۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۴۲۳۴۲۰
آيت الله نمازي:

تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو استفاده صحيح و اصولي از آب و اراضي كشاورزي است

نماينده ولي فقيه در كاشان از آب و زمين به عنوان دو ركن اقتصاد مقاومتي نام برد و تحقق آن را گرو استفاده صحيح و اصولي از آب و اراضي كشاورزي و مقابله با زمين خواري و تغيير كاربري اراضي كشاورزي است.
آيت الله عبدالنبي نمازي آيت الله عبدالنبي نمازي در ديدار با مديران منابع طبيعي و آبخيز داري كاشان و آران بيدگل آيت الله نمازي در ديدار با مديران منابع طبيعي و آبخيرداري كاشان و آران و بيدگل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي، صبح امروز در ديدار مسؤول نماينده ولي فقيه در اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان اصفهان و مديران ادارات منابع طبيعي شهرستان هاي كاشان و آران و بيدگل، گفت: يكي از منابع ثروت و سرمايه هاي خدادادي در نظام جمهوي اسلامي ايران اراضي كشاورزي، صحرا، جنگل ها و منابع طبيعي است.  

 

وي با تأكيد بر تجديد نظر در نحوه مديريت منابع طبيعي، اراضي و جنگل ها براي رسيدن به اقتصاد مقاومتي تصريح كرد: مديريت هاي اعمال شده از گذشته تا كنون در اين بخش به دليل ادامه دستبرد به منابع طبيعي هاي توسط افراد فرصت طلب و سودجو جوابگو نبوده است و نيازمند تجديد نظر در مديريت هاي گذشته است.

 

آيت الله نمازي با اشاره به اين كه هنوز هم در گزارشات و اخبار شاهد تعرض افراد سودجو و فرصت طلب به جنگل ها در شمال كشور هستيم، ياد آور شد: استفاده از يگان حفاظت و تقويت آن و همچنين استفاده از دوربين هاي پيشرفته و ابزار پيشگيري در اين بخش حائز اهميت است.

 

وي در ادامه از آب و زمين و به عنوان اركان و اجزاي اقتصاد مقاومتي نام برد و افزود: آب مايه حيات انساني، حيواني و نباتي است و خداوند در قرآن مي فرمايد، هر جانداري را ما به وسيله آب توليد كرديم.

 

به گفته وي، امروزه سبك مديريت و بهره برداري از منابع آب كشور سنتي است و علمي نيست و 90 درصد از منابع آب در بخش كشاورزي مصرف مي شود كه بخش عمده اي از آن كشاورزي سنتي است در صورتي كه حداقل 80 درصد آبياري كشاورزي بايد مكانيزه و قطره اي باشد.

 

آيت الله نمازي ياد آور شد: بحران بي آبي و خشكسالي به گونه اي است كه همه سازمان متولي امور آب كشور از وضعيت موجود نگران بوده و آينده بحراني و تاريكي را براي منابع آب كشور متصور هستند.

 

وي افزود: متوليان امور منابع آب وظايف خود را درست انجام دهند و منابع آب را به صورت علمي مديريت كنند و نگران ادامه كار نباشند و دركار خدا دخالت نكنند چرا كه خداوند انسان را كه خلق كرده است خود نيز آن را تأمين خواهد كرد.

 

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: مديريت امور آب و منابع طبيعي بايد آمادگي داشته باشند تا درصورت روبرو شدن با بحران هاي احتمالي براي مقابله با آن نسخه شفا بخش و طرح و برنامه داشته باشند.

 

آيت الله نمازي با اشاره به اينكه علما و بزرگان دين بايد مردم را به تقوا توصيه كنند ياد آور شد: خداوند در قرآن مي فرمايد، چنانچه مردم به خدا ايمان بياورند و پرهيزكاري و پارسايي داشته باشند ما نيز باب هاي رحمت را به روي آنها باز خواهيم كرد و اين همان  نكته اي است كه در شرح وظايف سازمان هاي جهاد كشاورزي و منابع طبيعي بايد مورد توجه قرار داشته باشد.

 

وي افزود: ابزارهاي مادي و فيزيكي در توليد باران و آب كاربردي ندارد و تنها راه، نزولات آسماني است و نزولات آسماني نيز تحت امر خداوند است و  خداوند نيز براساس تقواي انسان ها رحمت خودش را نازل خواهد كرد.

 

نماينده ولي فقيه در كاشان از آب و زمين به عنوان دو ركن اقتصادي مقاومتي نام برد و تحقق آن را گرو استفاده صحيح و اصولي از آب و  اراضي كشاورزي و مقابله با زمين خواري و تغيير كاربري اراضي كشاورزي است.

 

سه عنصر آب و زمين و كار كشور را تبديل به يك كشور مقتدر خواهد

آيت الله نمازي با تأكيد بر اين كه  اگر سه عنصر آب و زمين و كار در كنار يكديگر قرار بگيرند كشور را تبديل به يك كشور مقتدرخواهد كرد گفت: برخي تصور مي كنند آمريكا در بخش صنعت فعال است در حاليكه كشاورزي مقتدري دارند.    

 

وي با اشاره به اين كه  اگر ملتي در تأمين مواد غذايي خود عاجز باشد نيازمند كشورهاي بيگانه خواهد شد، ابراز کرد: براي جمهوري اسلامي ايران ننگ اگر نتواند از آب و زمين و كار استفاده كند و محتاج كشورهاي بيگانه باشد.

 

نماينده ولي فقيه در كاشان مسؤوليت در عرصه منابع طبيعي را مسؤوليتي مهم و اساسي دانست و گفت: هرچند به لحاظ ساختار و سازماني در حاشيه قرارگرفته است و در جايگاه واقعي خودش نيست اما سازمان هاي مربوطه بايد در شناخت تهديد ها و آفت هاي اين بخش كمك كنند.  

 

بيش از 90 درصد استان اصفهان عرصه هاي منابع طبيعي است

درادامه حجت الاسلام مهدي احمدي مسؤول نمايندگي ولي فقيه در اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان اصفهان گفت: براساس اصل 45 قانون اساسي سرپرستي، حفظ و حراست، توسعه و احياي منابع طبيعي بر عهده سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور گذاشته شده است و در استان ها برعهده ادارات كل است كه وظيفه اصلي حفاظت و حراست و از سرمايه هاي امام زمان(عج) را دارد.

 

وي افزود: بيش از 90 درصد از استان اصفهان عرصه هاي منابع طبيعي اعم از بيابان، جنگل و مراتع است و شهرستان كاشان و آران وبيدگل، نطنز، خورو بيانك، نائين، اردستان و بخش عمده شهرستان اصفهان بخش بياباني استان است كه باعث كانون هاي بحران زيادي را در اين شهرستان ها شده است.

 

حجت الاسلام احمدي با اشاره به اين كه اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري در بخش بيابان و مقابله با بيان زدايي و آبخيزداري فعاليت هاي گسترده اي را داشته است گفت: سرمايه هاي منابع طبيعي نقش مهمي در كاهش آلودگي هواي شهرستان دارد كه نيازمند توجه بيشتري از اين سرمايه هاي امام زمان(عج) است.

 

مسؤول نمايندگي ولي فقيه در اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان اصفهان افزود:كاركنان عرصه هاي منابع طبيعي سربازان امام زمان(عج) هستند چرا كه از سرمايه هاي امام زمان(عج) حراست و پاسداري مي كنند./201/1307/ب1

ارسال نظرات