۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۷۱۱۰۲۵
نیم‌نگاهی به عملکرد دفتر تبلیغات (۶)؛

بانوان سهم بیشتری در تبلیغ داشته باشند

بانوان سهم بیشتری در تبلیغ داشته باشند
سرکار خانم جلالی در حضور رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: نهاد‌های متولی تبلیغ جریان تبلیغ بانوان را نمی‌بینند و یا حداقلی می‌بینند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، تنها بانوی حاضر در جلسه صریح و صمیمی با رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم سرکار خانم ماندانا جلالی بود که به عنوان هفتمین نفر به طرح مباحث خود پرداخت.

وی در سخنان خود ضمن تشکر از تشکیل جلسه، گفت: شهادت می‌دهم اتفاقات خوبی در دفتر شکل گرفته است و اگر هم اتهاماتی هم وارد می‌شود با همین گفت و شنود‌ها تا حد زیادی حل می‌شود که روابط عمومی مجموعه باید برنامه‌ای در این خصوص داشته باشد.

این استاد حوزه علمیه خواهران گفت: مأموریت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امر تبلیغ و پشتیبانی امر تبلیغ است؛ کل نهاد‌های دینی در امر تبلیغ دچار سرگشتگی و حیرت در جریان سیاستگذاری‌های اجرایی هستند و این نشان می‌دهد که پشتیبانی محتوای جریان تبلیغ را هیچ نهادی نتوانسته عملی کند؛ پژوهشگاه دفتر تبلیغات برای این بود که بسیاری از خلأ‌های تئوریک امر تبلیغ که شامل خدمات اجتماعی می‌شود را پر کند.

آینده پژوهی نسبت به امر تبلیغ وجود ندارد

وی عنوان کرد: در مسأله عفاف و حجاب همچنان به سیاستگذاری اجرایی نرسیدیم تا گروه‌های فعال بتوانند بر اساس آن عملیات کنند و راهبرد بچینند؛ اول مخاطب من سازمان تبلیغات است که متولی امر راهبری نهاد‌های دین است و در داخل حوزه هم دفتر تبلیغات وظیفه این امر بزرگ را دارد.

گزارش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

سرکار خانم جلالی اظهار داشت: دوسال گذشته نمایشگاه دستاورد‌های دفتر بود و من احساس کردم اگر عنوان دفتر تبلیغات را برداریم هیچ کس متوجه نمی‌شود اینجا نهادی است که به عرصه تبلیغ ربط دارد؛ ناظر به مسأله جدی که بتواند مشکلی از تبلیغ را حل کند چیزی ندیدم و مثل پژوهشگاه‌های دیگر بود.

وی عنوان کرد: بحث آینده پژوهی نسبت به جریان تبلیغ وجود ندارد در حالی که قم مادر انقلاب است و حوزه علت مبقیه نظام هم هست و آنتی تز انقلاب هم همین جا تولید می‌شود؛ همیشه در سیاست‌های تبلیغی خود منفعل هستیم و صبر می‌کنیم که اتفاقی بیافتد و نمی‌دانیم چگونه آرایش بگیریم؛ همیشه می‌جنگیم که جنگیدن ما نیز با قاشق آب دریا را برداشتن است.

این بانوی جهادی گفت: بانوان نیمی از جامعه هستند و بر نیم دیگر اثر می‌گذارند این جمله، حضرت آقا است؛ امروز نیاز به خیزش‌های اجتماعی برای حل بحران‌ها در خصوص تبلیغ داریم و تمام جریانات علمی پژوهشی نشان می‌دهند قرار است در آینده اتفاقات زنانه بیشتر بیافتد؛ در بحث عفاف و حجاب مظاهر عمده بحث پوشش بانوان همچنان هست که روز به روز سازمان دهی  شده‌تر با پوشش صحیح مبارزه می‌شود.

گزارش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

نه در پژوهش سهمی برای بانوان است نه در تبلیغ

وی افزود: نهاد‌های متولی تبلیغ جریان تبلیغ بانوان را نمی‌بینند و یا حداقلی می‌بینند؛ دل آزرده ایم که نه در پژوهش سهم قابل توجهی برای بانوان است و نه در جریان اعزام و سیاست گذاری‌ها سهمی برای بانوان است که ضررش در آینده به کل جامعه اسلامی خواهد خورد.

سرکار خانم جلالی در پایان گفت: بودجه تبلیغی حوزه خواهران و جامعه الزهرا صفر است و وظیفه تأمین بودجه تبلیغ به عهده نهاد‌های تبلیغی است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در پاسخ گفت: نمایشگاه دستاورد‌های پژوهشی طبق تأکید وزارت علوم باید در هفته پژوهش باشد و ما فقط به نمایش پژوهش‌ها پرداختیم.

وی افزود: ما تدارک اندیشکده تبلیغ را دیدیم، اما مسائل بودجه دست ما را بسته است و متوجه هستیم که پشتوانه‌های تئوریک و آینده پژوهی امری لازم است که باید بین دستگاهی باشد، چون دستگاه ما معذوریت‌هایی دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: بسیاری از مواردی که فرمودید متوجه نهاد حوزه خواهران و جامعه الزهرا می‌شود که حوزه خواهران دوبرابر دفتر تبلیغات بودجه دارد و از آن توقع است؛ چرا از سال ۹۳ دفتر را مسأله محور کردیم؟ مسائل فرهنگی کشور را احصا کردیم و دیدیم بیش از ۱۱۰ مسأله اصلی داریم که حدود ۱۳ مسأله را وظیفه دیدیم و میز تخصصی تعیین کردیم.

وی افزود: مسجد امر مهمی است که جزء مسائل ما نیست و متکفل رسمی دارد و بایستی کارگروه تخصصی بین بخشی درست و مسائل مسجد را در سطح کلان حل کنند.

گزارش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با تأکید بر امر رهبر انقلاب به پردازش مسائل علوم انسانی اسلامی گفت: منظور بنده نیستم بلکه نهاد دفتر تبلیغات وظیفه دارد؛ با اعضای مجمع عالی حکمت خدمت حضرت آقا رفتیم و در جلسه عقب نشسته بودم که حضرت آقا یکی سری الزامات را متوجه کردند که در حوزه فلسفه چه کار‌هایی باید بشود و موقعی داشتند می‌رفتند با من مواجه شدند و فرمودند «بخش زیادی از چیز‌هایی که گفتم را شما باید دنبال کنید» انتظارات رهبری از دفتر از شخص بنده نیست.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به صحبت‌های رامسفلد وزیر وقت دفاع آمریکا در پاسخ به خبرنگاری که در خصوص براندازی در ایران از او پرسیده بود گفت: سناریو دارند که سرمایه گذاری فرهنگی کنند که با تمرکز بر جامعه جوانان و زنان کار خود را پیش ببرند؛ مطلب شما کاملا حق است که باید در خصوص زنان اندیشه شود.

ارسال نظرات