۰۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۹۴۴۳۶
استاد حوزه و دانشگاه:

رهبر معظم انقلاب ثبوتاً و اثباتاً بر مسلمین ولایت دارند

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم‌(ع) با اشاره به ریشه‌های تاریخی فتنه به مقایسه انقلاب اسلامی ایران و انقلاب اسلامی پیامبر اکرم(ص) پرداخت و گفت: تنها تفاوت انقلاب اسلامی ایران با انقلاب مدینه در مقام ثبوتی و ظاهری رهبران آن است.
رهبر معظم انقلاب


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن غفاری‌فر، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم‌(ع) پیش از ظهر امروز در نشست علمی تبیین یوم الله نهم دی با گرامیداشت این روز، گفت: ایام‌الله نهم دی به صورت دقیق به پدیده‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اشاره دارد.

وی با بیان این‌که از کجا می‌توان ادعا داشت که پیش‌زمینه‌هایی که سبب رخ‌داد نهم دی شد، خروج ظلمات از نور بود؟، افزود: هرچند بررسی این بحث از زاویه انحرافات عقیدتی، سیاسی و اقتصادی قابل پیگیری است؛ اما ترجیح می‌دهم از زاویه تاریخی به آن بپردازم تا براساس معیارهای قرآن، عوامل انحراف را شناخته و راه را به درستی تشخیص دهیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم‌(ع)، خاطرنشان کرد: قرآن کریم محور تقسیم تاریخ را بر مبنای شکل‌گیری زمین و رویکرد پنج‌گانه مارکس معرفی نکرده است؛ بلکه محور تقسیم کار را بر روی ولایت‌الله و ولایت‌الشیطان متمرکز کرده و برای آن از نخستین روز مصادیقی را مانند هابیل و قابیل تعریف کرده است.

وی به برخی از حوادث فتنه 88 اشاره کرد و با بیان این‌که افرادی در این اتفاقات هابیلی و برخی قابیلی عمل کردند، گفت: برخی دوستان در حالی که قرآن این وقایع را به روشنی بیان کرده است به ما خرده می‌گیرند که چرا دین‌ابزاری، تاریخ‌ابزاری و شبیه‌سازی می‌کنید.

حجت‌الاسلام غفاری‌فر در پاسخ به این خرده‌گیری به جنگ درون‌دینی و برون‌دینی در دوران حضرت موسی‌(ع) اشاره کرد و ابراز داشت: در مقابل حضرت موسی(ع) سه طیف سامری، قارون و بلعم باعورا قرار داشتند که هرچند دارای فضایلی بودند؛ اما از راه راست منحرف شدند.

وی ادامه داد: سامری که نماد یک انقلابی دیروز و رجعت کننده و دگراندیش امروز بود در اثر یک نوع بهره‌مندی از هوش و آشنایی با یک سری مکانیزم‌های نوین، با ساختن گوساله و بهره‌مندی از معنویت، نماد یک نوع‌اندیش فرهنگی در برابر انقلاب اسلامی موسی‌(ع) است.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این‌که قارون هم نماد یک شخصیت اقتصادی است که با این نماد در برابر انقلاب اسلامی موسی‌(ع) ایستاد، بلعم باعورا به عنوان نماد سجده، عبادت و استجابت دعا نام برد و گفت: مقام وی از قارون و سامری بالاتر بود؛ اما حبّ دنیا و حسادت طلبی سبب شد که در مقابل انقلاب موسی‌(ع) بایستد.

وی همچنین با مقایسه انقلاب اسلامی پیامبر اکرم‌(ص) و انقلاب اسلامی ایران، ابراز داشت: انقلاب اسلامی پیامبر اکرم(ص) پیش از پیروزی و پس از آن دارای یک بعثت، هجرت و رحلت بود؛ پیامبر اکرم‌(ص) وقتی مبعوث شدند به تربیت نسل اول انقلاب پرداختند و به واسطه این نسل، مدیریت انقلاب را پس از هجرت به مدینه به دست گرفتند.

حجت‌الاسلام غفاری‌فر خاطرنشان کرد: امام خمینی‌(ره) هم پس از خرداد 42 بعثت کرد، تا بهمن 57، پانزده سال هجرت کرد و در این مدت تربیت نسل اول انقلاب را رقم زد.

وی با بیان این‌که پیامبر اکرم(ص) 8 سال پس از مدینه دفاع مقدس داشت و جمهوری اسلامی ایران هم وارد 8 سال دفاع مقدس شد، گفت: انقلاب اسلامی به نسل بعد رسید و در نسل بعد تاریخ دقیقا تکرار شد.

این استاد حوزه و دانشگاه، تنها تفاوت انقلاب اسلامی ایران با انقلاب مدینه را در مقام ثبوتی و ظاهری رهبران آن دانست و تصریح کرد: در انقلاب اسلامی مدینه، حضرت علی‌(ع) تنها ولایت ثبوتی داشت و از نظر اجتماعی و ظاهری ولایت اثباتی نداشت، اما علی انقلاب اسلامی ثبوتاً و اثباتاً بر مسلمین ولایت دارند.

وی با بیان این‌که مردم انقلاب اسلامی ایران از مردم عهد پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین‌(ع) برترند، گفت: شریعتمداری‌ها از بیرون با امام جنگیدند همان‌طور که بلعم باعورا با حضرت موسی‌(ع) جنگید؛ شیخ علی تهرانی‌ها، لاهوتی‌ها، بنی‌صدرها و قطب‌زاده از درون انقلاب با انقلاب جنگیدند، همان‌طور که سامری‌ها با انقلاب موسی(ع) جنگیدند و مردم تمام این توطئه‌ها را با بصیرت خود تشخیص دادند.

حجت‌الاسلام غفاری‌فر اظهار داشت: در انقلاب اسلامی پیامبر اکرم(ص) حضور سرداران سیاسی، نظامی، فرهنگی، اقتصادی، فاتحین فتنه تبوک، فاتحین جنگ بدر، حنین و احزاب را داریم و حضور سردارانی که بعدها ملحق به دوران امیرالمؤمنین‌(ع) شدند و حضرت علی(ع) 25 سال حکومت را در دست گرفت و حکومت امروز هم مجموعه‌ای از سرداران و آزادگان هشت سال دفاع مقدس است.

وی افزود: جنگی امام علی(ع) ابتدا با منافقین بی‌شرم و حیای خارجی است و این جنگ در مرحله دوم، بسیار سخت‌تر می‌شود؛ چراکه در دو طرف جنگ، دو سردار دفاع مقدس یعنی در یک طرف حضرت علی‌(ع) و در طرف دیگر زبیر سیف الاسلام حضور دارند و این تشخیص را با مشکل مواجه می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) همچنین به واقعه کربلا اشاره کرد و با بیان این‌که جنگ کربلا جنگ بین سرداران هشت سال دفاع مقدس پیامبر اکرم(ص) بود، گفت: سردارانی که در مقابل امام حسین(ع) صف‌آرایی کردند، حق و باطل را با محوریت بنی‌امیه که بیست سال با پیامبر اکرم(ص) جنگید و تظاهر به اسلام داشت، سنجیدند.

وی در پایان با طرح این سؤال که آیا بازرگان و ابراهیم یزدی که هشت سال حرف از ولایت فقیه می‌زدند در صف نهم دی‌ها بودند یا سی‌ام خرداد‌ی‌ها، اظهار داشت: رسیدن به این پاسخ چندان دشوار نیست. /920/پ201/ص

ارسال نظرات