۰۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۳
کد خبر: ۸۴۹۶۳
در مشهد؛

همایش فعالان فرهنگی مساجد با محوریت جنگ نرم برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ گردهمایی فعالان فرهنگی مساجد مشهد با موضوع نقش مساجد در جنگ نرم روز گذشته در این شهر برگزار شد.
مساجد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گردهمایی فعالان فرهنگی مساجد مشهد با موضوع نقش مساجد در جنگ نرم روز گذشته در مسجد انصارالمهدی(عج) این شهرستان برگزار شد.

شکوهی، دبیر تشکل مسجدی ها در این مراسم به ضرورت فعالیت در مسجد و انسجام نیروهای مسجدی اشاره کرد و گفت: اگر در دفاع مقدس، مسجد سنگر و پایگاه بود در جنگ نرم نیز از اولی ترین و مهمترین قرارگاه ها به شمار می رود.

وی با بیان اینکه معنویت ذاتی مسجد می تواند بر تربیت انسان های الهی و متعهد موثر باشد افزود: ارتباط با روحانیت اصیل و بیدار در مساجد نه تنها موجب جلوگیری از انحرافات می شود بلکه در رشد و بالندگی افراد نیز نقش بسزایی دارد.

شکوهی، مسجد را کانون ارتباط متقابل افراد آگاه و دغدغه مند با مردم دانست و در خصوص الگوی فعالیت های فرهنگی مساجد اظهار داشت: ارائه الگوهای فرهنگی تربیتی در مساجد مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی و احیای رویکردهای فرهنگی هنری از دغدغه های جدی گروه مسجدی ها است که در این زمینه دفتر مطالعات فرهنگی جبهه فرهنگی انقلاب نیز بسیار فعال ظاهر شده است.

این فعال فرهنگی در ادامه به میزان حضور مفید و موثر مساجد در عرصه های اجتماعی مورد نیاز انقلاب اشاره و تصریح کرد: اگر ارتباط مسجدی ها با هم قوی باشد سرعت و شدت اثر ما در حوزه عمل اجتماعی افزایش می یابد وگرنه دچار آسیب خواهیم شد لذا ضرورت دارد مسجد را جدی بگیریم.

شکوهی، انتشار نشریه مسجدی ها، برپایی نمایشگاه های خیابانی با رویکرد هنری به منظور تبیین شاخص های انقلاب و ارتباط مستقیم با مردم، معرفی کاالاهای صهیونیستی، تشییع جنازه نمادین اشرافیت، راهپیمایی کفن پوشان مسجدی ها در حمایت مسجدالاقصی، صدور بیانیه در حمایت از طلبه عدالتخواه سیرجانی و راه اندازی پایگاه اینترنتی مسجدی ها را از جدیدترین فعالیت های گروه مسجدی ها ذکر کرد و افزود: فضای مجازی بستر مناسبی برای شبکه شدن و ارتباط گیری با کاربران در سطحی وسیع است بدین منظور پایگاه اینترنتی مسجدی ها به نشانی http://www.masjediha.com با بخش هایی همچون مسجد، مناره، محراب، اخبار، نمایشگاه، مقاله و جبهه فرهنگی راه امروز رونمایی می شود.

در ادامه این گردهمایی،‌علی سهیلی از فعالان فرهنگی مساجد مشهد در دهه60، ضمن ابراز خرسندی از حرکت تشکل ها به سوی تخصصی شدن اظهار داشت: مسجد به عنوان یک سازمان، پس از رهبری و ایدئولوژی، یکی از ارکان سه گانه پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می رود.

وی با تأکید براینکه کارکرد مسجد در نظام سیاسی اسلام صرفا عبادی نیست یادآور شد: مسجد نهادی سیاسی، اجتماعی و عبادی است و کارکردهای رسانه ای و ارتباطی، حمایت و پشتیبانی و فرهنگی و تربیتی دارد.

سهیلی مسجد را از ابزارهای مهم ارتباط مردم با روحانیت دانست و گفت: حضور همه اقشار در مسجد و پیوند انان با یکدیگر از نقاط قوت مساجد است از این رو می تواند با کارکرد سایر نهادهای مدرن و گروه ها و احزاب رقابت کند.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه مسجد به عنوان یک جایگاه ارتباطی فعال هم از مشروعیت و هم از مقبولیت در میان مردم برخوردار است ابراز داشت: این پایگاه مردمی در مقابل برخورد حاکمان و حرکت های سیاسی مصونیت داشته و از قدمت، قداست و حمایت برخوردار است.

سهیلی، تحجر، قشری گری و تقدس گرایی را مهمترین آسیب مساجد دانست و یادآور شد: اگر فعالیت مساجد را آسیب شناسی نکنیم، فرصت ها به تهدید تبدیل شده و با ناکارآمدی ما، این پایگاه در اختیار جنگ نرم دشمن قرار خواهد گرفت.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با فعال تر شدن روزافزون مساجد، شاهد بازگشت ویژگی ها و توانمندی های آن ها در آغاز انقلاب باشیم./930/پ202/ص


ارسال نظرات