۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۹۵۷۴۷
28 دی ماه؛

نخستین نشست تخصصی حقوق ادیان در قم برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نخستین نشست تخصصی حقوق ادیان به همت گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در قم برگزار می‌شود.
نشست علمي


به گزارش خبرگزاری رسا، نخستین نشست تخصصی حقوق ادیان به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری وزارت امور خارجه و مرکز بین‌المللی گفتگوی ادیان، 28 دی‌ماه برگزار می شود.

حجت‌الاسلام ابراهیم باطنی، دبیر علمی نشست، گفت: حوزه تمحض «حقوق دین و دین‌داری» از جمله برنامه های بلند مدت گروه فقه و حقوق است که به دلیل چالش های موجود، مورد توجه و تاکیید قرار دارد. برگزاری جلسه هماهنگی «سمینار بین المللی حقوق ادیان» با حضور نمایندگانی از سازمان فرهنگ و ارتباطات، وزارت امور خارجه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ضرورت تشکیل جلساتی در قالب نشست‌های تخصصی، جهت روشن شدن ابهامات ادبیات و استحکام مبانی تئوریک بحث را ایجاب کرد.

وی پیرامون هدف از برگزاری این نشست افزود: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در راستای ارزیابی و زمینه سازی برگزاری همایش ملی در سال1390؛ به جهت آسیب شناسی، تعمیق بحث و تمحیض در موضوع، متولی این مهم با اهداف افزایش زمینه تعمق و تمحض در حقوق ادیان با تاکید بر 3 محور: تبیین مبنا، ماهیت و جایگاه حقوق ادیان، بررسی افتراق و اشتراک دیدگاه اسلام و دیدگاه لیبرال حاکم بر فضای حقوق بین الملل و بررسی امکان ارتباط و ایجاد زبان مفاهمه دو رویکرد درون دینی(اسلام) و برون دینی اقدام به برگزاری این نشست خواهد کرد.

حجت‌الاسلام باطنی ادامه داد: در این نشست یک روزه که با موضوع حقوق انسان یا حقوق ادیان برگزار می گردد حجت الاسلام والمسلمین دکتر مظفری رییس مرکز بین المللی گفتگوی ادیان و همچنین آقایان دکتر محمود حکمت نیا و دکتر ناصر قربان نیا به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت. همچنین در این همایش حجج اسلام والمسلمین علی اکبر رشاد – رییس پژوهشگاه – حسین میرمعزی – رییس پژوهشکده نظام های اسلامی – دکتر محمد حسین ضیائی فر – رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی، دکتر فرهاد ممدوحی و دکتر حسین محمودی از وزارت امور خارجه به عنوان مدعو حضور خواهند داشت.

گفتنی است، نشست تخصصی حقوق ادیان، سه‌شنبه 28 دی‌ماه از ساعت 9 تا 12 با حضور علما، طلاب، دانشجویان و تنی چند از نخبگان و صاحبنظران در حوزه حقوق ادیان و اصحاب رسانه و مطبوعات در تالار معرفت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی ـ قم ـ بلوار 15 خرداد ـ کوی شهید میثمی برگزار می‌شود. /920/د102/ص

ارسال نظرات