۲۲ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۱۲۶۲۲۹
آیت الله نوری همدانی:

خداگرایی و معنویت باید در اجرای سیاست اسلامی متجلی باشد

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اصول تاسیسی اسلام در باب سیاست، تشکیل حکومت، خداگرایی و معنویت، عدالت، توجه به کرامت انسانی و مدیریت و تدبیر را از این اصول برشمرد.
آيت الله نوري همداني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی در پیامی به مسؤولان و پژوهشگران پژوهشکده دین و سیاستگذاری که صبح امروز با حضور محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و آیت الله بهشتی، رییس دانشگاه قم در این دانشگاه افتتاح شد آورده است: در تمامی مقررات و حرکتها کرامت انسان به عنوان خلیفه الله باید مورد توجه باشد.

متن این پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمان الرحیم
با سلام و تحیت به آن مجمع محترمی که تعدادی از نخبگان و اساتید متعهد و پژوهشگر را در خود جای داده است تا با توفیق خداوند متعال در آن پژوهشکده دین و سیاست، رسالت خود را به انجام برسانند.
دین اسلام با راهنمایی‌های قرآن کریم و اهل بیت عصمت علیهم السلام در تمام ابعاد، زندگی انسان‌ها را مورد توجه قرار داده و برای تامین نیازمندی‌های زندگی، سازو کار‌ها، مقررات و اصول خود را در سطحی تنظیم کرده است که با پی بردن به آنها و به کار بستن آنها علاوه بر داشتن یک زندگی متعالی و مترقی روز به روز به تکامل بیشتر و رفته رفته به اوج قدرت و عزت برسد. یکی از ابعاد زندگی انسان‌ها مساله سیاست و مدیریت جامعه است و دین اسلام در این باب به طور خلاصه این چند اصل را تاسیس کرده است.

1- تشکیل یک نظام مترقی که از آن به حکومت تعبیر می‌شود و در این اصل در راس آن یا پیامبر خدا(ص) یا امام معصوم(ع) و یا نائب و قائم مقام امام قرار داشته باشد. موقعیت و مقام پیامبر و امام که معلوم است و در ولی فقیه که نائب امام است دو موضوع مقبولیت و مشروعیت باید در نظر گرفته شود تا هم جنبه الهی و هم جنبه مردمی مورد نظر باشد و این شکل حکومتن با توجه به صفات و شایستگی‌ها و برجستگی‌هایی که در حاکم و رهبر از جهت فقاهت و تقوا و تعهد و تدبر وتدبیر و شجاعت و آگاهی کامل از اوضاع زمان مقرر گردیده است بهترین شکل حکومت است که شما می توانید منشور این حکومت را برای نمونه از عهدنامه‌ای که حضرت امیرمومنان(ع) برای مالک اشتر هنگام عزیمت به مصر همراه او به عنوان دستورالعمل قرار داده است استخراج نمایید تا محصول مهمی برای آن پژوهشکده باشد و بلاخره در سیاست اسلامی این اصول که از آن عهدنامه استخراج می‌شود نمونه بزرگی است از نحوه سیاستگذاری.

2- ایمان و اعتقاد به توحید و نبوت و امامت و معاد به عبارت دیگر خداگرایی و معنویت باید در زمره فرهنگ اسلامی باشد و در اجرای سیاست اسلامی متجلی گردد.

3- عدالت به معنای رعایت حقوق همگان و جلوگیری از ظلم به شکلی باشد که اصل سوم است.

4- از جهت مدیریت و تدبیر باید بستری ایجاد شود و فضایی فراهم گردد و مسلمانان از لحاظ فرهنگ تعلیم و تربیت و بیداری و هوشیاری و ارزش‌های اسلامی و جلوگیری از ظلم و نقشه‌های استکباری و منکرات و احتراز از برخورد انفعالی با کافران و مستکبران از جهت اقتصاد و جهاد در راه خدا با شناخت زمان و مقتضیات زمان در سطح بسیار کامل قرار بگیرند.

5- در تمامی مقررات و حرکتها کرامت انسان به عنوان خلیفه الله مورد توجه باشد.
6- با توجه به استعدادها و شایستگی‌ها یی که خداوند متعال در افراد بشر قرار داده است باید خودباوری و خود اتکایی هر روز در زندگی آنها متجلی باشد.

بلاخره شما عزیزان در راه بزرگی گام نهاده‌اید. امید که ان شاء الله در عرصه فرهنگ وسیع و پویای اسلام با سربلندی و سر افرازی و توفیقات الهی بتوانید اصول و مبانی سیاست مترقی و آزادی‌بخش اسلام را در کل جهان به نمایش بگذارید.
وفقکم الله
حسین نوری همدانی
22/1/91
/916/پ202/ع

ارسال نظرات