۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۷۶۶۶۴۰
محمدی عراقی:

مقاومت ارزش و فرهنگ است

مقاومت ارزش و فرهنگ است
نویسنده و کارگردان سینما بحث مقاومت را پایه و اساس سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: مقاومت ارزش و فرهنگ است و در یک ژانر سینمایی خلاصه نمی شود.

به گزارش خبرنگار  سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،علیرضا محمدی عراقی نویسنده و کارگردان در نشست نقد و بررسی «سینمای مقاومت» از سلسله نشست های نقد و بررسی آثار سینمای «سینمارسا» ضمن تبریک عملیات وعده صادق و تسلیت شهادت سید حسن نصرالله، اظهار داشت: بحث سینمای مقاومت، بحثی مهم است که در بین اهالی هنر و سینما خیلی کم به آن پرداخته شده است.

این نویسنده و کارگردان بحث مقاومت را سیاست جمهوری اسلامی و پایه و اساس سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی دانست و با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که تمام برنامه ریزی ها باید براساس نظام مقاومت باشد، افزود: نباید سطح سینمای مقاومت تنزل داده شود و سینمای مقاومت ژانری در کنار سایر ژانرهای مختلف سینما قرار گیرد، مقاومت ارزش و فرهنگ است و در یک ژانر خلاصه نمی شود.

مقاومت ارزش و فرهنگ است

عراقی مفهوم مقاومت را زاییده مکتب، هدف و آرمان خواند و ابراز کرد: گستره سینمای دفاع مقدس همه ژانرهای سینمایی را در بر می گیرد و  مجموعه ژانرها می توانند در حوزه سینمای مقاومت وجود داشته باشند؛ مقاومت در لبنان و فلسطین اکنون موضع مهمی برای سینمای مقاومت است ولی باز نمی توان مفهوم مقاومت را به موضوع جنگ خلاصه کرد زیرا مقاومت مفهومی بزرگتر و ارزشمندتر از موضوع جنگ است.

وی با تاکید براینکه باید درباره موضوع مقاومت که استراتژی نظام است زمان و انرژی برای تولید آثار فاخر گذاشت، گفت: منکر خدمات و تلاش های مدیران فرهنگی نیستیم و کارهای آنها را تخطئه نمی کنیم ولی باید برای کارهای فرهنگی گذشته، حال و آینده را در نظر گرفت، مدیریت، انجام فعالیت های روزمره نیست و هر کس می تواند این کارها را انجام دهد؛ مدیران باید بحث نظر یک موضوع را بررسی و بعد در مرحله اجرا پیگیری کنند.

مقاومت ارزش و فرهنگ است

عراقی با اشاره به اینکه در طول سی سال مسئولیت سید حسن نصرالله فیلم های خوبی درباره وی ساخته نشده، گفت: اکنون برای ساختن فیلم در مورد شهید سید حسن نصرالله فرصت محدودی وجود دارد و با انجام کارهای سریع و شتابزده نمی توان کار فاخر و متناسب با شأن این شهید بزرگوار انجام داد.

وی با تاکید براینکه اگر سینمای مقاومت را ژانری در کنار سایر ژانرهای سینمایی قرار داد، اظهار داشت: باید در پس زمینه تمام فیلم و سریال های تولید شده بحث مقاومت جاری باشد و مقاومت در سبک زندگی ایران اسلامی نیز دیده شود.

مقاومت ارزش و فرهنگ است

این نویسنده و کارگردان با تاکید بر اینکه فرهنگ ایران از لحاظ سوژه های مقاومت غنی است، گفت: بعضی کشورها به دلیل نداشتن قهرمان برای ساخت فیلم فاخر سراغ افسانه ها می‌روند و از این طریق فرهنگ مصنوعی خود را به کشورهای دیگر صادر می کنند.

وی ضمن بیان اینکه مدیریت استراتژیک توسط مدیران رعایت نمی شود، گفت: بسیاری از مدیران معنای مدیریت استراتژیک را نمی دانند، باید استراتژی به گونه ای تعریف شود که با آمدن مدیران مختلف تغییر نکند و همه مدیران استراتژی تعریف شده را دنبال کنند؛ متاسفانه مجموعه های فرهنگی کشور سند راهبردی مجموعه را عمل نمی کنند و بعضی مدیران به دلیل اینکه فرهنگ، شاخص خاصی برای سنجش ندارد پاسخگوی مسئولیت خود نیستند.

مهدی الهی

ارسال نظرات