۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۹۵۴۱۶
معاون پژوهش جامعةالمصطفی العالمیه:

برجسته‌ترین ویژگی مبلغ دین تشخیص سطح مخاطب است

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهش جامعةالمصطفی العالمیه یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های مبلغان عرصه دین را تشخیص سطح مخاطبان دانست و بر ارتباط هرچه بیشتر با افراد تابع عقلانیت، معنویت و عدالت تأکید کرد.
حجت الاسلام محمدجعفر علمي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدجعفر علمی، معاون پژوهش جامعةالمصطفی العالمیه، پیش از ظهر امروز در ششمین روز از گردهمایی دانش‌آموختگان المصطفی، یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های مبلغان عرصه دین را تشخیص سطح مخاطبان دانست و بر ارتباط هرچه بیشتر با افراد تابع عقلانیت، معنویت و عدالت تأکید کرد.

وی با اشاره به حضور هنریک هرمن، فیلسوف فرانسوی در سال 1340 شمسی به ایران و گفت‌وگوی این متخصص علوم اسلامی با علامه طباطبایی‌(ره)، یادآور شد: هنریک هرمن نخستین مترجم هایدگر به زبان فرانسه است که مدت‌ها در استانبول به تصحیح و انتشار کتاب‌های شیخ اشراق می‌پرداخت.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی در ادامه به سؤال هنریک هرمن از علامه طباطبایی‌(ره) مبنی بر این‌که پیام معنوی شما به عنوان یک مسلمان برای دنیا چیست اشاره کرد و گفت: علامه طباطبایی در پاسخ به این سؤال کتابی با نام «رسالت تشیع در دنیای معاصر» را نگاشت.

وی با بیان این‌که پرسش هنریک هرمن، امروز پرسش اساسی نخبگان دنیا از مسلمانان است و پررنگ‌تر از زمان گذشته مطرح می‌شود، خواستار بررسی چگونگی پاسخ به سؤالات اساسی نخبگان و پاسخ‌گویی دانش‌آموختگان المصطفی به این سؤالات در سطح دنیا شد.

حجت‌الاسلام علمی، پیروزی انقلاب اسلامی ایران را سبب پررنگ‌تر شدن این سؤال در سطح جهانی دانست و با بیان این‌که مفهوم حیات، غایت زندگی و رسالت یک مسلمان در جامعه جهانی از جمله سؤالات پیش‌روی بشریت است، اظهار داشت: امروز با بیداری اسلامی در سطح دنیا و به ویژه جهان اسلام، مسلمانان بر روی پای خود ایستاده و احساس زنده بودن می‌کنند.

وی با بیان این‌که متأسفانه کسانی به نام اسلام، کارهای محکومی را انجام می‌دهند که ربطی به اسلام و دین ندارد، حمله تروریستی به چند کلیسا در کشور مصر را محکوم کرد و گفت: اهل کتاب قرن‌ها در بهترین شرایط در میان مسلمانان زندگی کرده‌اند و مورد حمایت جامعه اسلامی بوده‌اند.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به وظیفه طلاب علوم دینی در سطح بین‌الملل، آن را در سه حوزه هدایت انسان‌هایی که مسلمان نیستند و آشنایی چندانی با اسلام ندارند، ارتباط با جهان اسلام و ارتباط مستمر با شیعیان مورد بررسی قرار داد و گفت: ‌یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌ مبلغان عرصه دین در گفت‌وگوی با نخبگان تشخیص سطح مخاطب است.

حجت‌الاسلام علمی بر ارتباط هرچه بیشتر با افراد تابع عقلانیت، معنویت و عدالت تأکید کرد و افزود: امروز و در دوره پست مدرن، خطری که جهان اسلام را تهدید می‌کند حضور جریان‌هایی است که ادعای معنویت و عرفان می‌کنند و در اصل عرفان‌های خردگریز هستند.

وی دو قطبی شدن کشورهای اسلامی را بسیار خطرناک دانست و ابراز داشت: ایجاد جریان روشنفکری در کشورهای اسلامی که به دنبال دنیای جدید هستند و از عقل بشری بریده از وحی و دین استفاده می‌کنند و جریان اسلام‌گرایی بریده از عقلانیت که خون مسلمان و غیرمسلمان را می‌ریزند و آن را حلال می‌دانند، اسلام را با خطر جدی مواجه کرده است. /920/پ202/ع

ارسال نظرات