۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۵۷۳۴۶۱
آیت الله کعبی در گفت وگو با رسا:

حوزه به برنامه جامع علمی و تربیتی نیاز دارد

استاد درس خارج حوزه علمیه قم از نیاز حوزه به منشور جامع علمی و تربیتی سخن گفت و تضعیف رابطه استاد و شاگردی در حوزه را آسیبی جدی دانست.
آیت الله کعبی

آیت الله عباس کعبی از اعضای جامعه مدرسین و استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تبیین آسیب ها و چالش های پیش روی حوزه و روحانیت پرداخت.

وی یکی از آسیب ها را اشتغال طلاب و روحانیان به کارهای متفرقه دانست و خواستار چاره اندیشی مسؤولان حوزوی در این خصوص شد.

وی خطر نفوذ اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی در حوزه های علمیه را آسیب جدی دیگر ارزیابی کرد.

آیت الله کعبی یکی دیگر از آسیب های موجود در حوزه را ضعف برنامه های اخلاقی و تضعیف شدن رابطه استاد و شاگرد دانست و گفت: ضعف اخلاقی بیشتر ناشی از ضعف انگیزه و اراده ها است، این برنامه می خواهد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تاکید کرد: همان طور که برای حوزه های علمیه بایستی برنامه جامع علمی طراحی کنیم باید منشور جامع تربیتی نیز داشته باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این که مقابله با آسیب های مذکور باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد، گفت: حوزه نیاز به مرکز مطالعات راهبردی دارد. این مرکز باید آسیب ها، نقاط قوت و ضعف و تهدید و فرصت ها و وضعیت فعلی و آینده و پیشرفت و پسرفت ها را احصا و رصد کند.

وی یادآورشد: این مرکز باید راهکارهای مقابله را طراحی و به متولیان ارائه کند، بخشی از این کار به شورای عالی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر می گردد که باید تصمیم بگیرد و بخشی نیز به عهده مجلس خبرگان رهبری خواهد بود و بخشی نیز به قوای سه گانه برمی گردد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: راه حل ها باید ریشه ای باشد، راه های حل های سطحی و بدون برنامه جامع ما را به جایی نخواهد رساند. /924/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات