۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۵
کد خبر: ۴۳۲۵۳۵
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی مطرح کرد؛

ضرورت تهیه ۱۲۰ کتاب دینی برای رشته‌های دانشگاهی

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که علما، روحانیان، حوزه علمیه و ائمه جمعه باید 120 کتاب دینی برای 120 رشته دانشگاهی تهیه کنند، گفت: برای هر رشته دانشگاهی باید آیات و روایات آن مشخص باشد، نمی شود یک کتاب درسی باشد و بگوییم همه آن را بخوانند.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور سحرگاه امروز در برنامه تلویزیونی ماه خدا که از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: یکی از شکایت هایی که از انسان در قیامت می شود درباره برخورده برخی با قرآن است، البته الحمدلله بعضی قرآن را هم می خوانند و هم عمل می کنند اما برخی دیگر اخلاق، زندگی، ازدواج، درآمد و نامگذاری بچه آن ها قرآنی نیست و هیچ زندگی آن ها به قرآن نمی خورد.

 

وی با اشاره به آیه «وَقالَ الرَّسولُ يا رَبِّ إِنَّ قَومِي اتَّخَذوا هذَا القُرآنَ مَهجورًا» افزود: رسول اکرم در روز قیامت گله می کند که خدایا قوم من قرآن را تحقیر کرده و آن را رها کردند، در این آیه فرموده قال الرسول و شکایت برای قیامت است که هنوز نیامده از این رو هنوز چیزی که نیامده باید برایش فعل مضارع یعنی«یقول» آورده شود تا معنا این شود پیامبر در روز قیامت شکایت خواهد کرد اما می گوییم«قال» یعنی شکایت کرد.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که در ادبیات فارسی و عربی این گونه است گاهی اوقات کارهای که هنوز نشده ولی قطعا تحقق پیدا می کند می گویند شد، اظهار داشت: چیزهایی که هنوز نشده اما حتما می شود می گوییم شد مثل این که کسی نسیه می کند و مال مردم می خورد می گوییم فلانی مالت را خورد و حال این که هنوز نخورده است اما چون حتما اتفاق می افتد اینگونه بیان می شود.

 

وی ادامه داد: وقتی در این آیه می فرماید «قال الرسول» یعنی شکایت قطعی است، شکایت کننده نیز رسول و سرچشمه رحمت است که از دست ما ناراحت شده یعنی چقدر کار انسان بد بوده که سرچشمه رحمت از او شکایت می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که روایت داریم که پس از ذکر«رب» دعا مستجاب می شود، ابراز داشت: پیامبر در شکایت خود از «يا رَبِّ» استفاده می کند و کلمه تأکیدی« إِنَّ » نیز به انسان می گوید شک نکن که پیامبر حتما شکایت می کند.

 

وی عنوان کرد: حضرت در شکایت خود از «اتَّخَذوا» استفاده می کنند، اتخاذ یعنی کار بر اساس علم و عمد باشد، به عنوان مثال گاهی انسان پای خود را روی روزنامه می گذارد که در آن آیه قرآن نوشته شده است، آیه قرآن زیر پا می رود اما انسان کار او عمد نبوده و توجه نداشته است، گاهی نیز انسان با عمد و توجه پای خود را روی چنین روزنامه ای می گذارد.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: این که پیامبر از آن عبارت استفاده می کند یعنی اینگونه نبوده که غافل باشند بلکه انتخاب کردند، این بدان معنا است که انسان بین قرآن و غیرقرآن مورد دوم را انتخاب کرده است، برخی برای آموزش زبان انگلیسی فرزند خود پول های بسیاری خرج می کنند اما برای آموزش قرآن او این کار را انجام نمی دهد.

 

وی اضافه کرد: مهجور یعنی این که به قرآن بی مهری می شود نه این که قرآن را کنار بگذارند بلکه قرآن جلوی چشم آن ها و روی طاقچه است اما به آن توجه نمی کنند، پیامبر رحمة للعامین نزد خداوند ارحم الراحمین شکایت می کند آن هم در روزی که ما امید شفاعت داریم شفیع ما شاکی می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که علما، روحانیان، حوزه علمیه و ائمه جمعه باید 120 کتاب دینی برای 120 رشته دانشگاهی تهیه کنند، گفت: برای هر رشته دانشگاهی باید آیات و روایات آن مشخص باشد، نمی شود یک کتاب درسی باشد و بگوییم همه آن را بخوانند.

 

وی افزود: باید از قرآن و اسلام  چیزی بگوییم که دانشجو و دبیرستانی مزه دین را بچشد و بگوید هرچه مغزهای دنیا گفته اند بالاترش را قرآن کریم بیان کرده است، باید بین حقوق فرانسه و حقوق قرآن مقایسه کنیم تا بفهمیم معدن حقوق قرآن است یا کتاب های غربی، باید باور کنیم که قرآن فقط کتاب تلاوت نیست بلکه کتاب درس، موعظه و حکمت است./1323/پ202/ی

ارسال نظرات