۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۲۴۳۹۲۹
حجت‏الاسلام معرفت:

برخی قاریان مصری با تقلید از خوانندگان عربی سبک‌های قرائت را تحریف کرده‌اند

خبرگزاری رسا ـ استاد علوم قرآنی با اشاره به این‌که ورود برخی الحان در قرائت که در شأن قرآن نیست، گفت: به طور عام قرائت قرآن به دو بخش حزین و غیر حزین تقسیم می‏شود ؛ قاریان مصری یا هدف تحول در قرائت به سبک‏های موسیقی خوانندگان عربی روی آورده‌ و قرائت غیر حزین را تحریف کرده‌اند.
قرآن مجيد

حجت‏الاسلام محمدباقر معرفت استاد حوزه و دانشگاه در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با انتقاد از ورود برخی الحان به قرائت قرآن کریم در بین قاریان ایرانی گفت: متأسفانه چندی است که الحان جدید‏الورودی در قرائت قرآن در بین برخی قاریان رواج یافته است که در شأن قرائت قرآن نیست.

 

وی در ادامه افزود: بیش از 1200 سال قرائت قرآن در کشورهای اسلامی به سبکی متین و حزین قرائت می‏شده که متأسفانه امروزه این قرائت‏ها از سوی برخی قاریان مصری مورد تحریف واقع شده است.

 

این استاد علوم قرآنی در حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: به طور عام قرائت قرآن به دو بخش حزین و غیر حزین تقسیم می‏شود که قرائت غیر حزین از سوی قاریان مصری و با استفاده از سبک‏های موسیقی خوانندگان عربی مورد تحریف واقع شده است.

 

وی با اشاره به روایتی از اصول کافی در باب ترتیل قرآن تأکید کرد: در این حدیث معتبر امام صادق(ع) می‏فرماید قرآن حزین نازل شده و آن را حزین بخوانید، که این سخن باید راهبرد اصلی قاریان قرآن قرار گیرد.

 

حجت‏الاسلام معرفت با اشاره به الحان بیات، رصد، حجاز و صبا یادآور شد: تا 50 سال پیش حتی در مصر قرآن با این چهار سبک مورد تلاوت قرار می‏گرفت اما متأسفانه قراء پست مدرن با هدف تحولی در قرائت قرآن دست به تغییر سبک‏های قرائت زدند و در این کار موفق هم بوده‏اند.

 

وی با ابراز نگرانی از تحت تأثیر واقع شدن قاریان ایرانی از قاریان مصری افزود: روایت دیگری در اصول کافی است که می‏فرماید قرآن را با الحان عربی بخوانید و از لحن اهل فسق و گناه بپرهیزید ولی قاریان مصری سبک‏های مورد استفاده در مجالس لهو و لعب را در قرائت قرآن وارد کرده‏اند.

 

این استاد دانشگاه با اشاره به خاطره‏ای از قرائت شحات محمد انور در ایران یادآور شد: وی در سال‏های دور آیه‏ای از سوره مائده در ایران تلاوت کرد که سبک مورد استفاده وی از سبک موسیقی یک خواننده زن عربی استفاده شده بود که متأسفانه و به صورت نا آگاهانه این قاری را در بین قاریان ایران محبوب کرد.

 

وی در پایان گفت: قاریان ایران باید خود سبک ساز باشند و با پیروی از اهل بیت(ع) قرائت قرآن را با اخلاص و با هدف ترویج آن ارائه دهند نه این‏که پیرو بی چون چرای قاریان مصری باشند./1329/ت302/ف

ارسال نظرات