آینده جهان از منظر متفکران اهل سنت / دو دیدگاه معارض + فیلم

حجتالاسلام رهدار در گفتوگویی رسانه ای به بررسی دیدگاه متفکران اهل سنت درباره آینده جهان اسلام پرداخت.
به گزارش خبرنگار گروه فرق و ادیان خبرگزاری رسا، حجتالاسلام احمد رهدار، استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگویی رسانه ای، به بررسی دیدگاه متفکران اهل سنت درباره آینده جهان اسلام پرداخت و اظهار داشت: حدود دو تا سه دهه پیش، متفکران اهلسنت برای آینده جهان اسلام دو تصویر اصلی ترسیم کردند. نخست، تصویر کمالیسم از آینده جهان اسلام بود؛ الگویی که مصطفی کمال آتاتورک در ترکیه ارائه کرد و نهایتاً به «اسلام مدنی ـ اجتماعی» منجر میشود. ترکیه امروز بهعنوان بارزترین نمونه این الگو معرفی میشود.
وی افزود: تصویر دوم، خمینیسم از آینده جهان اسلام است که در ادبیات دینی با عنوان «اسلام سیاسی» شناخته میشود و جمهوری اسلامی ایران برجستهترین نمونه آن است. نکته مهم این است که بسیاری از نخبگان اهل سنت در این دوگانه، خمینیسم را بهعنوان الگوی مطلوب و حتی محتوم آینده جهان اسلام مطرح کردهاند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بازتاب این بحث در جهان شیعی گفت: سالها پیش مرحوم آیتالله مصباح یزدی(ره) در نخستین شماره مجله «خبرگان رهبری» مقالهای نوشت و پرسشی کلیدی را مطرح کرد: آیا ولیفقیه شیعه میتواند همزمان ولیفقیه مسلمانان اهلسنت نیز باشد یا خیر؟
وی ادامه داد: در همین راستا، حجتالاسلام ذبیحالله نعیمیان نیز در کتابی با عنوان «خلافت ولیفقیه» این پرسش را طرح کرد که آیا یک مسلمان اهلسنت، بر اساس مبانی فقهی و کلامی خود، میتواند آیتالله خامنهای را «خلیفه» بخواند یا نه؟
حجتالاسلام رهدار تصریح کرد: این پرسشها ناشی از یک واقعیت مهم است؛ جهان اسلام سالهاست از «بیسری» رنج میبرد. وضعیت بیپدری و سرگردانیای که مسلمانان در آن احساس تحقیر کردهاند، به دلیل وابستگی یا ناتوانی حاکمانشان تداوم یافته است. تلاشها برای یافتن «یک سر سنی» ناکام مانده، اما در جبهه شیعی یک «سر بالفعل» وجود دارد؛ رهبری که خود را «ولیامر مسلمین» میداند و نه صرفاً رهبر جهان شیعه.
وی ضمن بیان اینکه که جنگ اخیر ایران و رژیم صهیونیستی این بحث را از سطح اندیشه به مرحله تحقق نزدیک کرده است، بیان داشت: مسلمانانی که نزدیک به یک قرن در فضای تحقیر و بیپدری زندگی کرده بودند، اکنون مشاهده کردند که آیتالله خامنهای در قامت یک عالم دین، که از گذشته شخصیتی معتدل، تقریبی و وحدتگرا شناخته میشد، مبتنی بر مبانی مشترک اسلامی در برابر اصلیترین دشمن امت اسلام یعنی اسرائیل ایستاده است؛ آن هم بر سر مهمترین مسئله امت اسلامی یعنی فلسطین عربی ـ سنی.
ارسال نظرات