۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۲۷۹۱۹۴
مشروطه کسروی؛

کتابی که امام خمینی پس از دستگیری سال 42 خواندند

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه انقلاب اسلامی پژوهشگاه المصطفی در این باره که امام خمینی(ره) خود آغازگر تاریخ معاصر در حوزه علمیه بودند، گفت: امام راحل در سال 42 بعد از دستگیری، در اوقات فراغتش در زندان کتاب مشروطه به قلم کسروی را مطالعه کردند، این نوع انتخاب کتاب در آن موقعیت خیلی مهم است.
حجت الاسلام والمسمين ابوطالبي امام خميني(ره)
حجت الاسلام و المسلمین مهدی ابوطالبی، عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، فرهنگ شیعی را عامل اصلی جنبش‌ها و تحولات اجتماعی و سیاسی بعد از صفویه عنوان کرد و گفت: اگر تحولات، نهضت‌ها و جنبش‌های سیاسی اجتماعی ایران را از عصر صفویه به این سو نگاه کنید، جنبه شیعی آن بسیار پررنگ است؛ از این رو «نیکی کدی» از نویسندگان غربی معتقد است این نهضت‌ها به‌خاطر شیعه‌بودن رخ‌داده‌ است.
 
وی در خصوص رابطه ایرانی بودن و تشیع بیان داشت: برخی از غربی‌ها یا حتی برخی از روشنفکران منصف معتقدند که از صفویه به این سو، هویت ملی ایرانیان با تشیع گره‌ خورده است و ایرانی‌گری و شیعه‌گری یک چیز است و نمی‌توان این‌ها را از هم تفکیک کرد؛ از این رو حتی اهل‌سنت ایرانی هم بخشی از آن فرهنگ ولایی و محبت شیعه را دارند.
 
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه درباره ورود خرافات در دوره صفویه گفت: تعبیر دکتر شریعتی را اصلاً قبول ندارم که در دوره صفویه، دین خرافی به مردم عرضه شد. دین را چه کسانی عرضه کردند؟ علامه مجلسی، شیخ بهایی و علمای ما عرضه کردند.
 
وی به ضرورت توجه طلاب به تاریخ معاصر اشاره و تصریح کرد: دفاع از انقلاب، تبیین ریشه‌های انقلاب، تجربه گذشته تاریخی ما برای درس امروز و حل معضلات و مشکلات امروزی نظام جمهوری اسلامی سبب توجه طلبه‌ها به بحث تاریخ معاصر شده است.
 
حجت الاسلام و المسلمین ابوطالبی رصد جریان‌های گذشته و تطبیق آن با امروز را مهم دانست و خاطرنشان کرد: مطالعه جریان‌های گذشته در پیش بینی آینده به ما خیلی کمک می کند، امام راحل اشاره می‌کردند و می‌گفتند در فضای انتخابات دودستگی‌هایتان به گونه نشود که مثل مشروطه شود؛ یعنی دودستگی‌های مشروطه باعث شد روشنفکران و سکولارهای غرب‌گرا روی کار بیایند در نتیجه خودی‌ها مشغول هم شدند و غریبه‌ها آمدند. این خطری است که باید متوجه باشیم.
 
مدیر گروه انقلاب اسلامی پژوهشگاه المصطفی در این باره که امام خمینی(ره) خود آغازگر تاریخ معاصر در حوزه علمیه بودند، گفت: امام راحل در سال 42 بعد از دستگیری، در اوقات فراغتش در زندان کتاب مشروطه به قلم احمد کسروی را مطالعه کردند، این نوع انتخاب کتاب در آن موقعیت خیلی مهم است.
 
وی در ادامه درباره تاکید رهبر انقلاب اسلامی بر خواندن تاریخ انقلاب توسط طلاب انقلابی افزود: ایشان تصریح می‌کنند که جوانان ما باید تاریخ دویست‌ساله اخیر را بخوانند و در سخنانی تأکید کردند که جوانان ما تاریخ انقلاب را بخوانند برای اینکه بدانند چه گذشته است یا بزرگان اینها را برای جوانان بگویند و آن‌ها را آگاه کنند.
 
حجت الاسلام والمسلمین ابوطالبی افزود: دربارۀ تاریخ تحولات سیاسی جمهوری اسلامی کتاب کم است می بینیم ما در مورد تاریخ تحول دوره صفویه و دوره قاجار کتاب زیاد داریم، حتی در مورد تاریخ تحول دوره پهلوی، کم‌وبیش کتاب داریم؛ ولی در مورد تاریخ تحولات سیاسی جمهوری اسلامی شاید یک یا دو کتاب بیشتر نداشته باشیم؛ یعنی از انقلاب تاکنون یک کتاب درباره سیر تاریخی، از رأی به جمهوری اسلامی، تدوین قانون اساسی و دفاع مجلس، تاکنون یک کتاب نوشته نشده است. /845/ت302/س
ارسال نظرات