۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۹۶۹۶۹
مدیر مسئول پژوهش نامة قرآن و حدیث:

محیط بحث‌های علمی و پژوهشی باید سالم و اخلاقی باشد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی دانشگاه قم اظهار داشت: نبود آموزش مناسب روش تحقیق علمی در رشته های علوم اسلامی موجب شده تا پژوهش های انجام شده فاقد نوآوری باشد.
نكونام


دکتر جعفر نکونام، مدیر مسئول پژوهش نامه قرآن و حدیث گفت: پژوهش در هر زمانی برای رشد علمی ضرورت دارد اما در دوران فعلی از آنجا که حکومت دینی در کشورمان حاکم است، انتظار می‌رود در زمینه معارف دینی نظریات روزآمد و قانع کننده برای نسل جوان و دنیا عرضه شود.

این استاد علوم قرآنی بیان داشت: اگر پژوهش های دینی تنها شرح و حاشیه بر دیدگاه های مشهور گذشته باشد صحیح نیست بلکه حوزه پژوهش، کشف حقیقت است پس باید پژوهش های دینی به دستاوردهایی منجر شود که علمی باشد.

وی ادامه داد: پژوهش علمی آن است که مقبولیت همگانی جهانی داشته باشد پس اگر ما در تحقیقات به نتایجی برسیم که فقط خودمان قبول داشته باشیم و اهل تحقیق در جامعه بشری را قانع نکند، آن نتایج نمی تواند علمی باشد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: فضای مناسبی برای تبادل اطلاعات و بحث و نقد وجود ندارد و نیروهای پژوهشی مثل جزیره های جدا از هم هستند و هرکسی به صورت انفرادی مطالعه و تحقیق می کند.

این محقق علوم اسلامی در بیان مشکلات پژوهشی کشور گفت: امروز یک مرکز اطلاعات رسانی متمرکز در کشور وجود ندارد تا همه تحقیقات در آن گردآمده و معرفی شده شود تا سابقه تحقیقات قابل دسترسی و شناسایی باشد و بتوان با شناسایی آنها از تکرار تحقیقات خودداری کرد.

عضو هیئت علمی  دانشگاه قم داشت: یکی از مشکلات بر سر راه پژوهش دانشجویان و طلاب این است که برای نوآوری و نقد و نظریه‌پردازی تربیت نمی‌شوند و حتی ممکن است با برخی نوآوری ها به گونه صحیح برخورد نشود از این رو نسل جوان پژوهشی ما مجبور شود همان مطالب گذشتگان را در قالبی دیگر عرضه کند.

وی بیان داشت: متاسفانه روش تحقیق علمی مناسب رشته های علوم اسلامی آموزش داده نمی شود برای همین تحقیقات روشمند نیست و نمی تواند نتایج نوینی بر آنها مترتب باشد.

وی با بیان اینکه اگر روش صحیح پژوهش آموزش داده شود و فضای مناسب بحث و نقد و نظریه پردازی و آزاداندیشی فراهم گردد، امید بهبودی تحقیقات دینی پدید خواهد آمد، اظهار داشت: باید فرصت‌ها و محیط های سالم و ایمن و اخلاقی برای بحث های علمی و پژوهشی فراهم ساخت و تحقیقات را از حالت ایدئولوژیک و تعصب آلود اعم از غربی یا شرقی خارج کرد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات