۲۶ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۷۹۴۰۷
مشاور عالی فرمانده کل قوا:

جهان اسلام برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی دارای موقعیت بالایی است

خبرگزاری رسا ـ مشاور عالی فرماندهی کل قوا، گفت: جهان اسلام از یک موقعیت و وزن ژئوپولتیکی بسیار بالا برای ارتقاء و دستیابی به یک بلوک قدرت جهانی در ساختار نظم نوین جهانی در قرن بیست و یک برخوردار است .
سيد يحيي رحيم صفوي،
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، سردار سرلشکر دکتر سید یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی مقام معظم رهبری، شب گذشته در چهارمین کنگره بین المللی جغرافی دانان جهان اسلام که در دانشگاه سیستان و بلوچستان در حال برگزاری است، با تأکید بر این مطلب که، جغرافیا را باید در توسعه پایدار، دفاع و امنیت پایدار بکار گیریم، اظهار داشت: سرنوشت همه ملت های اسلامی به یکدیگر گره خورده است و از این رو جغرافیدانان جهان اسلام می توانند با تبادل اطلاعات علمی و عملی با یکدیگر برای وحدت گام بردارند .

وی، افزود: تلاش های بیست ساله آمریکا برای تک قطبی سازی قدرت در جهان هم اکنون با شکست مواجه شده به نظر می رسد جهان کنونی به سمت چند قطبی شدن قدرت در حال حرکت است .

رحیم صفوی، گفت: قطب قدرت جهان اسلام از ظرفیت ها و قابلیت های بالقوه ای برخوردار است و امیدواریم جغرافیدانان جهان اسلام ظرفیت های بالقوه را به بالفعل تبدیل کنند.

وی، تأکید داشت: 57 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی هستند و از قلمرو جغرافیایی وسیعی برخوردارند و قدرت تأثیر گذاری در معادلات اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و امنیتی نظام جهان در قرن حاضر را دارند.

مشاور عالی فرمانده کل قوا، تصریح کرد: جهان اسلام از یک موقعیت و وزن ژئوپولتیکی بسیار بالا برای ارتقا و دستیابی به یک بلوک قدرت جهانی در ساختار نظم نوین جهانی در قرن بیست و یک برخوردار است.

دکتر رحیم صفوی، همچنین به چالش های داخلی کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: تعارض میان استبداد و دمکراسی بین ملت ها و حاکمان، اختلافات مرزی و ارضی با همسایگان همچون عربستان، قطر، مصر، سودان، مراکش و صحرای غربی و وجود مناقشات قومی و مذهبی از چالشهای اصلی کشورهای اسلامی محسوب می شود .

وی، عنوان کرد: نرخ رشد جمعیت در این کشورها بالا است، کم سوادی و ناتوانی در تولید علم و دست یابی به فناوری های جدید از معضلات کشورهای اسلامی به حساب می آید و فقر، نابرابری اجتماعی، عدم توسعه یافتگی در برخی از بین کشورها دیده می شود و همچنین فرار مغزها در جهان اسلام وجود دارد .

مشاور عالی مقام معظم رهبری، در ادامه با اشاره به چالش های خارجی کشورهای اسلامی تصریح کرد: عده ای از حکومت های کشورهای اسلامی به حکومت های بیگانه وابسته اند و اشغال نظامی شده اند و همچنین در این کشورها مناطق بحرانی وجود دارد، برخی از کشورها نیز ثبات سیاسی ندارند و وجود شاخص های دولت های ناپایدار در برخی از این کشورها دیده می شود .

رحیم صفوی، خاطر نشان کرد: با تمام این ضعف ها کشورهای اسلامی فرصت های بسیاری دارند و موقعیت جغرافیایی این کشورها مناسب است و همچنین موقعیت و وزن برتر ژئوپولتیکی کشورهای اسلامی، موقعیت ژئوپولتیکی فرهنگی جهان اسلام و همچنین موقعیت ژئونومیکی جهان اسلام از فرصت های خوب کشورهای اسلامی به حساب می آید.

گفتنی است، چهارمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام از روز گذشته در تالار فردوسی دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز بکار کرد و تا فردا ادامه دارد . /940/پ201/ص
ارسال نظرات