۲۰ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۷۹۰۸۶۱
یقموری در گفت‌‎وگو با رسا تشریح کرد؛

سینمای ایران پس از انقلاب؛ از پیشرفت فنی تا چالش‌های محتوایی

سینمای ایران پس از انقلاب؛ از پیشرفت فنی تا چالش‌های محتوایی
تهیه‌کننده و کارگردان با تأکید بر رشد تعداد تولیدات سینمایی و ارتقای کیفیت فنی فیلم‌ها، عنوان کرد: نبود حمایت کافی از استعدادهای واقعی، کمبود نظارت مؤثر و تسلط محتوای سطحی مانع دستیابی سینما به جایگاه برجسته و اثرگذار شده است.

اشاره: سینمای ایران پس از انقلاب پیشرفت‌های قابل توجهی در کمی و کیفی تجربه کرده است؛ تعداد تولیدات افزایش یافته، تکنیک‌ها و استانداردهای فنی ارتقا یافته و تنوع موضوعی گسترده‌تر شده است. با این حال هنوز فاصله زیادی با سینمای ایده‌آل جهانی و آرمان‌های فرهنگی و معنوی وجود دارد. یکی از چالش‌های اصلی غلبه آثار سطحی و سخیف بر آثار فاخر و معنویت‌گرا است که ناشی از کاهش حمایت از فیلمسازان توانمند و فقدان نظارت مؤثر بر تولیدات سینمایی و شبکه خانگی است. بدون سازوکارهای نظارتی دقیق و حمایت هدفمند استعدادهای بالقوه هدر می‌رود و فاصله سینما با اهداف فرهنگی افزایش می‌یابد. تجربه ۴۰ سال گذشته نشان می‌دهد که پرورش و حمایت از فیلمسازان با دغدغه فرهنگی، ایجاد فضاهای کاری مناسب و پشتیبانی مالی و معنوی می‌تواند تولید آثار فاخر را تضمین کرده و سینمای ایران را به جایگاه تأثیرگذار جهانی برساند.

در همین زمینه، خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، گفت‌وگویی با جلال یقموری، تهیه‌کننده و کارگردان، انجام داده است که در ادامه برای خوانندگان گرامی ارائه می‌شود.

رسا ـ امروز روز ملی سینماست. سینما پس از انقلاب نسبت به قبل چه تغییراتی کرده است؟

از نظر کمی تعداد تولیدات سینمایی افزایش یافته و مخاطبان بیشتری را جذب کرده است. از لحاظ تکنیکی و حرفه‌ای کیفیت فیلم‌ها بهتر و استانداردهای تولید نزدیک‌تر به سطح جهانی شده است؛ تجهیزات، جلوه‌های ویژه، فیلم‌برداری و تدوین در مجموع پیشرفت چشمگیری داشته‌اند.

اما مهم‌ترین بخش بعد محتوایی و موضوعی آثار است. تنوع موضوعی در سینما پس از انقلاب نسبت به قبل از انقلاب افزایش یافته است و فیلم‌ها اکنون با موضوعات اجتماعی، فرهنگی و حتی تجربی بیشتری سر و کار دارند. با این حال هنوز فاصله زیادی با سینمای ایده‌آل وجود دارد؛ یعنی سینمایی که هم در تکنیک و هم در عمق محتوایی بتواند مخاطب داخلی و بین‌المللی را به یک اندازه جذب کند.

سینمای ایران پس از انقلاب؛ از پیشرفت فنی تا چالش‌های محتوایی

این پیشرفت‌ها نه تنها نتیجه تلاش سینماگران داخلی است بلکه بخشی از آن تحت تأثیر تحولات جهانی در حوزه رسانه و سینما شکل گرفته است. با وجود فاصله با استانداردهای جهانی روند رشد و بهبود سینمای ایران ملموس و قابل تشخیص است و زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز همزمان با توسعه کمی و کیفی در حال تحول هستند.

رسا ـ چرا امروز سینما با آثار سخیف و سطحی پر شده و جای سینمای معنویت‌گرا را گرفته است؟

در گذشته به‌ویژه در اواخر دهه ۷۰ سینما ایران شاهد تولید آثاری بود که نه تنها از نظر تکنیکی و هنری قابل توجه بودند بلکه محتوای آن‌ها عمیق، آموزنده و الهام‌بخش بود. این فیلم‌ها توانسته بودند پیام‌های اخلاقی، اجتماعی و معنوی را به شکل ملموس به مخاطب منتقل کنند و بخشی از هویت فرهنگی و آرمانی جامعه را بازتاب دهند.

با گذر زمان و رشد حجم تولیدات سینمایی نسبت این آثار ارزشمند به مجموع فیلم‌های تولید شده کاهش یافته است. برخی از سازندگان و کارگردانان مهم این نسل معنویت‌گرا دیگر فعالیت چندانی ندارند یا مسیر حرفه‌ای خود را تغییر داده‌اند. در عین حال گسترش شبکه‌های خانگی و تغییرات در سلیقه مخاطبان موجب شده تا فیلم‌هایی با محتوای سطحی و سرگرمی صرف جایگاه بیشتری پیدا کنند. این روند باعث فاصله گرفتن سینما از اهداف آرمانی و ارزش‌های فرهنگی و انقلابی شده است.

موضوعات و صحنه‌هایی که امروز در برخی آثار سینمای خانگی و شبکه‌های دیجیتال دیده می‌شود گاهی با هنجارها و ارزش‌های جامعه فاصله دارد و نشان‌دهنده انحرافی در مسیر تولید محتواست. با این حال هنوز هم آثاری تولید می‌شوند که می‌توانند نقش روشنگر و الهام‌بخش داشته باشند؛ هرچند نسبت آن‌ها به حجم کل تولیدات اندک است و نیازمند حمایت و توجه بیشتر است.

سینمای ایران پس از انقلاب؛ از پیشرفت فنی تا چالش‌های محتوایی

سینما همواره بازتابی از جامعه و فرهنگ است؛ بنابراین حفظ محتوای غنی و معنادار نیازمند برنامه‌ریزی، حمایت از استعدادهای خلاق و بازگشت به ارزش‌های هنری و معنوی است تا سینمای ایران بتواند جایگاه اصلی خود را در تربیت فرهنگی و انتقال پیام‌های ارزشمند حفظ کند.

رسا ـ چرا هیچ اقدام مؤثری برای نظارت بر آثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی انجام نمی‌شود؟

در اواخر دهه ۷۰ فیلم‌هایی با محتوای غنی و ارزشمند تولید می‌شدند که هم با هنجارهای اجتماعی و فرهنگی هماهنگ بودند و هم پیام‌های اخلاقی و معنوی منتقل می‌کردند. امروز هم چنین آثار وجود دارند اما نسبت آن‌ها به حجم بالای تولیدات سینمایی و شبکه خانگی بسیار کم است.

یکی از مشکلات اصلی نبود نظارت مؤثر بر تولیدات است. آثار بسیاری که در شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شوند با هنجارهای اجتماعی، دینی و عرفی جامعه همخوانی ندارند اما هیچ سازوکار عملی برای کنترل و اصلاح آن‌ها وجود ندارد. حتی زمانی که برای فیلم‌ها مجوز صادر می‌شود و محدوده قانونی مشخص می‌گردد در عمل این قوانین رعایت نمی‌شوند و تولیدکنندگان می‌توانند بدون محدودیت محتوایی اثر خود را منتشر کنند.

این مسئله ناشی از ضعف سیستم نظارتی است. گاهی نظارت‌ها گزینشی، ناقص یا صرفاً پیشینی است و هیچ کنترل مؤثری پس از انتشار اعمال نمی‌شود. در مواردی نیز روابط شخصی و مشکلات اجرایی باعث می‌شود نظارت‌ها به شکل ناکارآمد و نیمه‌کاره انجام شود. در نتیجه آثار سخیف و غیرمتعهد فرهنگی به راحتی منتشر می‌شوند و فاصله سینما با آرمان‌ها و ارزش‌های جامعه افزایش پیدا می‌کند.

رفع این مشکل نیازمند ایجاد سازوکارهای دقیق و حرفه‌ای نظارت است؛ سازوکاری که هم پیشینی و هم پسینی عمل کند و بتواند تضمین کند که آثار تولیدی با هنجارهای فرهنگی، اخلاقی و دینی همخوانی دارند. بدون چنین نظارت جدی حتی تلاش‌های محدود برای اصلاح وضعیت سینما و شبکه خانگی کارآمد نخواهد بود و اثرات منفی آن بر جامعه همچنان باقی خواهد ماند.

رسا ـ چگونه می‌توانیم سینمای ایران را به قله‌های بالاتر در تولید آثار فاخر برسانیم؟

سینمای ایران ظرفیت تولید آثار فاخر و ماندگار را دارد به شرط آنکه مسیر ارتقای آن همسو با آرمان‌های انقلاب اسلامی حرکت کند. سینمای ما سبک و مدلی خاص دارد که با سینمای هالیوودی تفاوت بنیادین دارد؛ تکنیک‌ها و سبک‌های ما در خدمت روایت مفاهیم عمیق و فرهنگی است و هر اثر، مخاطبان خاص خود را پیدا می‌کند.

یکی از چالش‌های اصلی حمایت نکردن از استعدادهای واقعی است. امروز تعداد قابل توجهی فیلمساز و هنرمند جوان با دغدغه‌های فرهنگی و معنوی وجود دارند اما بسیاری از آن‌ها به دلیل کمبود حمایت مالی و معنوی ناچار به فعالیت در حوزه‌های دیگر یا ترک حرفه سینما می‌شوند. در واقع وقتی از این افراد پشتیبانی نشود سرمایه و استعدادشان به هدر می‌رود و امکان تولید آثار فاخر کاهش می‌یابد.

سینمای ایران پس از انقلاب؛ از پیشرفت فنی تا چالش‌های محتوایی

تجربه ۴۰ سال گذشته نشان می‌دهد که سینمای ما استعدادهایی پرورش داده است که هم از نظر تکنیک و هم محتوایی توانمند هستند. اگر به جای ایجاد محدودیت یا بی‌توجهی این افراد حمایت شوند و امکان تمرکز بر کار حرفه‌ای خود را پیدا کنند نتیجه آن تولید آثار ارزشمند و اثرگذار خواهد بود. این حمایت می‌تواند شامل پشتیبانی مالی، ایجاد فضاهای کار مناسب، و فراهم کردن فرصت برای خلق آثار خلاقانه باشد.

در نهایت پیشرفت سینمای ایران نیازمند رعایت اصول کلی مدیریت و حمایت هدفمند است؛ حمایت از استعدادها، نظارت اصولی بر تولیدات و فراهم کردن بستر مناسب برای خلاقیت هنرمندان همه عواملی هستند که سینمای ایران را به جایگاه فاخر و تأثیرگذار جهانی خواهند رساند.

ارسال نظرات