۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۳۴۳
خبرگزاری های غربی؛

قتل عام طرفداران مرسی در قاهره و اسکندریه

خبرگزاری رساـ خبرنگار بی بی سی در محل : ارتش برای عقب راندن هواداران آقای مرسی به مسجد رابعه عدویه، در شمال شرق شهر، اقدام به تیراندازی و شلیک گاز اشک آور کرده است. قتل عامی در جریان است، خیابان‌ها پر از خون است،
قتل عام مصر

 به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، ده‌ها تن از طرفداران محمد مرسی و اخوان‌المسلمین در قاهره کشته شده‌اند. در مورد شمار قربانیان، اطلاعات ضد و نقیضی منتشر شده است. گفته می‌شود که در محله نصر در قاهره پیش از ظهر شنبه 80 نفر کشته و 1500 تن زخمی شده‌اند.


به گزارش خبرگزاری دویچه وله؛ پس از آنکه تجمعات عظیم روز جمعه مخالفان و موافقان محمد مرسی در قاهره و دیگر شهرهای مصر به خشونت و درگیری میان دو طرف کشیده شد، روز شنبه (27 ژوئیه/5 مرداد) ده ها نفر از طرفداران محمد مرسی و اخوان المسلمین کشته شدند.


خبرگزاری ها شمار کشته شدگان را میان 75 تا 100 نفر اعلام کرده‌اند، ولی شمار دقیقی از میزان کشتگان در دست نیست.


به گفته خبرگزاری آلمان؛ اخوان المسلمین شمار کشته شدگان روز شنبه در شرق قاهره را 120 نفر و زخمی ها را حدود 4هزار نفر اعلام کرده است. این رویداد خونین چند ساعت پس از هشدار محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر، رخ داد. وی گفته بود که طرفداران مرسی باید به بست نشینی های خود در قاهره پایان دهند. وی افزود که در چارچوب قانون با آنان برخورد خواهد کرد.


بر اساس اظهارات پزشکان درصبح  روز شنبه، دست‌کم 75 نفر از طرفداران اخوان‌المسلمین در برخورد با نیروهای پلیس کشته و بیش از یک هزار نفر در خیابانی که به فرودگاه قاهره ختم می‌شود زخمی شده‌اند.


با بالا گرفتن بحران سیاسی و اقتصادی، ارتش مصر در سوم ژوئیه محمد مرسی، رئیس‌جمهور اسلام‌گرا را برکنار کرد و قاضی ارشد دادگاه قانون اساسی مصر را به ریاست دولت موقت گماشت تا با تدوین قانون اساسی جدید زمینه برگزاری انتخابات را فراهم کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز شنبه شلیک‌هایی نیز با تفنگ‌ صورت گرفت که مشخص نیست از کدام سو و مسئول آن چه کسی بوده است. مراد محمد علی، از رهبران اخوان المسلمین، گفت که پلیس به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کرده است.


در اسکندریه نیز هزاران نفر از طرفداران مرسی خیابان‌ها را به اشغال خود درآوردند. در پی آن، درگیری با نیروهای پلیس 7 کشته و 194 زخمی برجای گذاشت.


نیروهای ائتلافی اسلا‌م گرا نیز طرفداران خود را به مخالفت با ارتش و دولت موقت فراخواندند و اعلام کردند هر کس در این تظاهرات شرکت کند، علیه کودتای خونین فاشیست های نظامی شرکت کرده که می‌خواهند چرخ تاریخ را به عقب بازگردانند.


به گزارش شبکه بی بی سی فارسی؛ پزشک مسئول بیمارستان موقتی که در مسجد رابعه عدویه یعنی محل وقوع درگیری ایجاد شده، ضمن تایید  کشته شدن بیش از 100 نفر، تعداد مجروحان را نیز بیش از یک هزار نفر اعلام کرده است.

 

کوئنتین سامرویل، خبرنگار بی بی سی در محل گفت: ارتش برای عقب راندن هواداران آقای مرسی به مسجد رابعه عدویه، در شمال شرق شهر، اقدام به تیراندازی و شلیک گاز اشک آور کرده است. قتل عامی در جریان است، خیابان‌ها پر از خون است، تعدادی از هواداران آقای مرسی کشته شده اند و آمبولانس ها در حال انتقال مجروحان به بیمارستان های اطراف هستند.


\1421\1409\ح

ارسال نظرات