمانی خواهد شد. در حوزه حمل و نقل و شهرسازی نرم افزار اصرو و ارائه پروانه غیرحضوری از دستاوردهای شهرداری اصفهان است و طرح‌های بازآفرینی شهری در بافت فرسوده نیز با شتاب خوبی در حال پیشرفت است.

وی با بیان اینکه پیشرفت خوبی در خط دو مترو وجود داشته و نیروهای شهرداری به صورت شبانه روزی در حال فعالیت در این زمینه هستند، اظهار کرد: شورای شهر شهرداری را موظف کرده است تا سال ۱۴۰۳ بهره برداری از خط دو مترو را رقم بزند. قرارداد شهرداری اصفهان با مپنا با رقم ۶۰۰ میلیون یورو بزرگترین قرارداد تاریخ شهرداری‌ها بود و اکنون پس از یک سال طی روند قانونی و تشریفاتی آماده بهره‌برداری است.

شهردار اصفهان ادامه داد: ان شاء الله سال ۱۴۰۲ قرارداد ادامه خط ۲ مترو انجام خواهد شد و مترو از شهرک قدس تا دانشگاه صنعتی امتداد خواهد داشت. ۲۸۵ اتوبوس نو خریداری شده و به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شد. در حوزه فرهنگی رویکردی که در خصوص برون سپاری و فعال‌سازی تشکل‌های مردمی موفق بود و از آن راضی هستیم و بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی شهر نه توسط شهرداری بلکه توسط گروه‌های مردمی انجام شد.

قاسم‌زاده تعلیم فرهنگ شهروندی و شهرنشینی از رویکردهای مهم شهرداری اصفهان برشمرد و تصریح کرد: به مجموعه خود توصیه کردیم کارهای فرهنگی در حوزه فرهنگ دینی و اجتماعی را به مردم بسپارند و در این زمینه اتفاقات خوبی رقم خورده که در سال آینده توسعه و گسترش خواهد داشت. پروژه شهدای ورزشکار که یک معبر پرخطر و حادثه آفرین بود و اکنون به منظور تسهیل عبور و مرور شهروندان و مسافران نوروزی، فعال شده و پس از نوروز با تکمیل نورپردازی آن به بهره‌برداری رسمی خواهد رسید‌.

وی با اشاره به افزایش ۶۵ درصدی بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، اظهار کرد: حدود ۷۳ درصد این بودجه عمرانی است، ۲۷ درصد نیز هزینه‌ای است، در شهرداری اصفهان همیشه سعی شده نسبت جاری عمرانی بهم نخورد و این نسبت ۷۰ به ۳۰ همیشه سعی شده است رعایت بشود. حوزه فرهنگی اجتماعی ۱۰ درصد بودجه را به خود اختصاص داده است.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: بودجه خالص شهرداری ۲۰ هزار میلیارد و با سازمان‌ها این بودجه به ۲۲ هزار میلیارد می‌رسد. حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان از بودجه شهرداری اصفهان عمرانی است و در زمینه فضا سازی نوروزی نیز امسال مردم را غافلگیر خواهیم کرد.

اتفاقات خوبی برای احیای زاینده‌رود در راه است

قاسم‌زاده با بیان اینکه به همت استانداری و تا حدی صنایع و شهرداری، پیش بینی شده است که نیمه دوم سال آینده آب خلیج فارس به اصفهان برسد، تصریح کرد: پیمانکاران قوی به سرعت در حال کار کردن بر روی این پروژه هستند و پروژه‌ای که در روال طبیعی ده سال ممکن بود طول بکشد، با اتکا به منابع استانی و بدون معطلی برای بودجه‌های ملی، به سرعت پیشرفت کرده است و فهم من از پروژه و اراده استان در مدیریت این پروژه پیش بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ آب تصفیه شده خلیج فارس به اصفهان برسد و بخشی از نیازهای استان را برطرف کند و ان شاء الله تا سال ۱۴۰۳ احیا زاینده رود را شاهد باشیم.

وی استثمار کودکان برای کار را بی‌رحمانه‌ترین کار توصیف کرد و گفت: قانون باید با والدین کودکان کار برخورد کند، برخی از این خانواده‌ها نیازمند واقعی نیستند و باید با سوداگرانی که این کودکان را اجاره می‌کنند یا خانواده‌هایی که بچه‌ها را قربانی خود کرده‌اند توسط دستگاه‌های مربوطه برخورد بشود، شهرداری با راه اندازی مجموعه‌هایی مانند بهشت کودکان و مجموعه توانمند سازی باغ فدک تلاش کرده است وظایف خود در زمینه کودکان کار و کارتن‌خواب‌ها را انجام بدهد.

شهردار اصفهان حرکت به سمت هوشمندسازی را اولویت و دغدغه مهم خود عنوان کرد و افزود: هوشمندسازی نقش ویژه‌ای در کوتاه کردن دست سوء استفاده کنندگان از مردم دارد، در بدنه شهرداری صادقانه بگویم مقاومت نسبت به هوشمندسازی وجود دارد، مردم نیز باید بپذیرند باور کنند و یاد بگیرند با ابزارها و وسایلی نظیر تلفن همراه مشکلات خود و کارهای خود را پیگیری کنند. میز هوشمندسازی هر هفته برگزار و فرآیند آن را با قوت پیگیری می‌کنیم.

قاسم‌زاده با اشاره به ارتباط مؤثر میان اصفهان و کشورهای عضو اکو، خاطرنشان کرد: در اردیبهشت ماه در مؤسسه اکو در تهران که همه کشورهای عضو اکو در آن دفتر دارند نمایشگاهی اصفهان برگزار خواهد کرد و امیدوار به دستاوردهای خوبی در حوزه گردشگری و دیپلماسی شهری در ارتباط با این کشورها هستیم.

وی با انتقاد از مازوت سوزی در اصفهان، اظهار کرد: امیدوار هستیم اکنون که گفته می‌شود مازوت سوزی در اصفهان متوقف شده است واقعا این اتفاق افتاده باشد و دیگر شاهد مازوت سوزی در اصفهان نباشیم، به صورت جدی در حوزه های مختلف نظیر حمل و نقل، خدمات شهری و فضای سبز در حال تلاش برای کاهش آلودگی هوای شهر هستیم. بودجه سال آینده قرار نیست فشاری بر مردم وارد کند، هزینه‌های شهرداری به سمت مشارکت‌های اجتماعی سوق پیدا کرده و جذب سرمایه‌گذار و در آینده صندوق مشارکت‌های جمعی با هدف جلب حمایت‌های مردمی در دستور کار قرار گرفته است، ۵ هزار میلیارد تومان از بودجه سال ۱۴۰۲ از طریق جلب مشارکت‌های عمومی است.

چهارباغ پیاده راه باقی خواهد ماند

شهردار اصفهان در خصوص وضعیت چهارباغ عباسی، تصریح کرد: خیال همه را راحت کنم، چهارباغ پیاده‌راه خواهد ماند و اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای اسلامی شهر روی این موضوع اجماع دارند و مدیریت شهری محکم پای این کار ایستاده است، جمع بندی این بوده که چهارباغ پیاده‌راه بماند و کلا دولت خانه صفوی تدریجا تبدیل به پیاده‌راه بشود و استاد بالادستی نیز همه این موضوع را تأیید می‌کند و مصوبه شوراب ترافیک شهر، استان و کشور برای آن وجود دارد و جای نگرانی نیست.

قاسم‌زاده در خصوص حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و دینی با محوریت مساجد عنوان کرد: تمام مراکز فرهنگی، مساجد و نهادها که در عرصه مسائل فرهنگی و دینی خدمات عام‌المنفعه می‌دهد، کمک می‌کنیم، گفت: بر این اساس مانعی بر سر راه آن‌ها نخواهیم بود و امکاناتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم و از هر کار عام‌المنفعه در سطح شهر طبق قانون کمک می‌گیریم.

وی ادامه داد: کارها در احیای بافت‌های خانه‌های تاریخی شتاب خوبی گرفته است، مطالعات محور باباقاسم و محور هارونیه از جمله محورهایی هستند که در آینده احیا خواهند شد و بجای احیای نقطه‌ای به سمت احیای محوری رفته‌ایم و تلاش می‌کنیم جذابیت خوبی برای سرمایه‌گذاران داشته باشد. ماهم به تخریب خانه‌های تاریخی حساس هستیم و اتفاقی که اخیراً در تخریب یک خانه رخ داد بر مبنای این بوده که نگهداری آن مقدور نبوده و احکام قانونی لازم نیز برای آن صادر شده بوده است.

در حوزه فرهنگی دست کسی را نبسته‌ایم

شهردار اصفهان در خصوص انتقادات آیت الله مهدوی عضو مجلس خبرگان رهبری از فعالیت‌های فرهنگی مدیریت شهری، تصریح کرد: می‌توانیم یکدیگر را نقد کنیم اما باید کمتر قضاوت کنیم، زیرا در قضاوت ممکن است بی‌مهری و کم‌لطفی صورت گیرد.

وی ادامه داد: باید از قضاوت پرهیز کنیم و به سمتی برویم که بیشتر همدیگر را تحمل کنیم. شهرداری در حد بضاعت خود به چیزی که تشخیص می‌دهد درست است عمل می‌کند، در خصوص برآورده کردن دیدگاه فرهنگی علما و روحانیون ما فضا را برای فعالیت‌های مردمی باز گذاشته‌ایم و هرکس یا مجموعه‌ای که ایده‌ای دارد می‌تواند به شهرداری ارائه بدهد و از ایده‌ها حمایت خواهیم کرد و در حوزه فرهنگی دست کسی را نبسته‌ایم.

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: کماکان باب نقد و انتقادات باز است و امسال شاهد اصلاحاتی بر مبنای انتقادات کارشناسان در خصوص زیباسازی نوروزی سال ۱۴۰۱ خواهیم بود. امسال نشانه‌هایی را در شهر کار خواهیم کرد که احیاگر هویت تاریخی شهر است. سعی کرده‌ایم بهترین‌ها را در حوزه فرهنگی انتخاب کنیم و هیچکدام تعصبی ندارند و نیت پاکی دارند و انتقاد پذیر هستند‌. چهارباغ زنده است و زندگی در چهارباغ جریان دارد.

وی عنوان کرد: در حوزه فرهنگی هیچ تعصبی نداریم و مرتب فراخوان برای جذب ایده یا مشارکت ارائه می‌دهیم و حتی در اجرا نیز یاری رسان خواهیم بود و بار بسته‌ای نیست بار فرهنگ، بغیر از شهرداری کسی کار فرهنگی در شهر نکرده است و اگر شهرداری خودش را کنار بکشد شهر سوت و کور خواهد شد.

شهردار اصفهان با اشاره به وجود تنوع سلیقه در حوزه فرهنگی، اظهار کرد: در شهرداری در حوزه فرهنگی نیروهایی داریم که همگی غنی هستند اما اختلاف نظرهایی نیز وجود دارد و طبیعی هم هست که برخی فعالیت‌های فرهنگی شهرداری را نپسندند.

قاسم زاده به انتقاد یکی از اعضای شورای شهر در خصوص فعالیت‌های شهرداری در نوروز 1401 اشاره کرد و گفت: یکی از اعضای شورای شهر گلایه کرده بود که چرا در تمام خیابان‌های شهر عکس شهدا را نصب نکردید، بنده با این دیدگاه موافق نبودم زیرا افراط خودش یک نوع ضدتبلیغ است و باید دانش فرهنگی داشته باشیم./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات