۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۴
کد خبر: ۱۱۰۳۴۲
آیت الله مصباح یزدی:

محبت خدا مومنین را بر شیطان پیروز می کند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه خدا هیچگاه مومنین را در مبارزه با نفس اماره تنها نمی گذارد، افزود: محبت خدا باعث می شود که انسان بر شیطان پیروز شود.
آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شب گذشته در حسینیه امام خمینی(ره) قم در ادامه بحث توصیه های امام باقر علیه السلام به جابر، گفت: شخصی که تحت ولایت خداست به جز رضایت او به دنبال جلب رضایت هیچ کس نیست و حتی رضایت پدر و مادر را تا آنجا که در تضاد با خواسته خدا نباشد به دست می آورد.

وی ادامه داد: بشارت باد بر کسانی که حالاتشان تابع دستورات خدا است و از خودشان حالت اصیلی ندارند و کسی که چنین باشد، از بدگویی مردم به او ضرری نمی رسد. به دست آوردن چنین حالتی خیلی سخت است چه رسد به اینکه این رفتار ملکه انسان شود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی گفت: اگر کسی از قرآن جدا بود و رفتارش با قرآن هماهنگ نبود چگونه خود را فریب می دهد و از خود راضی است.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به روایت دیگری از امام باقر علیه السلام اظهار داشت: مومن در این دنیا مانند کشتی گیری است که مدام با نفس خود درگیر است و همتش این است که نفسش را زمین بزند. گاهی با توفیق الهی موفق می شود نفس را شکست دهد و گاهی هم نفسش پشت او را به خاک می ساید.

آیت الله مصباح یزدی شکست از نفس را مقدمه پیروزی دانست و تصریح کرد: نباید با یک بار شکست مایوس شد بلکه باید با عزمی راسخ تر و با یاری خواستن از خدا و با آمادگی بیشتر به جنگ نفسش برود که اگر چنین شود پیروز است.

وی افزود: مومن اهتمامش جهاد با نفس یعنی همان جهاد اکبر است. در مناجات شعبانیه هم می خوانیم که «من نمی توانستم بر نفسم پیروز شوم جز جایی که تو با محبت خود مرا بیدار کردی» اگر کسی محبت خدا را درک کند و بداند که او از همه دوست داشتنی تر است می تواند به نفسش غلبه کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان نمونه هایی از آیاتی که خداوند به وسیله محبتش راه را به بندگانش نشان می دهد گفت: برخی آیات قرآن به ما نشان می دهد کسی که خدا را دوست بدارد به دنبال کسب محبت خدا خواهد بود و این راهکار شیرینی است برای غلبه بر نفس.

آیت الله مصباح یزدی گفت: اهل ایمان به سراغ گناه نمی روند ولی اگر لغزشی هم داشته باشند و زمین بخورند خدا بلندشان می کند و از او چشم پوشی می کند و متذکر می شود که کار بدی کرده است و در اثر خوفی که او از این حالت پیدا می کند و توبه می کند خدا بر بصیرت و معرفتش می افزاید و با قدرت بیشتر به مصاف نفس می رود.

وی یکی از معانی آیه شریفه «یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ» را چنین عنوان کرد: اگر حالت توبه به شخص دست داد نورانیتی پیدا می کند که مجدد مرتکب گناه نشود بعد از توبه بر بصیرتش افزوده می شود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی رابطه انسانها با شیطان را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: عده ای مجسمه شیطان هستند، گروهی شیطان قرین و رفیق آنهاست و شیطان گماشته دارند، برخی شیطان گماشته ندارند ولی با شیاطینی که در حال گشت هستند مواجه می شوند و تنه شیطان به آنها می خورد.

استاد اخلاق حوزه تاکید کرد: هرچه انسان علمش بیشتر باشد خشیت و خوفش از خدا بیشتر می شود و درحالت توجه به سقوط، باعث می شود بیشتر تضرع کند و به سمت خدا پناه آورد و خدا او را یاری می کند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه خدا هیچگاه مومنین را در مبارزه با نفس اماره تنها نمی گذارد افزود: محبت خدا باعث می شود که انسان بر شیطان پیروز شود./928/پ202/ج

ارسال نظرات