گزارشی از هم اندیشی مشترک مسؤولان حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دهمین نشست مشترک ستاد همکاری های وزارت آموزش و پرورش و حوزه های علمیه، با هدف پیگیری مطالبات و بیانات اخیر مقام معظم رهبری از حوزه و آموزش و پرورش با حضور آیت الله مقتدایی مدیر حوزه های علمیه و حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش و مسؤولان عالی این دو نهاد مهم، عصر روز دوشنبه(اول آذرماه) در سالن اجتماعات مرکز خدمات حوزه های علمیه در قم برگزار شد.
این نشست مشترک که از ساعت سه بعدازظهر روز دوشنبه آغاز شد و تا بعد از اذان مغرب و عشا نیز ادامه یافت، شانزده سخنران داشت که هر کدام در مدت زمان مشخص به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
در این هم اندیشی مشترک که به میزبانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، افزون بر سخنرانی آیت الله مقتدایی و حجج اسلام و المسلمین جمشیدی، عباسی و نبوی، مدیر، قائم مقام و معاون آموزش و تبلیغ حوزه های علمیه، حجت الاسلام سقای بی ریا مشاور رییس جمهور در امور روحانیت و رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، حجت الاسلام اسدی نماینده دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام زیبایی نژاد مسؤول مرکز امور زنان حوزه علمیه، حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش و معاونان و مشاوران وی نیز به ارائه دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
حجت الاسلام علی ذوعلم دبیر ستاد همکاری های آموزش و پرورش و حوزه به عنوان نخستین سخنران این هم اندیشی، با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری تصریح کرد: بیانات و فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب در شهر مقدس قم فصل نوینی از این همکاری ها را رقم زد و بیانات ایشان فرصت بسیار خوبی را در اختیار ما قرار داده است.
حجت الاسلام علی ذوعلم با تشریح اقدامات و فعالیت های ستاد همکاری ها، تصریح کرد: این ستاد چندین طرح تاثیرگذار از جمله طرح بصیرت فرهنگیان و طرح علمی و فرهنگی ولایت را اجرا کرده که با استقبال خوب فرهنگیان نیز همراه بوده است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش رونمایی از 22 عنوان برنامه کلان در سطح کشور را از دیگر برنامه های این ستاد عنوان کرد و ادامه داد: کمیته های استانی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش به ریاست نمایندگان در شهرهای مختلف کشور شکل گرفته است.
سفر رهبر انقلاب و استقبال باشکوه از ایشان نقطه عطفی در حوزه بود
آیت الله مقتدایی مدیر حوزه های علمیه در ادامه این نشست، سفر مقام معظم رهبری به قم و استقبال بی نظیر حوزویان و اقشار مختلف مردم از ایشان را نقطه عطفی در حوزه های علمیه دانست و گفت: بیانات مهم مقام معظم رهبری در دیدارهایی که با حوزویان داشتند و مطالبی را که راجع به حوزه و آموزش و پرورش بیان کردند بسیار مهم، ارزشمند و راهگشا بود.
مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: سخنان رهبر انقلاب باید منشوری برای حرکت در مسیر همکاری های بین حوزه و آموزش و پرورش باشد.
آیت الله مقتدایی با تاکید بر اینکه همکاری های حوزه و آموزش و پرورش بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری توسعه یابد گفت: ارتباط و تعامل حوزه با دانشگاه جزو معتقدات و خواسته های مقام معظم رهبری است.
مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: بکارگیری و اجرای سخنان رهبر انقلاب در خصوص حوزه و آموزش و پرورش بسیار مهم است و باید جهش و طوفانی عظیم در این راستا شکل گیرد و همکاری های حوزه و آموزش و پرورش توسعه پیدا کند.
مقبولیت آموزش و پرورش در گرو عمل به فرمایشات رهبری است
در ادامه این نشست، حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش به بیان سخن و ارائه دیدگاه های خود پرداخت و تصریح کرد: بیانات مقام معظم رهبری در خصوص آموزش و پرورش به گونه ای است که گویا ایشان سال ها در آموزش و پرورش بوده اند و ما باید به بیانات و مطالبات ایشان توجه کنیم.
وی با بیان اینکه سخنان رهبر انقلاب و تعابیر بلند ایشان بسیار حکیمانه و مدبرانه است، پیاده سازی و اجرای فرامین مقام معظم رهبری را یک تکلیف اصلی و اساسی ارزیابی کرد.
وزیر آموزش و پرورش، در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آموزش و پرورش در همه محورها و عرصه ها به حوزه نیاز دارد تصریح کرد: امروز سخنان مقام معظم رهبری و اقداماتی که ما در راستای عمل به تاکیدات ایشان انجام می دهیم میزان مقبولیت ما است.
اعلام آمادگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برای گسترش همکاری های حوزه و آموزش و پرورش
پس از سخنرانی وزیر آموزش و پرورش، حجت الاسلام تقوی رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به ایراد سخن پرداخت و با اعلام آمادگی این شورا جهت توسعه همکاری ها و تعامل حوزه با آموزش و پرورش، به تبیین ابعاد مختلف سفر رهبر انقلاب به قم و بیانات ایشان پرداخت.
رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، با بیان اینکه هیچ زمانی مثل امروز زمینه برای توسعه همکاری های حوزه و آموزش و پرورش فراهم نبوده است، از حوزه های علمیه به عنوان گنجینه گرانبهایی یاد کرد که بسیاری از ابعاد آن نامکشوف باقی مانده و حتی بسیاری از نخبگان فرهنگی این نهاد مهم را نمی شناسند.
وی با تاکید بر گسترش تعامل حوزه و آموزش و پرورش بیان داشت: تعامل حوزه و آموزش و پرورش باید در معرفی حوزه و افزایش تلاش این نهاد برای ارتقا نظام تعلیم و تربیت کشور مؤثر باشد.
حجت الاسلام تقوی ایده پردازی نو و جدید بر مبنای قرآن و عترت، نظارت بر کتب درسی، تامین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش را از مهم و اساسی ترین محورهایی ارزیابی کرد که حوزه در این بخش ها می تواند یاور و مددکار نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش کشور باشد.
بیانات رهبر انقلاب، فرصت بزرگی برای توسعه همکاری حوزه و آموزش و پرورش است
پس از رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، حجت الاسلام نبوی معاون تبلیغ حوزه های علمیه به بیان دیدگاه های خود پرداخت و با اشاره به فرازهایی از بیانات رهبر انقلاب در این ارتباط، بر گسترش تعامل و همکاری های حوزه و آموزش و پرورش تاکید و تاکیدات مقام معظم رهبری را فرصت بزرگی برای توسعه همکاری های دوطرفه ارزیابی کرد.
وی با قدردانی از رویکرد فرهنگی دولت و وزیر آموزش و پرورش، بیان داشت: سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری، رویکرد فرهنگی دولت و توجه ویژه وزیر آموزش و پرورش به امور دینی و مذهبی نوید خوبی برای توسعه همکاری های حوزه و آموزش و پرورش است.
حجت الاسلام نبوی تصریح کرد: ظرفیت حوزه های علمیه به لحاظ کمی برای پاسخگویی به نیازهای آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت کشور ناکافی و کم است، اما اگر از همین ظرفیت ها نیز به خوبی بهره گرفته شود می توان به نتایج آن بسیار امیدوار بود.
وی با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی ورود روحانیان به عرصه آموزش و پرورش، ورود غیر کارشناسانه روحانیان در مدارس و آموزش و پرورش را بسیار مضر عنوان کرد و خواستار دقت و توجه به این مساله شد.
نظریه پردازی دینی و اسلامی باید در حوزه های علمیه اتفاق بیفتد
پس از حجت الاسلام نبوی، دکتر محمدیان رییس سازمان پژوهش آموزش و پرورش در سخنانی با اشاره به جایگاه حوزه های علمیه، تاکید کرد: نظریه پردازی دینی و اسلامی باید در حوزه های علمیه اتفاق بیفتد.
وی تصریح کرد: مدیریت حوزه باید تدبیری اتخاذ کند که بخش هایی در حوزه برای پاسخگویی به سؤالات فکری و نظری دانش آموزان ایجاد شود.
باید نظام تعلیم و تربیت را آسیب شناسی کنیم
حجت الاسلام زیبایی نژاد نیز در این نشست، با بیان اینکه یکی از آفت های ما عمل زدگی است، به بیان آسیب های پیش رو پرداخت و با اشاره به سند تحول نظام تعلیم و تربیت کشور گفت: این سند تدوین شده است بدون اینکه ما فلسفه دینی برای تربیت داشته باشیم و این نشان می دهد که نقاط کور و حساس برنامه ریزی ما کجاست.
وی با تاکید بر اینکه باید نظام تربیت را آسیب شناسی کنیم و الگوی تربیت درعصر کنونی را ترسیم نماییم ابراز داشت: باید دراین الگو و مدل شاخص های رشد و تعالی را نیز لحاظ کنیم.
نوع نگاه به آموزش و پرورش، باید یک نگاه متعالی باشد
دکتر بنائیان سفید مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تحول بنیادین نیز در این هم اندیشی به بیان سخن پرداخت و ابراز داشت: سی سال از انقلاب اسلامی و اراده مشترک حوزه و آموزش و پرورش برای تحول می گذرد، اما در عمل مشاهده می کنیم که اتفاقی نیفتاده است.
وی ادامه داد: نوع تعاملات ما می تواند یک نوع نقش عاطفی ایجاد کند، اما آنچه مورد نظر است، اتفاق نیفتاده و باید برای آن فکری کرد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه نوع نگاه ما به آموزش و پرورش باید یک نگاه متعالی باشد به بررسی و تحلیل حوزه ها و عرصه هایی که حوزه می تواند به آموزش و پرورش کمک کند پرداخت و بیان داشت: محیط پیرامونی آموزش و پرورش باید توسط حوزه صیانت شود.
حجت الاسلام اسدی که به نمایندگی از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این هم اندیشی حضور یافته بود، با اشاره به تهیه پیش نویسی برای مصوبات و تصمیم گیری های ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش گفت: مصوبات این جلسه باید پیوست تفاهم نامه های اصلی شود و 22 عنوان کلان برنامه ستاد همکاری ها نیز در این پیش نویس قدری کمرنگ دیده شده است.
وی با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی حوزه و دیگر نهادهای وابسته ابراز داشت: ارتقا سطح همکاری های حوزه و آموزش و پرورش می تواند به این مهم کمک کند.
تامین محتوایی نظام تعلیم و تربیت رسالت حوزه است
حجت الاسلام عباسی به عنوان دهمین سخنران این هم اندیشی نیز در سخنانی ابراز داشت: یکی از رسالت های مهم حوزه این است که نظام تعلیم و تربیت کشور را از جهت محتوایی تامین و نیازهای آموزش و پرورش را در این بخش مهم و حیاتی برطرف کند.
وی تامین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش را محور دیگری دانست که می تواند حوزه به این نهاد کمک کند و تصریح کرد: در این راستا می توان از ظرفیت و توانمندی حوزه های علمیه خواهران و برادران کمک گرفته شود و افزون بر این دانش نیروهای موجود در آموزش و پرورش نیز ارتقا داده شود.
حجت الاسلام عباسی، با اشاره به سند تعلیم و تربیت کشور، خواستار کار کارشناسی توسط صاحبنظران و اندیشمندان دینی روی این سند شد.
معاون آموزش حوزه های علمیه از راه اندازی رشته تعلیم و تربیت در حوزه های علمیه در آینده نزدیک خبر داد و بیان داشت: این کار در دستور کار حوزه قرار گرفته و اقداماتی نیز در این راستا انجام شده است.
مقام معظم رهبری اموری را می بینند که دیگران نمی بینند
پس از معاون آموزش حوزه های علمیه، دکتر قدمی از مسؤولان وزارت آموزش و پرورش و رییس پژوهشگاه آموزش و پرورش رشته سخن را در دست گرفت و با تجلیل از بیانات مهم مقام معظم رهبری در خصوص حوزه و آموزش و پرورش ابراز داشت: مقام معظم رهبری چیزهایی را می بینند که دیگران نمی بینند.
وی پرهیز از عمل نمایشی، اجتناب از سطحی نگری و ساده انگاری، پرهیز از کلی گویی و دوری از توسعه تشکیلات را از جمله ضروریات برای تداوم مسیر همکاری های حوزه و آموزش و پرورش دانست و گفت: به نظر می رسد باید با خلاقیتی که ویژگی مقام معظم رهبری است وارد این عرصه شویم و در همه محورها بازنگری لازم را انجام دهیم.
دکتر پناهیان از مسؤولان وزارت آموزش و پرورش دوازدهمین نفری بود که در هم اندیشی مشترک حوزه و آموزش و پرورش مجال سخن پیدا کرد؛ وی اعتقاد داشت چارچوب اصلی تعاملات و همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش باید بر اساس مدل مفهومی بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری استوار باشد.
به عقیده این مسؤول در آموزش و پرورش باید پیوندی بین تحول در حوزه و آموزش و پرورش ایجاد شود تا طرفین بدانند دنبال چه اهداف مشترکی هستند و به چه افق هایی می خواهند برسند.
ایجاد شبکه پاسخگویی به سؤالات دانش آموزان از سوی حوزه ضروری است
خانم سویزی مشاور وزیر آموزش و پرورش کشور در امور بانوان سخنران بعدی هم اندیشی مشترک حوزه و آموزش و پرورش بود که در سخنانی کوتاه، ایجاد شبکه های پاسخگویی به شبهات و سؤالات دانش آموزان از سوی حوزه را ضروری ارزیابی کرد.
وی همچنین تربیت روحانیانی فاضل و فرهیخته که بتوانند افزون بر ارتباط با نسل جوان و دانش آموزان به آنها مشاوره و راهنمایی های لازم را ارائه دهند، ضروری دانست.
سند همکاری حوزه با آموزش و پرورش تدوین شود
خانم کشاورز از مشاوران رییس جمهور نیز به عنوان چهاردهمین سخنران این مراسم، دقایقی کوتاه به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداخت و خواستار تدوین سند همکاری حوزه با آموزش و پرورش در عرصه های مختلف شد.
وی همچنین بیان داشت: در همه عرصه هایی که می خواهیم تعامل و همکاری کنیم، ابتدا باید نگاه ما کارشناسانه باشد و در این راستا موانع و مشکلات فراوان ارزیابی و آسیب شناسی شود.
طرح ها با اولویت بندی و برنامه ریزی اجرا شود
حجت الاسلام ناصر سقای بی ریا پانزدهمین سخنران همایش روز دوشنبه مسؤولان حوزه و آموزش و پرورش بود که با توجه به زمان کمی که وی در اختیار داشت، با اشاره به حجم کاستی ها و مشکلات در عرصه نظام تعلیم و تربیت کشور، تصریح کرد: حوزه نمی تواند در عرض دو یا سه سال همه این مشکلات را برطرف و حل کند.
وی با بیان اینکه کارها باید با برنامه ریزی دنبال و اجرا شود تاکید کرد: باید در حوزه یک مسؤول که تمام وقت و همت خود را در پیگیری این مساله بداند، برای این کار انتخاب شود و بودجه ها و اعتبارات لازم نیز در اختیار وی قرار گیرد.
حجت الاسلام سقای بی ریا همچنین اعتقاد داشت که باید در کارها و طرح های مختلف اولویت بندی و نیاز سنجی کرد و برای اجرایی شدن پروژه ها، برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طراحی کرد.
انتخاب 10 نفر برای پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در کارگروه مشترک
حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی قائم مقام حوزه های علمیه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نیز در پایان این نشست، برگزاری این نشست را بسیار با برکت و پربار ارزیابی کرد و هم اندیشی مسؤولان حوزه و آموزش و پرورش را فتح بابی برای توسعه و تداوم همکاری های این دو نهاد مهم دانست.
به گفته حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی، اعضای این کارگروه مشترک با نظر آیت الله مقتدایی مدیر حوزه های علمیه و حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش انتخاب می شوند تا به مدت یکماه کارگروه مشترک را شکل دهند و جلسات خود را با محوریت بیانات مقام معظم رهبری در تهران و قم برگزارکنند.
در پایان نشست مشترک مسؤولان حوزه و آموزش و پرورش مقرر شد، پنج نماینده از حوزه و پنج نماینده نیز از آموزش و پرورش انتخاب شوند و در کارگروهی مشترک با موضوع فرمایشات مقام معظم رهبری برای امور مشترک تلاش و برنامه ریزی و هدفگذاری کنند. /924/ز501/ص