تخصصزدگی از آفتهای علمی است
به گزارش روابط عمومی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران، حجتالاسلام محمدرضا زیبایینژاد، مسؤول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در سخنانی در جمع معاونان پژوهش مدارس سطح سه حوزههای علمیه خواهران در قم با بیان اینکه نیاز به پژوهش باید در میان طلاب ایجاد شود، تصریح کرد: یکی از مشکلات نظام آموزش و پرورش عدم مطالبه پژوهش از فراگیران دانش است.
وی با بیان اینکه طلاب باید در معرض نیازهای پژوهشی جامعه قرار گیرند، اضافه کرد: همان گونه که گفته میشود حلقه اتصال میان دانشگاه و صنعت باید ایجاد شود، حلقه اتصال میان حوزه و نیازهای پژوهشی جامعه نیز باید تکمیل شود.
مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان یکی از مسائل مهم در مورد پژوهش در حوزههای علمیه را عدم شناسایی پژوهش از سوی طلاب عنوان کرد و اظهار داشت: پژوهشگران حوزوی باید نسبت به فعالیتهای پژوهشی خود ذهنیت اجتماعی پیدا کنند.
وی با اشاره به لزوم توجه به دانشهای میانرشتهای اضافه کرد: یکی از آفتهای علمی ما تخصصزدگی است که باعث میشود هر متخصص فقط از زاویه دید خود به مسائل بنگرد و این گونه میشود که در بحث لقاح خارج رحمی تنها به مباحث فقهی آن میپردازیم و از مسائل هویتی آن غافل میشویم.
حجتالاسلام زیبایینژاد خواستار ارتقای سطح فکر مدیران حوزههای علمیه نسبت به موضوعات پژوهشی مورد نیاز جامعه شد و اظهار داشت: هر اندازه که یک مدیر بتواند جریان علمی مجموعه مدیریتی خود را مدیریت کند، اجازه بسط فضای علمی در آن را میدهد.
وی یکی از زمینههای گسترش پژوهش در میان طلاب را از طریق تمرین مناظره در میان آنان دانست و یادآور شد: از این طریق میتوان طلاب را برای حضور در مناظرههای تلویزیونی آماده کرد.
مسئول دفتر مطالعات و تحقیقات زنان یکی از لازمههای پژوهش را شناسایی منابع و لازمه دیگر آن را اولویتبندی میان منابع دانست و گفت: محقق باید در درجه بعد توان تشخیص اختلاف میان دیدگاههای مختلف نسبت به یک موضوع را به دست آورد./916/د102/ع