۲۱ آبان ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۷۹۷۳۳۲

پیشتازی در نمادسازی فرهنگی و رسانه نیاز امروز کشور است

پیشتازی در نمادسازی فرهنگی و رسانه نیاز امروز کشور است
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: رسانه یک ابزار نیست، یک میدان نبرد است. برای موفقیت در آن نیاز به مغزهای متفکر داریم. اگر رسانه را جدی نگیریم، حتی موفقیت‌های نظامی و اقتصادی‌مان هم دیده نمی‌شود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی احتشام، امام جمعه موقت کاشان با اشاره به جایگاه رسانه در اندیشه و مواضع رهبر انقلاب اسلامی گفت: رسانه امروز نه‌تنها ابزار اطلاع‌رسانی بلکه یکی از سه سلاح تمدن‌ساز در جهان معاصر است. دانش هسته‌ای، کلاسیک و رسانه؛ در دو تای اول با قدرت‌های جهانی وارد رقابت شدیم، اما اگر در رسانه موفق نشویم، بردمان در آن دو حوزه هم کاهش می‌یابد.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین افزود: رسانه می‌تواند موفقیت‌های اقتصادی کشور را نیز تثبیت کند. در حالی که طبق آمارهای رسمی، ایران هفدهمین اقتصاد دنیا در اوج تحریم‌هاست، اما در داخل کشور بسیاری از مردم از این واقعیت بی‌خبرند. این یعنی رسانه نتوانسته تصویر واقعی از پیشرفت‌ها را منتقل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احتشام به تجربه ناموفق تولید عروسک‌های ملی «دارا و سارا» اشاره کرد و گفت: «رهبر انقلاب فرمودند که این عروسک‌ها نگرفتند چون پیوست فرهنگی نداشتند. بچه‌ها با مرد عنکبوتی زندگی کرده‌اند، فیلم دیده‌اند، خاطره دارند. وقتی وارد فروشگاه می‌شوند، آن خاطره شیرین را روی جلد دفتر یا کیف می‌بینند و انتخاب می‌کنند. اما دارا و سارا فقط یک عروسک بودند، بدون داستان، بدون خاطره.»

احتشام با تأکید بر اهمیت نمادسازی فرهنگی گفت: اگر بخواهیم در پروژه‌های فرهنگی موفق شویم، باید از دور نماد را بشناسند. مثل یحیی سنوار که با یک تکه چوب در آخرین لحظات، پیام جهانی داد. رسانه باید بتواند چنین نمادهایی را بسازد و خاطره‌سازی کند.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به ضرورت تربیت نیروهای متخصص در حوزه رسانه گفت: رسانه یک ابزار نیست، یک میدان نبرد است. برای موفقیت در آن نیاز به مغزهای متفکر داریم. اگر رسانه را جدی نگیریم، حتی موفقیت‌های نظامی و اقتصادی‌مان هم دیده نمی‌شود.

ارسال نظرات