حوزههای علمیه خواهران پیشران تمدن اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی باشند

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، خانم راضیه سلطان عباسی ندوشن، مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان در سخنانی تفصیلی به تبیین وظایف حوزههای خواهران در راستای پیام و منشور رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکصدمین سالگرد حوزه علمیه قم پرداخت و با تأکید بر لزوم تربیت نیروی مهذب و کارآمد، همکاری میان حوزه و دانشگاه و آیندهنگری در تأسیس حوزههای خواهران، آن را یکی از ابتکارات تمدنساز نظام اسلامی خواند.
خانم عباسی با اشاره بر احیای هویت تمدنی حوزههای علمیه، اظهار داشت: حوزههای علمیه خواهران نقش مهم و چندوجهی در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب دارند. این نقش، از تربیت طلاب مهذب و کارآمد آغاز میشود؛ انسانهایی که بتوانند پیام دین را در عرصههای اجتماعی، فرهنگی و تمدنی منتقل کنند.
وی افزود: طلبهای که قرار است برای تمدن اسلامی اثرگذار باشد، باید ابتدا در خانواده و سپس در اجتماع، تربیتیافته و جهتمند باشد. محور این تربیت، مادران مؤمن و آگاه هستند که نقش بیبدیلی در ساخت نسل مؤمن ایفا میکنند.
مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان ادامه داد: تبیین بیانیه رهبری نیازمند بازخوانی هویت حوزه با تمرکز بر رشد علمی، تعهد اجتماعی و گفتمانسازی دینی است. باید طلابی مؤمن، مسئول، روزآمد و تمدنساز تربیت شوند که مسئولیتهای تاریخی خود را بشناسند و در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی گام بردارند.
خانم عباسی با تفسیر مفهوم «بلاغ مبین»، گفت: بلاغ مبین یعنی رساندن پیام دین به شکل روشن، عمیق و قابل درک، نه فقط از طریق کلام بلکه در منش، سبک زندگی و تعاملات اجتماعی. این رسالت فقط با تربیت نیروهای اخلاقمدار و اندیشهورز محقق میشود.
وی افزود: در حوزههای علمیه خواهران، نباید تهذیب اخلاقی فقط محدود به یک واحد درسی باشد. باید فضای اخلاقی بر تمام اجزای حوزه حاکم باشد و آموزش علمی با تربیت معنوی همراه شود.
استاد دانشگاه ادامه داد: باید به سمت آموزش مهارتی و کاربردی برویم؛ تربیت مبلغان تخصصی در موضوعاتی مانند فضای مجازی، خانواده، محیط زیست و هویت زن مسلمان یک ضرورت است. همچنین، لازم است ساختارهای مدیریتی و پژوهشی حوزهها براساس نیازهای روز جامعه تنظیم شود تا خروجی آن بانویی اندیشمند و جریانساز باشد.
خانم عباسی با بیان اینکه صرف تدریس در دانشگاه برای تأثیرگذاری حوزه کافی نیست، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب از حوزهها انتظار دارند که در طراحی نظامات اجتماعی اسلام مشارکت کنند. این مهم بدون شناخت دنیای جدید، تعامل با دانشگاه و نقد اندیشههای معاصر ممکن نیست.
وی افزود: برای تحقق این تعامل، باید مراکز پژوهشی بینرشتهای تشکیل شود تا حوزه و دانشگاه در مسائل کلیدی مانند عدالت، خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی اسلامی همافزا باشند.
استاد حوزه تأکید کرد: در برنامهریزی درسی حوزهها باید جایگاه مفاهیم نوظهور، آسیبشناسی اجتماعی و منطق علم مدرن گنجانده شود. طلبه امروز باید مسئلهمحور باشد و استاد باید بر فضای فکری و فرهنگی زمانه مسلط باشد.
خانم عباسی، تأسیس حوزههای علمیه خواهران را یکی از ابتکارات تأثیرگذار انقلاب اسلامی دانست و گفت: حوزههای علمیه خواهران، نهتنها امکان تربیت بانوان فقیهه و اندیشمند را فراهم کرده، بلکه چهره فرهنگی جامعه را نیز دگرگون ساختهاند. این نهادها، ظرفیتهای تمدنساز فراوانی دارند که باید حفظ و تقویت شوند.
وی افزود: برای صیانت از این ظرفیت، باید هویت علمی، تبلیغی و اجتماعی حوزههای خواهران بازتعریف شود. لازم است افق حوزهها از آموزش صرف به نهادسازی و تأثیرگذاری اجتماعی گسترش یابد.
خانم عباسی تأکید کرد: افق حوزه نباید صرفاً آموزش باشد، بلکه باید به سوی نهادسازی، تأثیرگذاری اجتماعی و کنشگری فرهنگی حرکت کنیم.
وی با اشاره به ظرفیتهای گسترده بانوان در عرصههای فرهنگی، فکری و اجتماعی افزود: باید نقش زنان را در تولید اندیشه، فعالیتهای هنری-فرهنگی، و تربیت نسل آینده به رسمیت بشناسیم و تقویت کنیم.
خانم عباسی در پایان گفت: بانوان طلبه باید خود را نه صرفاً دانشپذیر، بلکه پیشران گفتمان دینی در جامعه بدانند. زنانی که با تکیه بر علم، ایمان و هنر، آینده تبلیغ دینی را در مسیر تمدن نوین اسلامی شکل میدهند.