۰۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۹۳۷۷۵
آیت الله جوادی آملی:

شیطان محصول 6 هزار سال عبادت خود را به آتش کشید/ شبههزدایی مهمترین کار دانشگاه و آموزش و پرورش است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به گسترش شبهات در جامعه ابراز داشت: شبهه از شیطنت نشات میگیرد، شبهه قویتر از جواب است و اگر کسی خدای ناکرده ندانسته به شبهات پاسخ دهد به گسترش آن کمک کرده است.
آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی در دیدار رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم و اساتید گفتمانهای دینی، مهمترین کار دانشگاه و آموزش و پرورش را شبههزدایی دانست و گفت: بهترین و اصلیترین کار این دو نهاد، اسلامی کردن دانش است.

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به ایام شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان اظهار داشتند: «اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل محمد علیهم السلام» شعار رسمی ماست و امیدواریم خدای سبحان اجر همه را اجر صالحان قرار دهد و توفیقی عطا کند که ما خون بهای امام حسین (ع) را بگیریم.

وی با بیان اینکه جنبه فرهنگی حرکت وجود مبارک اباعبدالله الحسین (ع) کمتر از جنبههای اجتماعی و نظامی نبوده است، تصریح کرد: در نظام اسلامی گرچه همه انسانها وظایف مشترکی دارند اما وقتی حکومت و نظام، اسلامی شد هر یک از کارهای نظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را یک گروه باید انجام دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به این آیه سوره مبارکه اسراء «قُل جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا» تاکید کرد: در نظام اسلامی سخن از حق و باطل است، خواه برای دولتمردان و خواه برای آحاد ملت باشد.

این مفسر قرآن کریم در ادامه به تشریح معنای شبهه و عمق شیطنتهای شیطان پرداخت و گفت: شبهه از شیطنت نشات میگیرد و شیطان در دو زمینه فرهنگی و سیاسی اجتماعی فعالیت میکند.

حضرت آیتالله جوادی آملی با تاکید بر اینکه شیطان در این زمینهها سوابق طولانی دارد، اظهار داشتند: رهبری این زمینهها را کسی بر عهده دارد که 6 هزار سال بندگی خدا را انجام میداد و تجارب فراوانی کسب کرده است.

وی افزود: شیطان موجودی است که محصول 6 هزار ساله خود را یکجا به آتش کشیده است، بنابراین مرحله ضعیف کار او جهنم است؛ اگر موجودی آن قدر غضبناک است که محصول 6 هزار ساله خود را به آتش کشید به هیچ وجه به احدی رحم نخواهد کرد، مگر نسبت به کسانی که دسترسی به آنها نداشته باشد.

وی تصریح کرد: شیطان برای انحراف انسانها کمر بسته و برای این کار عدهای را تربیت و اعزام کرده که ما آنها را نمیبینیم ولی آنها ما را میبینند و در این جنگ نابرابر یقینا ما شکست میخوریم ولی راهی وجود دارد که این جنگ را به سود خودمان تمام کنیم و شیطان را بسوزانیم.

حضرت آیتالله جوادی آملی پناهنده شدن به خدای سبحان را تنها راه نجات از شرّ شیطان دانستند و یادآور شد: وقتی به خداوند پناهنده شویم آن وقت کسی به کمک ما میآید که شیطان را میبیند و شیطان او را نمیبیند، یعنی اگر به دژبانی خدا رفتیم، او به ما طمأنینه میبخشد که اگر نتوانیم شیطان را مهار کنیم لااقل از تیررس او خارج شویم.

استاد برجسته حوزه علمیه در بخش دیگری از فرمایشات خود، شبههزدایی را مهمترین کار دانشگاه و آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد: دانشگاه و آموزش و پرورش در این زمینه دو کار مهم و اهم بر عهده دارد، کار مهم همین کاری است که اساتید گفتمانهای دینی انجام میدهند اما بهترین و اصلیترین کار این نهادها این است که دانش را اسلامی کنند.

وی افزود: اگر نمازخانهای در دانشگاهها یا مدارس احداث میشود و کلاسهای پسران و دختران از هم جداست، اینها کار حسینیهها و مساجد است؛ کار دانشگاه و مدرسه اسلامی کردن دانش است.

وی تاکید کرد: اسلامی کردن دروس دانشگاه و مدارس به این نیست که در ابتدای کتابها کلمه «بسم الله الرحمن الرحیم» درج شود و عکس امام و رهبری چاپ شود، بلکه علم را باید اسلامی کرد.

حضرت آیتالله جوادی آملی با بیان اینکه باید باور کنیم که چیزی جز خلقت در جهان نیست، تصریح کرد: علم تفسیر و شرح معلوم است و شرح خلقت به هیچ وجه غیراسلامی نمیشود.

وی تاکید کرد: سیاسیون و اجتماعیون به اینجا رسیدند که خارجیها نفت و گاز ما را غارت کردند، این مطلب درستی است، اما آنها دین ما را نیز غارت کردند، یعنی خلقت را برداشتند و طبیعیات را به جای آن گذاشتند و پس از آن گفتند که علم دینی و غیردینی نداریم.

وی خاطرنشان کرد: علم سکولار نیست بلکه فقط اسلامی است و دروس دانشگاهی باید به گونهای تدوین شود که در آن خلقت شناسی مورد بحث قرار گیرد.

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به برخی تشابهات حوزه و دانشگاه که میتواند در اسلامی شدن دروس دانشگاهی کمک کند، تصریح کرد: ما در حوزه، قول خدا را تفسیر میکنیم و میگوئیم خدا چنین گفت، اما استاد دانشگاه لحظه به لحظه فعل خدا را در دانشگاه تفسیر میکند و میگوید خدا چنین کرد. بنابراین هر دو کار اسلامی است.

وی خلأ جلد دوم مفاتیح را جدی دانست و گفت: دین دو نوع دستور دارد که بخشی از آن در مفاتیح فعلی آمده و شامل نماز و روزه و حج و زکات و... است و بخش دوم که جایش خالی است، مربوط به ثواب درختکاری، سدسازی، راه سازی و... میشود. استاد برجسته حوزه علمیه وقوع سیل پاکستان را نمونهای از خلأ انجام دستورات بخش دوم دین دانست و اظهار داشت: اگر این بخش دین به عنوان مثال در پاکستان به خوبی پیاده میشد و سدی ساخته میشد دیگر سیل جاری نمیشد.

حضرت آیتالله جوادی آملی تاکید کرد: انسان تافته جدابافته نیست تا بگوید چه ارتباطی بین صلاح ما و بارش باران دارد، چراکه هم حوادث عالم در اندیشه و انگیزه ما موثر است و هم انگیزه و اندیشه ما در رخدادهای عالم موثر است.

وی افزود: اگر این توحید حل شود و بدانیم که رهبری جهان به دست خداست، نه شبههای پدید میآید و نه طبیعیات به جای خلقت مطرح میشود.

این استاد سطح عالی حوزه با اشاره به گسترش شبهات در جامعه تصریح کرد: شبهه قویتر از جواب است و اگر کسی خدای ناکرده ندانسته به شبهات پاسخ دهد به گسترش آن کمک کرده است.

وی به اساتید گفتمانهای دینی توصیه کردند که چنانچه برای پاسخ به شبهات جواب کارساز ندارند، از مخاطبان فرصت بگیرند تا با مطالعه و تحقیق جواب مطمئنی ارائه دهند.

حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: یک انسان به ویژه روحانی هرگز نباید به خودش اجازه دهد که بگوید فارغ التحصیل شده است، بلکه تا وقتی که نفس میکشد باید جویای علم باشد. ایشان بر لزوم همکاری بیشتر دانشگاهها و آموزش و پرورش با سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه شناسایی شبهات و پاسخ به موقع به آنها تاکید کردند و اظهار داشتند: دانشگاه اگر بخواهد نجات پیدا کند هیچ چارهای ندارد جز اینکه وحدت حوزه و دانشگاه را در سایه اسلامی کردن علوم دنبال کند، وگرنه وحدت این دو نهاد چیزی نیست که با پروتکل و برگزاری همایش محقق شود.

حضرت آیتالله جوادی آملی تاکید کرد: اگر هدف و مبدا و انتها واحد نباشد ایجاد وحدت کار بسیار مشکلی است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه خاطرنشان کرد: قرآن آن قدر راه را به انسان نشان میدهد که دیگری جایی برای شبهه نیست و اگر کسی بخواهد بیراهه رود، شبهه علمی ندارد بلکه شهوت عملی دارد.

در ابتدای این دیدار حجتالاسلام اسکندری رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم گزارشی از گسترش گفتمانهای دینی در دانشگاهها و مدارس این استان ارائه کرد. /901/د102/ج
ارسال نظرات