۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۲
کد خبر: ۹۴۵۴۷
معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

پژوهشگران به مسائل و نیازهای کشور توجه کنند

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: پژوهشگران به مسائل و مشکلات کشورها توجه کرده و بر اساس آن به پژوهش بپردازند تا شاهد ارائه پژوهش‌های کاربردی در اجتماع باشیم.
دكتر محمود حكمت نيا معاون آموزش و پژوهش پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي


به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ستاد خبری هفته پژوهش قم، محمود حکمت نیا با اشاره به اهمیت سطوح مختلف پژوهشی اظهار داشت: در سطح نخست پژوهش‌های بنیادین قرار دارد که به ویژه در حوزه تولید علوم انسانی و اسلامی باید مورد توجه واقع شود و این امر بسیار ضروری بوده که نیازمند روش کار و فرآیند خاصی است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه پژوهش‌های انتقادی در گروه دوم پژوهش‌ها قرار می‌گیرند، گفت: در رویارویی با یافته‌های مکاتب غربی بیشتر به ترجمه پرداختیم ولی این موضوع نیاز است که یافته‌های پژوهش را ضمن احترام به محققان آن به صورت انتقادی بررسی کنیم.

حکمت‌نیا خاطرنشان کرد: در این صورت می‌توانیم مرزهای دانش را به درستی ترسیم کرده و به میزان صحت اعتبار هر پژوهش دست پیدا کنیم.

وی پژوهش‌های تطبیقی را از دیگر تقسیم‌بندی‌های پژوهشی ذکر و تصریح کرد: در این حوزه‌ها لازم است دانش‌ها را برای شناساندن و استفاده، به صورت تطبیقی با یافته‌های دانش دیگر یا یافته‌های جوامع دیگر مقایسه ‌کنیم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: حوزه‌های تطبیق ممکن است خود دانش یا قواعد و هنجارها، مسائل اجتماعی و... باشد که باید در قالب موضوع مطالعات تطبیقی قرار می‌گیرد.

حکمت‌نیا تصریح کرد: پژوهش‌های کاربردی از دیگر پژوهش‌هاست که بر اساس مبانی و بینش حاکم بر فرهنگ و عقاید اسلامی معضلات و خلأهای کاربردی و اجرایی را مشخص کرده و تحقیقات با به کار بردن آن در حوزه‌های اجرا بتواند معضلات زندگی انسان را حل کند.
وی با اشاره به تعریفی از پژوهشگران اذعان داشت: پژوهشگران قشری هستند که فعالیت‌های فکری انجام می‌دهند که از نظر معنوی از جایگاه والایی برخوردار بوده و از نظر اجتماعی نیز باید جایگاه بالایی داشته باشند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به فرهنگ اسلامی همیشه به پژوهشگران به عنوان اشخاص دارای منزلت توجه شده است و آنچه اکنون اهمیت دارد تبیین جایگاه شغلی و اقتصادی در نظام علمی کشور است، چرا که پژوهشگران از یک سو دارای مقام و منزلت علمی هستند و از سوی دیگر یک فعالیت با فایده اجتماعی بالا انجام می‌دهند.

حکمت‌نیا با بیان اینکه جایگاه پژوهشگران از سه سطح قابل بررسی است، بیان داشت: جایگاه پژوهشگران از نظر فعالیت‌، دستاورد و تولیدات فکر دارای اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: برخی اوقات جایگاه پژوهشگران از نظر اخلاقی مورد توجه قرار می‌گیرد که در متون دینی و اسلامی به آن اشاره شده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: پژوهشگران دارای جایگاه حقوقی سازمانی در نظام آموزش بوده که این موضوع به بخشنامه‌ها بستگی دارد که تا چه اندازه برای اشخاص ارزش قائل هستند که این ارزش‌ها در قالب امتیازات خود را نشان داده است.

حکمت‌نیا با اشاره به فعالیت علمی پژوهشگر اظهار داشت: احترام پژوهشگران در این است که فعالیت‌های علمی آنها مورد احترام قرار گیرد و در اداره کشور به این فعالیت‌ها توجه شود و مبنای تصمیم‌گیری‌های کشور بر اساس پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی باشد.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که یافته علمی پژوهشگر در امور کشور به کار گرفته می‌شود، پژوهشگر احساس می‌کند به فعالیتش احترام گذاشته شده است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی توجه به دستاوردهای پژوهشی را از دیگر جنبه‌های حفظ جایگاه پژوهشگر ذکر و تصریح کرد: دستاوردهای پژوهشی در قالب کالای دارای ارزش اقتصادی ظهور پیدا کرده که باید در نظام مالکیت فکری مورد حمایت قرار گیرد و از دستبرد و تحریف مصون مانده و عنوان نویسنده و منافع اقتصادی پژوهشگر حفظ شود.

حکمت‌نیا تصریح کرد: اگرچه از قوانین خوبی در این زمینه بهره‌مند هستیم، ولی در مقام اجرا با نقص‌هایی روبه‌رو می‌شویم.


وی با تاکید بر فرهنگ‌سازی در زمینه حقوق اخلاقی و اقتصادی پژوهشگران اظهار داشت: این موضوع سبب می‌شود حقوق اخلاقی محققان مورد دستبرد قرار نگیرد و در صورت مراجعه دیگران ذکر سند کرده و فعالیت دیگری را به نام خود جلوه ندهند و در آثار دیگران دستبرد نزنند و تحریف نکنند که متاسفانه این امر به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: به بعد اقتصادی فعالیت‌ها نیز باید توجه شود و در نظام اداری و اجرایی کشور به این سمت برویم که هر تصمیم مبتنی بر یک برنامه و پژوهش علمی از محقق باشد تا محققان احساس کنند فعالیت آنها دارای فایده و استفاده است.

وی با اشاره به سطوح مختلف تحقیق در حوزه‌های علوم انسانی و اسلامی خاطرنشان کرد: این موضوع نیازی کلی است که درباره تحقیقات بنیادین وجود دارد و علاوه بر این موضوع تحقیقات باید پاسخگوی مسائل فراوان موجود باشد و یکی از اشکالات تحقیقات این موضوع است که مسائل جامعه اسلامی ایرانی را توجه نمی‌شود.

معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: در مبانی دینی و فرهنگی باید درباره مسائل خود بیاندیشیم و البته از دستاوردهای دیگران نیز در این زمینه استفاده کنیم.

حکمت‌نیا با تاکید بر لزوم اتخاذ تصمیم‌های کلان حکومتی بر اساس پژوهش اظهار داشت: تنها این مسیر است که مسائل و معضلات کشور را حل می‌کند و لازم است تصمیم‌هایی که اتخاذ می‌شود مبتنی بر پژوهش و پژوهشگران باشد تا پژوهشگران به صحنه آمده و یافته‌های علمی آنها در ساختار اجتماعی مورد احترام و توجه حقوقی و حقیقی قرار گیرد. /901/د102/ع

ارسال نظرات