۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۷۵۶۶۵۷
پژوهشگر مطالعات زنان؛

دشمن با جنگ نرم به دنبال حجاب زدایی از جامعه ایرانی است

دشمن با جنگ نرم به دنبال حجاب زدایی از جامعه ایرانی است
خانم فاطمی پژوهشگر مطالعات زنان نقش صداو سیما را در مبارزه با بی حجابی یا بدحجابی را بسیار موثر و غیرقابل اغماض برشمرد و تبلیغ بی حجابی را جنگ سرد دشمنان نظام و انقلاب قلمداد کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سرکار خانم معصومه فاطمی؛ پژوهشگر مطالعات زنان در نشست سوم فصل تشخص زن با موضوع "روایت سرنوشت حجاب" که به همت مدرسه اندیشه ورز رحا سه شنبه عصر برگزار شد،  با اشاره به حجاب‌زدایی در تاریخ معاصر ایران گفت: حجاب  و پوشش از گذشته‌ها  و همیشه برای بشر یک ارزش بوده است و اینکه حجاب ملت‌ها چگونه بوده نیاز به یک جلسه مستقل و تحقیق و بررسی دارد.

وی با بیان اینکه حجاب زدایی یک امر معاصر و جدید است، افزود: سبقه‌های روشنفکری و مبارزه با حجاب در ایران از عصر قاجار بروز و ظهور پیدا کرده است تا جایی که برخی از تحصیل کرده‌های غربی یکی از مسائل محوری شان پوشش زن بوده است و گویا یک همانی در پوشش زن و ترقی کشور را مشاهده می‌کردند.

خانم فاطمی با بیان اینکه در عصر قاجار کشف حجاب را خروج از تحجر می‌دانستند، اظهار داشت: کشف حجاب از پهلوی اول شروع نشده بلکه در عصر قاجار نیز مواردی را در تاریخ مشاهده می‌کنیم، اما در دوره رضا خان با حرکت و برخورد نظامی به این جریان قدرت و قوت بیشتری دادند.

وی افزود: رضا خان کشف حجاب را از خانواده خود آغاز کرد و سپس به مدارس و معلمان کشاند چرا که معلم نقش اساسی در ذهن دانش آموزان دارد. ترویج کشف حجاب رضاخانی در همان اوایل از خانواده مسئولین آغاز شد چرا که آنان طبقات بالا و اثرگذار در جامعه محسوب می‌شدند و این رویه از گذشته تا امروز وجود دارد اگر چه امروز از مسئولین به سلبریتی‌ها تنزل یافته است و البته قدرت نفوذ و تاثیرگذاری در سلبریتی‌ها بیشتر از دیگران شده و به عنوان یک مرجع اجتماعی در عصر امروز به حساب می‌آیند.

پژوهشگر مطالعات زنان با اشاره به نقش بهائیت در کشف حجاب تصریح کرد: نقش و رد پای بهائیت در کشف حجاب نیز در تاریخ به چشم می‌آید و مبارزه با حجاب پیشنه‌ای از قاجار تا به امروز دارد که پوشش را یک امر توصیه‌ای نه شرعی معرفی می‌کنند و اخلاق پوشش را به حد یک امر فردی پایین آورده اند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های فیلمسازی بهایی با ترویج فیلم‌های مبتذل و یا زن بدون پوشش بی عفتی و بی حجابی را به جامعه ایرانی انتقال و ترویج می‌کردند، از سویی دیگر کانون بانوان عصر پهلوی کارویژه‌ای به نام کشف حجاب را در دستورکار قرارداده بود.

خانم فاطمی با بیان اینکه رسانه در موضوع حجاب کم کاری کرده است، اذعان کرد: صدا وسیما، سینما خانگی و فضای مجازی نقش بسیار پررنگی در بی حجابی یا بدحجابی جامعه دارند، متاسفانه سلبریتی‌ها زیر ذره بین مخاطب قرار دارند و جوانان از رفتار و نوع پوشش آنها الگوبرداری می‌کنند. باید اذعان کرد که رسانه در پررنگ کردن حجاب درجامعه نقش خوبی را ایفا نکرده است.

وی افزود: پس از انقلاب نیز در رسانه زن چادری را مظهر بدبختی، عقب افتاده، بی سواد و مظهر آسیب‌های اجتماعی در معرفی کرده اند، البته در سال‌های اخیر این موضوع روند کاهشی پیدا کرده است.

پژوهشگر مطالعات زنان با اشاره به سیاه نمایی حجاب ابراز کرد: پهلوی عصر قبل از کشف حجاب را دوره تحجر و سیاه معرفی می‌کند و معتقد بودند، چون زن چادر بر سر دارد در جامعه عقب افتاده و نمی‌تواند نقشی در جامعه ایفا کند لذا یک زن برای اینکه به اثبات برساند که فهیم بوده و می‌تواند موثر باشد باید کشف حجاب می‌کرد.

فاطمی از جمله دستاورد‌های انقلاب را پیشرفت زن برشمرد و گفت: انقلاب  به جهان و بانوان جوامع مختلف نشان داده است که حجاب مانع پیشرفت زن نیست و ما امروز بانوان پیشران و نخبه‌ای داریم که با حفظ حجاب در بهترین مقام‌های علمی و اقتصادی فعالیت موثر و بجا دارند.

وی با بیان الگو سازی از زن با حجاب ابراز کرد: دوره حجاب زدایی در عصر رضا خان را باید دوره حجاب زدایی سخت نامگذاری کرد و  در عصر پهلوی دوم حجاب زدایی نرم با نقش محوری رسانه آغاز می‌شود هر چند در پایان عصر پهلوی دوم نیز حجاب زدایی سخت نیز احیاء می‌شود و اگر انقلاب نمی‌شد احتمالا دوره‌ای بدتر از پهلوی اول در مبارزه با حجاب روبه رو می‌شدیم.

 پژوهشگر مطالعات زنان افزود: پس از انقلاب کارایی حجاب و نقش زن محجبه در متن جامعه را به صورت کامل و به شکل آماری به جامعه و بانوان نشان نداده ایم در حالیکه می‌توانستیم بوسیله رسانه صد‌ها زن موفق و برتر با حجاب را به جامعه معرفی و الگو سازی کنیم.

ارسال نظرات