۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۲۹۳۸۱۸
امروز؛

همایش بانوان مبلغه سنت نبوی در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ همایش بانوان مبلغه سنت نبوی امروز در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی مشهد با حضور طلاب خواهر و همسران طلاب جامعه المصطفی(ص) برگزار شد.
همايش بانوان مبلغه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد ، همایش بانوان مبلغه سنت نبوی امروز در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی مشهد با حضور طلاب خواهر و همسران طلاب جامعه المصطفی (ص) برگزار شد.
 
حجت الاسلام اسلامی فر، استاد حوزه و دانشگاه در این همایش به تشریح آیه مباهله پرداخت و گفت: وقتی نصارای نجران حرف پیامبر را قبول نمی کند. آیه مباهله بر پیامبر نازل شد که ای پیامبر به نصاری بگو؛ شما پسرانتان را بیاورید، ما هم پسرانمان را می آوریم، شما همسرانتان را بیاورید ما هم همسرانمان را و شما برادرانتان را بیاورید ما هم برادرانمان را. برای دروغ گو عذاب الهی را بخواهیم. پیامبر امام حسین (ع) را در بغل و دست امام حسن را در دست داشتند به عنوان پسران و پشت سرشان حضرت زهرا (ع)  و حضرت علی (ع) پشت حضرت زهرا(س) به عنوان برادر و جان شان است.  نصاری که می پنداشت پیامبر با عده‌ فراوانی از مسلمانان به مباهله با وی می آید، با دیدن همراهان پیامبر(ص) دست از مباهله کشید.
 
وی در ادامه افزود: وقتی مامون از امام رضا (ع) در مورد بزرگترین فضیلت علی بن ابی طالب در قرآن  پرسید، امام رضا (علیه السلام) آیه ی مباهله را آورد و فرمود: از این آیه می توان به فضیلت حضرت علی (ع) پی برد، خداوند متعال علی(ع) را نفس و جان پیامبر(ص) معرفی کرده است، علی روح پیامبر است، این دو یک روح در دو بدن هستند. هر کسی به علی احترام بگذارد به پیامبر احترام گذاشته است و هر کس علی را اذیت کند پیامبر را آزرده است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در مورد اهل بیت(ع) آیه های فراوانی در قرآن آمده است گفت: مسلمانان از خیلی چیزها در مورد اهل بیت در قرآن اطلاعی ندارند. بعضی ها منظور از اهل بیت در آیه ی تطهیر را شامل همسران پیامبر نیز می دانند در صورتی که اگر آیه ی تطهیر و آیه ی مباهله را در کنار هم قرار دهیم می توان فهمید که منظور از  اهل بیت حضرت علی و حضرت زهرا و حسنین هستند. بعضی ها به علت این که نصاری نجرانی با دیدن اهل بیت پیامبر حاضر به مباهله نشدند، آیه ی مباهله را فاقد اعتبارمی دانند و این آیه را کنار می گذارند.
 
وی در در بخش دیگر از سخنانش به آیه ی «نفر» در سوره ی توبه اشاره کرد و گفت: در این آیه آمده است « چرا عده ای از شما به مدینه نمی آیند، علوم را فرا گیرند و به دیار خود برگردند و مردم را آگاه کنند.» این آیه مابین آیات جهاد آمده است. به این معناست که کسانی که از شهر و دیار خود به شهرهای دیگر مهاجرت می کنند و دین را می آموزند و به مردم شهر و دیار خود می آموزند، خود جهاد فی سبیل الله است. جهاد بین ایدئولوژی هاست. هم اکنون با ابزارها و روش های جدید و هرکس با یک انگیزه ای با مذهب و مکتب حق می جنگد. مبلغین در خط اول جهاد فی سبیل الله هستند.
 
حجت الاسلام اسلامی فر در بیان محور نوآوری ها درابلاغ و سخنرانی ها گفت: محور نوآوری ها را قرآن قرار دهید . جهان امروز تشنه ی فراگیری معارف قرآن و اهل بیت است، معارف قرآن و اهل بیت را باید مستقیم و با روش های نوین به جهان عرضه کرد. باید سعی کرد مخاطبان را به فکر واداشت.
 
خلفا بعد از فوت پیامبر، «حسبنا الله» را مرجع معرفی کردند، این که کتاب خدا ما را بس است و استفاده از حدیث ممنوع شد. در زمان معاویه با دانش به این که با استفاده از کتاب خدا زیر سؤال می روند کتاب خدا را به فراموشی سپردند و فقط به حدیث روی آوردند و حدیث های جدیدی ساختند. منحرفین از یادگیری معارف قرآن به شدت می ترسند، چون راه را نشان می دهد. آنان مسلمانان را آموزش می دهند که فقط قرآن را بخوانید، نه در آن فهم و تامل کنید.
 
وی با توجه به این که در قرآن آمده است یهود با مؤمنان دشمن است، اظهار کرد: باید دید هم اکنون یهود و صهیونیسم  با چه کسانی دشمن هستند و چه کسانی دست در دست یهود دارند.
 
 حجت الاسلام اسلامی فر یکی از راههای جذب مردم به دین و اهل بیت (ع) را اخلاقیات قرآن دانست و گفت: مردم وقتی اخلاقیات دینی و اهل بیت را ببینند به سمت دین و اهل بیت کشیده می شوند.
 
وی در بخشی دیگر از سخنانش در مورد شبهات تصریح کرد: شبهه را نباید مطرح کرد، باید سخنرانی اثباتی باشد، فقط جواب شبهه را باید مطرح کرد چون زمان لازم برای جواب دادن را از دست داده و به خوبی نمی توان حقیقت را بیان کرد.
 
 موسوی دوغ آبادی، استاد حوزه نیز در این همایش در بیان ویژگی های مبلغ گفت: مبلغ باید دارای خلوص و خیرخواهی باشد. توقع کمتر نشانه خلوص و بندگی بیشتر است؛ ویژگی دیگر مبلغ را بصیرت و آگاهی وی دانست، باید تامل کرد که آیا مبحث مورد نظر در آن مقطع زمانی و مکانی جایگاهی دارد یا خیر؟ مبلغ به خلاقیت و بصیرت نیاز دارد. سومین ویژگی، ایمان مبلغ به هدف و محتوای تبلیغی خود است.
 
وی ادامه داد: ویژگی چهارم مبلغ ایمان به توانایی جوانان است، اگر انرژی منفی وجود داشته باشد در تبلیغ شکست می خورد و ویژگی پنجم مبلغ هماهنگی کردار با رفتار است و باید با مردم با مدارا رفتار کرد.
 
گفتنی است، 38 مقاله به این همایش رسید که تعداد سه مقاله انتخاب و برگزیده شد. /861/202/ب2
ارسال نظرات