تبلیغ چهرهبهچهره راهکاری برای منصرف کردن افراد از سقط جنین
![تبلیغ چهرهبهچهره راهکاری برای منصرف کردن افراد از سقط جنین](/files/fa/news/1403/11/16/834447_387.jpg)
به گزارش خبرنگار گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدهادی صالحپرور از اساتید مؤسسه امیربیان، در دوره تکمیلی پویش ملی ناجی (تربیت مشاور انصراف از سقط جنین) با موضوع تبلیغ چهرهبهچهره و روشهای اقناعسازی به اهمیت این نوع تبلیغ اشاره کرد و گفت: تأثیرگذاری تبلیغات چهرهبهچهره ویژگیهایی دارد که در ابزارهای هنری دیگر یافت نمیشود.
استاد حوزه علمیه مراحل یک کنشگری مؤثر برای منصرف کردن افراد از تصمیم به سقط جنین را شامل جذب اولیه، برقراری ارتباط، ایجاد فضایی عاطفی و محبتآمیز، اعتمادسازی و هدایتگری معرفی کرد.
حجتالاسلام صالحپرور، تاکید کرد: اگر فرد مخاطب جذب نشود، فرصتی برای برقراری ارتباط ایجاد نخواهد شد، پس از جذب، در فرایند گفتوگو باید علاقهمندی مخاطب جلب شود؛ سپس اعتمادسازی صورت گیرد و در نهایت به هدایتگری منجر شود.
وی در ادامه به تشریح روشهای جذب کلامی، رفتاری، زبان بدنی و معنوی پرداخت و بیان کرد: در جذابیتهای کلامی، سادهترین و در عین حال مؤثرترین روش، سلام کردن است، سلام کردن نهتنها فضایی دوستانه ایجاد میکند، بلکه مخاطب را بدون مقاومت به سمت شما متمایل میکند.
استاد حوزه علمیه برای یک کنش مؤثر، شوخطبعی و مزاح با مخاطب را نیز توصیه کرد و تصریح کرد: انسانهای مذهبی همواره شاد زیستن را تجربه کردهاند و در خاطرات رزمندگان نیز نشاط و شوخی بسیار دیده میشود، مردم به شوخی و طنز علاقه دارند و این میتواند عاملی قوی برای جذب آنها باشد.
حجتالاسلام صالحپرور با تاکید براینکه نگاه محبتآمیز به مردم حس دوست داشتن را منتقل میکند و نقشی کلیدی در جذب مخاطب دارد، بیان کرد: لازم است فرد خود را از دیگران بالاتر نداند، چراکه این رفتار منطبق بر تعالیم اسلامی است و رعایت این اصل اسلامی میتواند بسیاری از مشکلات خانوادگی و اجتماعی را برطرف کند و زمینهای برای ایجاد جذابیت فراهم آورد.
وی، چشمپوشی از توهین دیگران را فرصتی مناسب برای جذب مخاطب قلمداد کرد و یادآور شد: آراستگی لازمه حضور در اجتماع محسوب میشود و در سیره پیامبر اکرم(ص) به آراستگی ظاهر و معطر بودن تأکید زیادی شده است.
حجتالاسلام صالحپرور در ادامه افزود: یک سلام گرم همراه با احوالپرسی صمیمانه در جذب مخاطب بسیار مؤثر است، خطاب قرار دادن افراد با اسمی که دوست دارند، تأثیر زیادی در برقراری ارتباط دارد و همچنین دست دادن، معانقه کردن و احوالپرسی در جذب مخاطب از اهمیت بالایی برخوردار است.
استاد حوزه علمیه، هنر خوب شنیدن را یکی از ارکان ارتباط مؤثر دانست و گفت: سؤال پرسیدن به شیوهای دقیق و مناسب میتواند دریچهای برای گفتوگو ایجاد کند، مردم مشتاق توجه هستند و با تمرکز بر دیگران میتوان شرایطی مناسب برای جلب نظر آنها فراهم کرد.
حجتالاسلام صالحپرور با تاکید براینکه در زمان صحبت با مخاطب نباید سعی در تحمیل مطالب داشت، گفت: این رفتار میتواند مقاومت ایجاد کند، نباید انتظار داشت اثرگذاری در همان جلسه اتفاق بیفتد و بهتر است به مخاطب اجازه داده شود تا افکار خود را بیان کند و آزادانه صحبت کند.
وی در پایان به اهمیت رسانهها در تبلیغ مؤثر اشاره کرد و گفت: این رسانهها با امکانات فراوانی که دارند، قادرند پیامها را به سرعت و به تعداد زیادی از مخاطبان منتقل کنند.