مشروح/ آیتالله جوادی آملی:
رنگین پوست بودن نشانه کمال و سعادت نیست
خبرگزاری رسا ـ حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: در قیامت برخی افراد به صورت سیه روی و برخی دیگر سفیدروی محشور میشوند و رنگین پوست بودن در دنیا نشانه کمال و نقص انسان نیست.
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی در جلسه اخلاق خود که با حضور جمع کثیری از طلاب و دانشجویان دانشگاههای مختلف برگزار شد، ضمن تبریک ایام پربرکت دهه کرامت به همه علاقهمندان قرآن و عترت، به تشریح فن اخلاق با استفاده از بیانات نورانی امیرالمومنین علیه السلام در نهجالبلاغه پرداخت و اظهار داشت: اخلاق در چهار بخش برای ما کاربرد دارد که بخش اول آن مربوط به دنیاست و سعادت و زندگی مرفه و آرام ما را که نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم در دنیا تامین میکند.
وی ادامه داد: سه بخش دیگر اخلاق به مسئله برزخ و قیامت و بهشت بر میگردد که شامل طب، معماری و هنر می باشند.
استاد سطح عالی و درس خارج حوزه علمیه قم با تشریح این سه بخش گفت: اخلاق به طب بر می گردد برای اینکه حیات معنوی ما را تامین میکند، به معماری بر می گردد به این جهت که برای ما بدنی می سازد که با فشار مرگ از بین نمیرود و نمیپوسد و همچنین به زیبایی و هنر بر می گردد برای اینکه همه ما علاقه مندیم بعد از مرگ زیبا محشور شویم.
وی با یادآوری این نکته که در دنیا رنگین پوست بودن نه علامت کمال است و نه علامت نقص، اظهار داشت: کسانی که در مناطق مختلف جغرافیایی زندگی میکنند ممکن است رنگ پوست آنها با دیگران فرق کند؛ اینها نشانه کمال و سعادت انسان نیست.
حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: رنگی که انسان در قیامت با آن محشور میشود مهم است، برای اینکه در قیامت برخی افراد به صورت سیه روی و برخی دیگر سفیدروی محشور میشوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به جریان سالم بودن پیکر مرحوم ابن بابویه پس از 800 سال اشاره کرد و گفت: مرحوم آقا علی حکیم که یکی از علمای بزرگ اسلام بودند و 200 سال قبل با عظمت و جمال سالیان متمادی در حوزه تهران تدریس میکردند، در رساله خود که در باب معاد نوشتند، به این موضوع اشاره کردند و در اوایل رساله نوشتند که وقتی در نزدیکی شاه عبدالعظیم حسنی - ابن بابویه فعلی – باران فراوانی بارید، در اثر آب گرفتگی قبرستان برخی از قبور فرو ریخت.
حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: وقتی مردم آن منطقه به زیارت اهل قبور رفتند مشاهده کردند که قبری شکاف برداشت ولی کفن و بدن آن شخص سالم بود و وقتی بررسی کردند، فهمیدند که این شخص محمدبن علی بن بابویه است که 800 سال قبل رحلت کرده بودند.
وی یادآور شد: مردم تهران با شنیدن این جریان پشت سر هم، شب و روز به زیارت آن قبر میرفتند و آقا علی حکیم در کتابش مرقوم فرمود که وقتی اوضاع آرام شد به سمت این قبر حرکت کردند و دیدند که بدن و کفن ابن بابویه سالم است.
استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به برخی ویژگیهای ابن بابویه، تاکید کرد: پدر ابن بابویه با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ارتباط داشت و خود ابن بابویه نه امام بود و نه امامزاده، ولی توانست بدنی بسازد که هزاران سال سالم باشد.
وی اظهار داشت: مرحوم محقق داماد در کتاب شریف خود از برخی بزرگان نقل میکند که عقل به قدری روشن است که اگر به کثرت حس درآید و جرم و ماده شود، آفتاب پیش او تاریک است.
این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: جهل و جهالت اگر به صورتی درآید، تاریکی پیش او روشن است، یعنی جهالت از تاریکی تاریکتر است و عقل اگر به صورت جسم درآید از آفتاب روشنتر است.
وی با تاکید بر پرداختن به مسائل اخلاق در حوزه و دانشگاه، اظهار داشت: حوزه و دانشگاه کارهای علمی انجام میدهند ولی اخلاق بخش عملی است. اینکه میبینیم برخیها علم دارند و عمل نمیکنند برای این است که علم آنها منشا عمل نیست.
حضرت آیتالله جوادی آملی با بیان این نکته که در محدوده بدن و جان چهار بخش وجود دارد، تصریح کرد: ما چشم و گوش داریم که مجاری ادراکی ماست و دست و پا داریم که با آنها کار انجام میدهیم. ادارک ما به چشم و گوش و تحریک ما به دست و پا است.
وی ادامه داد: در محدوده تن انسان چهار گروه وجود دارند، گروه اول کسانی هستند که هم خوب میبینند و میفهمند و هم خوب حرکت میکنند. دست و پای این گروه سالم است و بنا بر دیدشان حرکت میکنند. این گروه از افراد از نظر اداراک و تحریک سالم هستند.
حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: گروه دوم افرادی هستند که از نظر ادراک سالم هستند ولی از نظر تحریک مشکل دارند. این افراد به عنوان مثال مار و عقرب را میبینند ولی دست و پایشان فلج است و نمیتوانند بدوند.
وی با بیان اینکه گروه سوم کسانی هستند که دست و پای قوی دارند ولی چشمشان نمیبیند، اظهار داشت: گروه چهارم نیز افرادی هستند که نه چشم و گوش خوبی دارند که بفهمند و ببینند و نه دست و پایی که بدوند.
این مفسر قرآن کریم تاکید کرد: همین چهار گروه در جان ما هم وجود دارد، یعنی برخیها خوب میفهمند و آنجایی که به جزم و اندیشه و رای برمیگردد موفقاند و هم در بحث عقل عملی خوب میفهمند.
وی با یادآوری این نکته که جریان عقل عملی که عهدهدار عزم است کاملا جدا از نشئه علم است، تاکید کرد: ما در درونمان نیرویی داریم که جزم را رهبری میکند و همچنین نیرویی داریم که اراده و تصمیم را رهبری میکند. اگر هر دو خوب باشند عالم با عمل میشود.
حضرت آیتالله جوادی آملی گفت: گروه دوم در بخش جان، کسانی هستند که خوب میفهند و در دانشگاه و حوزه تحصیل میکنند و خوب میفهمند اما آنجا که باید تصمیم بگیرد عقل عملی فلج است.
وی تصریح کرد: در جریان جهاد درونی گاهی عقل شکست میخورد و شهوت و غضب پیروز میشود و دست و پای عقل را میبندد ولذا انسان با اینکه میداند رشوه و زیرمیزی حرام است، ولی باز هم میگیرد.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم اظهار داشت: این عقل عملی محور تصمیم است. اخلاق عملی برای این است که دست و پای عقل عملی بسته نشود و اگر بسته شد آن را باز کند.
وی گفت: گروه سوم کسانی هستند که محور عزم آنها خیلی قوی است اما مدار جذب آنها ضعیف است و همانند مقدسان کم درک هستند اما گروه چهارم افرادی هستند که همانند جاهلان نه میفهمند و نه عمل میکنند.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به برخی روایات از ائمه معصوم علیهم السلام تصریح کرد: به ما گفتند که اگر شما چند روز با اخلاص باشید چشمههای حکمت از شما میجوشد. معلوم میشود که تمام تلاش و کوشش ما باید این باشد که نگذاریم دست و پای دلمان بسته شود.
وی در بخش دوم فرمایشات خود، به تشریح کلام 235 امیرالمومنین علیه السلام در نهجالبلاغه پرداخت و اظهار داشت: امام علی علیه السلام وقتی میخواستند بدن پیامبر صلوات الله علیه را غسل دهد و ایشان را برای دفن مهیا کند فرمود (بابی انت و امی یا رسول الله لقد انقطع بموتک مالم ینقطع بموت غیرک) پدر و مادرم فدای تو، ای پیامبر خدا با رحلت شما حادثه ای پیش آمد که با مرگ هیچ کسی آن حادثه پیش نیامد.
حضرت آیتالله جوادی آملی در ادامه این کلام امیرالمومنین علیه السلام گفت: امیرالمومنین علیه السلام در ادامه فرمودند (من النبوه والانباء و اخبار السماء خصصت حتی صرت مسلیا عمن سواک، و عممت حتی صار الناس فیک سواء و لولا انک امرت بالصبر و نهیت عن الجزع، لانفدنا علیک ماء الشؤون و لکان الداء مماطلا والکمد محالفا، و قلا لک ولکنه ما لا یملک رده، و لا یستطاع دفعه بابی انت و امی اذکرنا عند ربک، واجعلنا من بالک)
وی در تشریح این فرمایشات امیرالمومنین علیه السلام اظهار داشت: انبیا و اولیای الهی وقتی رحلت فرمودند وحی نبوت قطع نشد اما بعد از رحلت شما نبوت و اخبار و آگاهی از آسمان قطع شد، بنابراین حادثه رحلت شما جبران ناپذیر است.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: امرالمومنین علیه السلام فرمودند که یا رسول الله رحلت شما یک ویژگی و یک گستردگی دارد. مصیبت رحلت شما آنقدر سنگین است که ما حوادث تلخ گذشته را فراموش کردیم و عمومیت این حادثه آن است که نه تنها فرزندان و دوستان و نزدیکان شما از این حادثه گریه میکنند، بلکه همه کسانی که از وضعیت شما باخبر بودند میگریند. همه عموم در برابر شما خاضع بودند، بنابراین خودشان را داغدار میدانند.
حضرت آیتالله جوادی آملی تاکید کرد: وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام عرض کرده بودند که اگر دستور شما از صبر و نهی از جزع نبود تمام اشک چشمانمان میریخت، و این غصه و درد برای همیشه هم قسم ما بود، چون مصیبت رحلت شما خیلی سنگین است. لکن نه میشود جلوی مرگ را گرفت و نه میشود مرده را برگرداند، بنابراین غصه و درد و رنج اثری ندارد.
وی گفت: امیرالمومنین علیه السلام فرمودند، اکنون که به ملاقات پروردگار میروید ما را به خاطر بسپار و برای ما هم طلب مغفرت کنید./917/د
/ص
ارسال نظرات