۱۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۸۳۴۳۲

طرحنامه فلسفه سیاسی مقام معظم رهبری تصویب شد

خبرگزاری رسا ـ در آخرین جلسه شورای علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، طرحنامه تفصیلی پروژه فلسفه سیاسی مقام معظم رهبری به تصویب رسید.
مقام معظم رهبري


به گزارش خبرگزاری رسا، طرحنامه تفصیلی پروژه فلسفه سیاسی مقام معظم رهبری از حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا، مدیر و عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در آخرین جلسه شورای علمی گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تصویب رسید.

این تحقیق با هدف توصیفی جامع از فلسفه سیاسی مقام معظم رهبری نگاشته خواهد شد و در صدد است تا بسیاری از مقولات فلسفه سیاسی مانند رابطه فرد و جامعه و استلزامات زندگی اجتماعی مانند دین، قانون و عدالت و امنیت و زندگی و حقوق شهروندی، مانند کرامت انسانی، حق آزادی و مشارکت در سرنوشت خویش را در کنار آیین شهریاری، قدرت و اقتدار نظام سیاسی و مردم سالاری دینی را از دیدگاه مقام معظم رهبری مطرح کرده و در نهایت آیین زندگی سیاسی سعادتمند را از منظر ایشان تبیین و توصیف کند.

فلسفه سیاسی مقام معظم رهبری می‌تواند هندسه فکری ایشان را در باب بسیاری از مقولات زندگی سیاسی در دسترس جامعه اسلامی قرار دهد و بخشی از بنیادهای معرفتی و اعتقادی و راهبردهای نظام اسلامی را روشن نماید.

این تحقیق، پنج بخش خواهد داشت: بخش اول با عنوان «تمهیدات نظری» دارای سه گفتار است. گفتار نخست به شرح و تبیین زندگی و زمانه؛ زندگی سیاسی،دوران تحصیلات،دوران مبارزه سیاسى در آستانه پیروزى انقلاب اسلامی ودوران رهبری، و گفتار دوم به چارچوب نظری و روش فهم فلسفه سیاسی و گفتارسوم به مفاهیم اساسی خواهد پرداخت.

بخش دوم با عنوان «آیین اجتماع» دارای پنج گفتار با اسامی «فرد و جامعه، جامعه آرمانی اسلامی و ویژگی‌های جامعه اسلامی از منظر مقام معظم رهبری»، «دین و سیاست»، «قانون در جامعه»، «عدالت» و « امنیت در جامعه» خواهد بود.

بخش سوم با نام «آیین شهروندی» دارای چهار گفتار خواهد بود. گفتار اول به ماهیت حقوق شهروندی، گفتار دوم به کرامت شهروندی، گفتارسوم به آزادی و گفتار چهارم به حق مشارکت خواهد پرداخت.

چهارمین بخش این تحقیق عنوان «آیین شهریاری» نام دارد. گفتار اول این بخش «قدرت سیاسی»، گفتار دوم «مشروعیت»، گفتارسوم «نظام ولایی» و گفتار چهارم «مردم‏سالارى دینى» است.

براساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آخرین بخش این تحقیق نیز به بررسی «آیین سعادت» در فلسفه سیاسی مقام معظم رهبری خواهد پرداخت. /920/د102/ع

ارسال نظرات