۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۷۶۴۷۳۳

نتانیاهو در گوشه رینگ/ جنایتکاری که دست از قدرت نمی‌کشد

نتانیاهو در گوشه رینگ/ جنایتکاری که دست از قدرت نمی‌کشد
طبق اعتراف مسئولان و محافل اسرائیلی تاکنون نتانیاهو ۱۲ بار در جریان مذاکرات کارشکنی کرده و مانع امضای توافق آتش‌بس و مبادله اسرا شده است.

۱۱ ماهی است که جهانیان به شکل یکپارچه‌ای تنفر خود را از رژیم صهیونیستی به شکلی عیان نشان داده اند. تنفری که در راس آن بنیامین نتاتنیاهو نخست وزیر صهیونیست‌ها قرار دارد.  

نتانیاهو در این مدت بدون استثنا به تمامی قطعنامه‌های مجامع بین المللی در ارتباط با جنایات و کشتار مردم بی گناه در غزه دهن کجی کرده و به هیچ قانونی پایبند نبوده است.

طبق اعتراف مسئولان و محافل اسرائیلی، تاکنون نتانیاهو ۱۲ بار در جریان مذاکرات کارشکنی کرده و مانع امضای توافق آتش بس و مبادله اسرا شده است.

وی در تمامی این مدت به عنوان تنها شخصی شناخته شده که با توافق آتش بس در غزه مخالفت کرده است. آن هم در شرایطی که اکنون حتی متحد همیشگی آنها آمریکایی‌ها نیز به جد به دنبال اتمام جنگ هستند، اما نتانیاهو و کابینه اش به عنوان تنها عامل جلوگیری از توافق آتش بس شناخته می‌شوند. توافقی که علاوه بر محور مقاومت و حماس که برای اجرایی سازی آن آماده اند تمامی شهرک نشینان و صهیونیست‌ها نیز در آرزوی پایان جنگ و بازگشت اسرای خود هستند.

شهرک نشینان اسرائیلی در طول این یازده ماه به دفعات از کابینه نتانیاهو خواسته اند برای بازگشت اسرا به توافقنامه‌ای با حماس دست یابند تا هر چه سریعتر به شرایط عادی بازگردند، اما نتایاهو و دولت جنگ طلبش چندان علاقه‌ای به پایان جنگ ندارند.

در طول این یازده ماه به دلایل متعدد اقتصادی، سیاسی و داخلی تظاهرات‌های مختلفی در سرزمین‌های اشغالی علیه نتانیاهو و کابینه اش اجرایی شده، اما داستان آخرین اعتراضات سراسری در بین شهرک نشینان به نظر می‌رسد داستان دیگری باشد.

داستانی که تنها یک نقش منفی دارد و آن هم بنیامین نتانیاهو نخست وزیر جنگ طلب صهیونیست‌هاست.

جنایت کار

اوایل هفته کشف اجساد شش اسیر اسرائیلی در غزه، آن هم به صورت اتفاقی که در بین آنها یک تبعه آمریکایی نیز وجود دارد، مطابق پیش‌بینی‌ها موجی از اعتراض‌ها را در داخل و خارج از اراضی اشغالی علیه نخست وزیر به راه انداخت.

در این چند روز موج اعتراضات کم سابقه‌ای در اراضی اشغالی به ویژه در شهر تل‌آویو به راه افتاد و همه یکصدا کشته شدن اسرای صهیونیست را گردن نتانیاهو انداختند.

بعد از آنکه ارتش اسرائیل جسد ۶ تن از اسرای صهیونیست را در تونلی در رفح پیدا کرد هزاران معترض اسرائیلی در بیت المقدس و شهر‌های ها دیگر به خیابان‌ها آمدند و در شعار‌های خود نتانیاهو را قاتل عنوان کردتد.

در همین حال مرکز اتحادیه صنفی اسرائیل در حمایت از اسرا در غزه دستور اعتصاب به صورت کامل داده است. آنون بار داوید رئیس این سندیکا گفته که به این نتیحه رسیده ایم تنها با مداخله ما کسانی که باید تکان داده شوند تکان می‌خورند.

او افزود: از دوشنبه این هفته کل اقتصاد اسرائیل تحت اعتصاب کامل قرار خواهد گرفت. همزمان شهردار تل آویو اعلام کرده است شهرداری هم هم به اعتصابات خواهد پیوست.

 شبکه الجزیره در گزارشی اعلام کرد: برآورد می‌شود در تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی ۵۰۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند. تنها در تل آویو ۲۸۰ هزار نفر به خیابان‌ها آمده و بزرگراه‌ها را بسته‌اند.

در عین حال، اکنون انجمن‌های بین المللی کارگری نیز در جهان در حال همراهی با معترضان هستند. جامعه معلمان آمریکا که شامل یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن از کارکنان حوزه آموزش می‌شود با صدور بیانیه‌ای از درخواست حزب کارگر رژیم صهیونیستی برای اعتصاب سراسری حمایت کرد.

در بیانیه این انجمن آمده است: ما شاهد آن هستیم که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از توافق با حماس که باعث استقرار آتش بس در غزه و بازگرداندن اسرا به خانه می‌شود اجتناب می‌کند. از این رو، اعتصاب عمومی راهکاری مناسب برای تحت فشار قرار دادن وی است.

نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد که در مذاکرات آتش بس با حماس به توافقی برای آزادی اسرا در غزه دست یابد. آن هم در شرایطی که کابینه این رژیم پیش از این با اعلام مخالفت با عقب نشینی نظامی از محور فیلادلفیا (صلاح الدین) و اعلام شروط جدید هرگونه احتمال امضای توافق مبادله اسرا و آتش بس را به صورت کامل رد کرده بود.

منابع عبری زبان گزارش دادند که بیش از ۳۵۰ هزار صهیونیست در تل آویو علیه کابینه نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواستار امضای توافق مبادله اسرا با مقاومت هستند. به دنبال این تظاهرات پلیس با شرکت کنندگان در تظاهرات درگیر شده و دستکم ۱۵ نفر را بازداشت کرده است.

هدف از برگزاری اعتصاب سراسری فشار بر کابینه نتانیاهو جهت پذیرش توافق آتش‌بس و مبادله اسرا با مقاومت در غزه اعلام شده است.

پیش از این بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی از دادستان عمومی این رژیم خواست مانع از اعتصاب سراسری روز دوشنبه در سرزمین‌های اشغالی شود.

او همچنین هشدار داد: اعتصاب گسترده‌ای که منجر به تعطیلی از جمله لغو پرواز‌ها شود، می‌تواند پیامد‌های اقتصادی جدی داشته باشد و در زمان جنگ به اقتصاد آسیب‌های زیادی وارد کند.

رژیم صهیونیستی

معترضان با به همراه آوردن تابوت‌های نمادین در تل آویو، اعتراض خود را به عدم امضای توافق مبادله اسرا و کشته شدن تعدادی اسیر اسرائیلی در غزه نشان دادند.

حمید صالحی، عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در مذاکرات اخیر هم شرط حماس این است که صرفا در پی تضمین نیست بلکه به دنبال آتش‌بسی گسترده و فراگیر است؛ چرا که رژیم صهیونیستی همزمان با مذاکره، بمباران مناطق مختلف غزه را نیز دنبال می‌کند و آمریکا نیز همزمان ده‌ها میلیارد دلار سلاح برای کشتار مردم مظلوم غزه به اسرائیل گسیل می‌کند.

صالحی افزود: این دوگانگی و بی قانونی رژیم اسرائیل را نشان می‌دهد. در مذاکرات آتش بس حماس حضور ندارد و طرفین مذاکره تامین کننده منافع حماس نخواهند بود و به نوعی می‌توان گفت که نمادین است، اما برای شروع، ضربه مهلکی به زیاده خواهی‌های نتانیاهو خواهد بود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی اضافه کرد: معتقدم با حالت تعلیقی که ایران برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده و در این مدت اسرائیل را به حالت ترس فرو برده، با یک تیر دو نشان زدیم؛ ابتدا اینکه در میان مذاکرات وارد حمله نظامی نشدیم تا بگویند ایران مذاکرات را به بن‌بست رساند و این بهانه را از دست حامیان رژیم صهیونیستی گرفتیم. دوما با این تعلیقی که صورت گرفته است رژیم صهیونیستی در آماده باش کامل قرار دارد و همین امر نیز اقتصاد، کشاورزی، پرواز‌ها و ... اسرائیل را به شدت با مشکل مواجه کرده است؛ در شرایط جنگی انتظار برای حمله از خود حمله سخت‌تر است و این را ما در جنگ هشت ساله خود نیز شاهد بودیم.

سید رضا صدر الحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا  نیز در این باره گفت: نتیجه نشست کوتاه قاهره از قبل مشخص بود که با شکست روبرو خواهد شد و علت تشکیل این نشست هم این بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی در چارچوب جدیدی که برای خود در رسانه‌ها قائل شده بودند می‌خواستند این نمایش سیاسی را برگزار کنند و همچنان بر این ادعا استوار باشند که آنها به دنبال صلح هستند، اما واقعیت امر این هست که نه آمریکا و نه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو‌ها و مذاکرات به دنبال عادلانه حل کردن مسائل نبوده و نخواهند بود.

صدرالحسینی درباره چهره آینده منطقه نیز بیان کرد: روند ۱۱ ماهه گذشته و موفقیت روزافزون مقاومت و در گرداب فرو رفتن ارتش رژیم صهیونیستی و مشکلات و شکنندگی‌های غیرقابل انکار در این رژیم نشان دهنده آینده منطقه خواهد بود. رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش جنگ در مناطقی از منطقه بود تا شاید بتواند حمایت رسمی آمریکا را در قالب جنگ منطقه‌ای برای خود داشته باشد یعنی آمریکا به حمایت او بیاید، اما هوشیاری و هوشمندی مقاومت در منطقه باعث شد که این جنگ نیز در منطقه به وجود نیاید و با توجه به سیاست‌های موثر مقاومت چشم انداز آینده در منطقه نیز جنگ نخواهد بود، اما قطعاً نتیجه عقلانی این شرایط موجود با توجه به ده ماهه گذشته ضعف و رو به اضمحلال رفتن رژیم صهیونیستی و تقویت مقاومت است.

ارسال نظرات