۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۹۰۶۲۰
نویسنده کتاب با فیلسوف شرق:

تواضع و فروتنی علامه جعفری زبانزد همگان بود

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه امام حسین(ع) تبریز گفت: تواضع و فروتنی علامه جعفری بسیاری از طالبان حق و حقیقت را به خود مجذوب کرده بود.
علامه جعفري
علی قادری، نویسنده کتاب «با فیلسوف شرق»، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت سالروز ارتحال این عارف دلباخته ترتیب یافت، اظهار داشت: گاهی شخصیتی با انجام پژوهش‌هایی در علوم نقلی با سندهای مستند نقد خود را در وادی احادیث پیش می‌برد؛ اما گاهی فردی با تفکر و تعمق و اساس قرار دادن عقل امور را به بوته نقد می کشد که می توان در این‌باره علامه جعفری و آثار وی را از مصادیق قوی نقد عقلی نام برد.

وی با اشاره به کتاب عقل و جهل و شرح مثنوی معنوی علامه جعفری افزود: شخصیت علامه در سایه سار عنایت های اهل بیت شکل گرفته که این کلام دست نوشته علامه در رابطه با عنایت حضرت امیرالمومنین به ایشان است.

قادری با اشاره به روش تدریس علامه جعفری در حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: عقل گرایی تنها روشی است که از طرف همه مورد تایید است و همگان با توجه به فطرت خود برآن مصدق شده و آن را تایید می کنند، البته استاد همواره در میان مباحث گریزی به احادیث، روایات و ایات قرآنی داشتند.

رییس دانشگاه امام حسین تبریز با اشاره به روند تحصیل علامه جعفری در حوزه های علمیه طالبیه و نجف اشرف گفت: آن عالم وارسته از خانواده ای نه چندان متمکن وارد حوزه شد؛ اما به جهت نبوغ سرشار، در سن بیست و سه سالگی به درجه اجتهاد نائل شد.

وی با اشاره به وجهه مردمی علامه جعفری تصریح کرد: استاد جعفری با این‌که از مقام علمی، فقهی، فلسفی و عرفانی بالایی برخوردار بودند، همواره پاسخگویی شبهات هرچند کوچک عموم مردم بودند.

قادری با بیان این‌که جلسات سخنرانی علامه جغری در حوزه و دانشگاه با خیل مشتاقان طلبه و دانشجو همراه بود، گفت: تواضع و فروتنی آن بزرگوار بسیاری از طالبان حق و حقیقت را به خود مجذوب کرده بود./935/ت302/س
ارسال نظرات