نشست «نهضت مشروطه؛ درسها و عبرتها» برگزار شد

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، همزمان با سالگرد شهادت مظلومانه شیخ شهید، فضلالله نوری(ره)، نشست مجازی «نهضت مشروطه؛ درسها و عبرتها» با حضور اساتید حوزه و پژوهشگران تاریخ معاصر روز یکشنبه ۱۲ مرداد برگزار شد. در این نشست حجتالاسلام مقدمی شهیدانی و قاسم تبریزی با بازخوانی تحلیلی نهضت مشروطه از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد ظلهالعالی) به بررسی ابعاد تاریخی، فکری و سیاسی این واقعه سرنوشتساز پرداختند.
مطالبه رهبر انقلاب برای بازنویسی تاریخ مشروطه
حجتالاسلام مقدمی شهیدانی، استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بیانات صریح رهبر انقلاب در صدمین سالگرد نهضت مشروطه، اظهار داشت: یکی از مطالبات مغفول مانده ایشان تدوین تاریخ دقیق و مستند مشروطه است. رهبر معظم انقلاب با صراحت فرمودند که منابع فعلی دچار تحریف و وابسته به روایتهای استعماری هستند و جای یک تاریخ جامع و بومی همچنان خالی است.»
وی تحریف حافظه تاریخی را از راهبردهای اصلی دشمن در جنگ شناختی دانست و گفت: تاریخ اگر قرار است منبع عبرت باشد باید مستند و تحلیلی باشد. متأسفانه بسیاری از تحلیلهای امروز درباره مشروطه، مبتنی بر روایتهای غربگرایانه و ساخته دست مورخان وابسته به دربار است.
مشروطه دینی یا پروژه سکولاریزاسیون؟
این استاد حوزه با تفکیک دو جریان اصلی در مشروطه، تأکید کرد: در برابر مشروطهخواهی علما که به دنبال عدالتخانهای در دل شریعت بودند، جریان وابسته به غرب با بهرهگیری از آموزههای فراماسونری بهتدریج مشروطه را به سمت سکولاریسم کشاند. حذف شیخ فضلالله نوری نتیجه نهایی همین نفوذ خزنده و شبکههای مخفی وابسته بود.
وی با اشاره به بصیرت پیشدستانه شهید نوری نسبت به رضاخان و پروژه استعماری انگلیس، افزود: ایشان تنها یک سال پس از تصویب قانون مشروطه به عمق انحراف پی برد. این در حالی است که برخی بزرگان، بیست سال بعد تازه به چارهاندیشی برای مقابله با استبداد جدید رضاخانی پرداختند.
تاریخ را باید خودمان بنویسیم، نه کمبریج
در ادامه نشست قاسم تبریزی، کارشناس تاریخ معاصر با انتقاد از روایتهای رسمی موجود، گفت: مشروطه تاکنون از منظر غربگرایان تحلیل شده است. اگر امروز رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تاریخنگاری بومی تأکید دارند برای اصلاح همین تحریفهاست. تاریخ را باید ما بنویسیم نه مورخان تربیتیافته در کمبریج.
وی با اشاره به نفوذ سازمانیافته استعمار در ساختار سیاسی ایران، افزود: از اواخر صفویه، استعمار انگلیس با پوششهایی چون جهانگردی و تبلیغ مسیحیت وارد ایران شد و در دوره قاجار از طریق جریانهایی نظیر فراماسونری، روشنفکری وابسته و انجمنهای پنهان مانند باغ سلیمانخان، بهتدریج هدایت نهضت را از علما ربود.
تبریزی ادامه داد: مشروطه اسلامی با محوریت روحانیت و عدالتخواهی دینی آغاز شد اما با دخالت بیگانگان به مشروطهای سکولار بدل گردید. قانون اساسی آن دوره از دل سفارت انگلیس بیرون آمد و همین آغاز پروژه حذف دین از عرصه سیاست بود.
از شیخ فضلالله تا انقلاب اسلامی
قاسم تبریزی در بخش پایانی سخنان خود با مقایسه نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی گفت: برخلاف دوران مشروطه، در انقلاب اسلامی، مردم و روحانیت بیدار بودند و اجازه ندادند تجربه تلخ گذشته تکرار شود. امام خمینی(ره) بهدقت تحولات مشروطه را مطالعه کرده بودند و با هوشیاری مانع از نفوذ جریانهای غربزده شدند.
وی خاطرنشان کرد: امروز نیز نیازمند بازخوانی دقیق و تحلیلی تاریخ مشروطه هستیم. معرفی جریانهای انحرافی همچون شیخیه، بابیه، بهائیت و وهابیت که امروز در قالب گروههایی چون داعش و القاعده بازتولید شدهاند، باید در دستور کار نهادهای علمی و فرهنگی قرار گیرد.