۰۶ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۷۸۲۳۱۴
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی:

برای حوزه سرآمد باید از دانش های دانشگاهی نیز بهره برد

برای حوزه سرآمد باید از دانش های دانشگاهی نیز بهره برد
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی لازمه داشتن حوزه علمیه سرآمد با بینش تمدنی را بازنگری در همه دانش‌های و بهره گیری از دانش‌های تولیدشده در دانشگاه دانست و گفت: در ادامه باید مجاهدان فرهنگی تربیت کنیم که حاضر باشند از دانش خود در راستای امتداد اجتماعی استفاده کنند.
به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست گروه فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی که به مناسبت صدور پیام مقام معظم رهبری به صدمین سال بازتاسیس حوزه برگزار شد با بیان اینکه پیام مقام معظم رهبری در حقیقت منشور دوم حوزه و روحانیت به رسمیت شناخته شده است، گفت: منشور نخست را امام(ره) مطرح فرمودند و این بیانیه، منشور دوم به عنوان سندی برای پیشرفت حوزه و نهادهایی است که در حاشیه حوزه و یا در متن آن متولد شده‌اند یا نهادهایی که بخواهند در آینده تاسیس شوند.
 
وی افزود: مقام معظم رهبری یک کلان روایتی از بازتاسیس حوزه در این بیانیه داشتند و فرمودند مرحوم حاج شیخ عبدالکریم با یک درک و فهمی از مشکلات دوران خود اقدام به تاسیس حوزه علمیه کردند؛ شرایطی چون جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی و روی کارآمدن وابستگان استعمار در جهان اسلام و تقسیم کشورهای اسلامی بین انگلیس و فرانسه و ایتالیا و … .
 
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در این شرایط بخش‌هایی از جهان اسلام دچار خمودگی و بخشی هم دست به مقاومت زده‌اند که عمدتا شیعیان در ایران و حوزه نجف هستند. در حوزه علمیه قم هم دغدغه حل مسئله وجود داشت یعنی هم بر مشکلات داخلی و هم هجمه قدرت‌های خارجی توجه داشتند. وقتی ما با این روایت کلان حوزه صد سال گذشته را ملاحظه کنیم خواهیم دید حوزه مرتبا رو به رشد و دارای قدرت حل مسئله بوده است و هر جا کشور با مسائل لاینحل مواجه شده است سرمایه‌های انسانی برخاسته از حوزه به کمک مؤمنین شتافته است.
 
وی اضافه کرد: آقا فرموده‌اند برای اینکه حوزه همچنان پیشرو و سرآمد باشد راهبرد برای آینده باید مشابه گذشته باشد یعنی اگر حوزه بخواهد نبض تفکر آینده را در دست داشته باشد باید آسیب‌های داخلی و بحران و تهدیدات بیرونی را شناسایی کند. این ماموریت جدید را ایشان در چند محور تبیین فرمودند.
 
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه ایشان در اولین محور بر علمی‌بودن حوزه تاکید فرمودند، تصریح کرد: ایشان فرمودند حوزه اگر بخواهد در عرصه تعلیم و تربیت موفق باشد باید آسیب های فرارو را مورد شناسایی قرار دهد و آن را حل کند. وظیفه دوم تربیت نیروهای مهذب و کارآمد و مبلغان جهادی است؛ کاری که وظیفه حوزه از دیرباز بوده است و خروجی آن باید تربیت مجاهدین فرهنگی باشد کسی که در راه خدا سختی‌ها را به جان می‌پذیرد و از مال و جان خود مایه می‌گذارد تا وظیفه دینی و الهی خود را انجام دهد و در این عرصه نیازمند تحرک بیش از گذشته است.
 
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان اینکه وسوسه‌های جاه و مال و مقام امروز بیش از گذشته حوزه را تهدید می‌کند، اضافه کرد: قبل از انقلاب عمدتا افراد برای تهذیب نفس و تربیت اخلاقی وارد حوزه می شدند ولی بعد از انقلاب این اخلاص با وسوسه بیشتری مواجه است لذا مراقبت بیشتری باید وجود داشته باشد.
 
وی اضافه کرد: طلاب باید با تهاجمی که علیه اسلام ناب در سطح منطقه و جهان صورت می‌گیرد آشنا باشند؛ رهبر انقلاب ما را به هشدارهای امام راحل ارجاع فرمودند از جمله خطر تحجر و رشد تفکر جدایی دین از سیاست در حوزه که بزرگترین هدیه عوامل استکبار به آنان است که با عنوان سکولاریسم یاد می‌کنیم.
 
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه ایشان در بخش‌های پایانی تمرکز بر موضوعاتی دارند که خلا آن بیشتر در حوزه حس می‌شود، گفت: بخش دیگری از فرمایش ایشان آن است که حوزه باید مرکز مشارکت در تدوین نظامات اسلامی داشته باشد؛ چرا فرمودند مرکز مشارکت چون حوزه اگر بخواهد در این عرصه موفق باشد باید باب همکاری با دانشگاه را باز کند؛ تنظیم نظام سیاسی و خانواده و نظام اقتصادی، تعلیم و تربیت، حکمرانی و بهداشت و سلامت و … از منظر اسلام باید توام با همدیگر و هم‌افزا باشد یعنی آن چه در مراکز علمی دنیا در حال رخ دادن است در همکاری با حوزه و ایجاد قرارگاه مشترک علمی بین حوزه و دانشگاه منجر به تدوین نظامات مختلف اسلامی برای کشور بشود.
 
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی بیان کرد: محور دیگر در فرمایش رهبری آن است که حوزه باید به نوآوری های تمدنی بپردازد یعنی از وظایف راهبردی حوزه، تدوین تمدن نوین اسلامی در مواجهه با تمدن باطل غرب است؛ وقتی ما قصد داریم تمدن اسلامی را اقامه کنیم لازمه آن این است که اولا نیروهایی را تریبت کنیم که توانمندی علمی و بینش تمدنی لازم را داشته باشند؛ یعنی با رویکرد اسلامی آشنا باشند و با رویکرد جامع تمدنی عناصر خودی و غیرخودی و دوست و دشمن را بشناسند و انرژی ها با درگیری داخلی از بین نرود.
 
عضو گروه سیاست مجمع عالی حکمت اسلامی با بیان اینکه ممکن است این پرسش ایجاد شود که ساخت چنین تمدنی چه ربطی به فلسفه و کلام و فلسفه سیاسی و … دارد؟ تصریح کرد: پاسخ آن است که برای داشتن حوزه علمیه سرآمد با بینش تمدنی با یکی دو دانش و حتی ده دانش ممکن نیست بلکه چنین حوزه علمیه‌ای نه تنها همه دانش‌های خود را مورد بازنگری قرار دهد بلکه باید از دانش‌های تولیدشده در دانشگاه بهره ببرد و مجاهدان فرهنگی تربیت کنیم که حاضر باشند از دانش خود در راستای امتداد اجتماعی استفاده کنند.
 
وی اضافه کرد: انسانی که به بینش توحیدی برسد نقشه خدا را که در قالب قرآن و عترت است پیاده خواهد کرد لذا امتداد اجتماعی فلسفه باید در این بخش خود را نشان دهد؛ علامه طباطبایی در دوره‌ای که ایران و منطقه با انواع شبهات مارکسیستی و … روبرو بود با روش رئالیسم به مبارزه با آن پرداخت و یا شهید مطهری به نقد مارکسیسم پرداخت و در ادامه آیت الله مصباح به نقد لیبرالیسم پرداختند.
 
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی تاکید کرد: بنابراین بدون حکمت نظری و عملی و تدبیر منزل و مدن و … امکان دستیابی به چنین تمدنی وجود ندارد.
 
ارسال نظرات