۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۷۶۳۵۶۵

دلیل قطعی‌های اخیر برق بخش خانگی چیست؟

دلیل قطعی‌های اخیر برق بخش خانگی چیست؟
رشد بی‌سابقه دما در کشور، از طرفی هم تقاضای مصرف برق را افزایش داده و هم باعث کاهش ۳ تا ۴ درصدی تولید عملی نیروگاه‌ها شده است.

انواع انرژی و به طور ویژه‌تر، انرژی برق نقش ویژه‌ای در کار و زندگی همه مردم دارند و اندکی اختلال و کمبود در تولید و توزیع آن روال عادی زندگی را مختل می‌کنند. در فصل گرم سال نیز که تقاضای مصرف برق از حالت عادی فراتر می‌رود، احتمال اینکه مشترکان خانگی تجربه قطعی برق داشته باشند نیز بیشتر می‌شود. آمار و ارقام رشد دما در کشور، منطقه و جهان، گواه شرایط و تابستان ویژه‌ای است که در حال سپری کردن آن هستیم.

متوسط دمای کشور رشد‌های قابل توجهی داشته و این مسئله باعث شده رشد مصرف برق نیز فراتر از پیش‌بینی‌هایی که در سطح متعارف ۴.۵ درصد برآورد شده بود، برود. به طوری که در حال حاضر مصرف برق نسبت به سال گذشته ۸.۷ درصد رشد کرده که تقریبا دو برابر رشد مصرف متعارف و بلندمدت کشور است و تقاضای برق به عدد بی‌سابقه ۸۰ هزار مگاوات نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.

مسئولان صنعت برق علت این افزایش قابل توجه را افزایش استفاده از کولر‌های گازی در مناطقی از کشور می‌دانند که الگوی مصرف آنها عادی است و با کولر‌های آبی نیز می‌توان شرایط رفاه را مهیا کرد. به گفته مدیرعامل شرکت توانیر بر اساس پایش هوشمندی که از شبکه برق و قبوض انجام شده، ۱.۲ میلیون دستگاه کولر گازی در یکسال گذشته به مدار اضافه شده که تا ۲۵۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور اضافه کرده است.

از دلیل رشد فراتر از پیش‌بینی‌های مصرف که بگذریم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود که با وجود رکوردشکنی مصرف برق هیچ قطعی برقی برای بخش خانگی اعمال نشده است و خاموشی برنامه ریزی در دستور کار نیست. او در این باره گفته بود: با وجود موج گرمایی که در منطقه حاکم شده و رشد مصرفی که رقم خورده، تاکنون هیچ برنامه مدیریت مصرفی در بخش خانگی اعمال نشده است. این در حالی است که تعدادی از کشور‌های منطقه مجبور به خاموشی‌های گسترده و ارائه جداول خاموشی شدند. تدابیر لازم برای تامین پایدار برق اندیشیده شده، اما لازم است مشترکان خانگی نیز توجه داشته باشند که از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج بار استفاده نکنند و از سیستم‌های سرمایشی در دمای آسایش بهره‌برداری کنند.

گستردگی و سطح پوشش برق رسانی در کشور

اما با این حساب، دلیل قطعی‌های برقی که در روز‌های اخیر مشترکان خانگی پایتخت تجربه کردند چه بود؟ برق‌رسانی و پوشش شبکه برق کشور در سطح شهری ۱۰۰ درصدی و در سطح روستایی در نزدیکی ۱۰۰ درصد قرار دارد. آماری که با توجه به وسعت کشورمان، گستردگی شبکه برق کشور را نشان می‌دهد و به طور دقیق‌تر ۱ میلیون کیلومتر طول شبکه‌های توزیع برق کشور است و این گستردگی نگهداری و پایداری شبکه را به خودی خود سخت می‌کند. افزایش گرما از سویی به ازای هر درجه ۱۸۰۰ مگاوات رشد مصرف برق را به همراه دارد و از سوی دیگر، ۳ تا ۴ درصد تولید برق نیروگاه‌ها را کاهش می‌دهد.

سخنگوی برق در مورد قطعی‌های اخیر برق در برخی مناطق کشور به ویژه تهران گفت: شبکه برق پهناوری داریم که در معرض حوادث طبیعی و زیست محیطی است. در طول تابستان تجهیزات به دلیل افزایش مصرف برق در معرض حادثه بیشتری قرار می‌گیرند و قطعی‌هایی هم که رخ می‌دهد ناشی از حوادث و اجتناب ناپذیر است.

کاهش مانور پذیری شبکه برق کشور در پیک تابستان

او افزود: در پاییز و زمستان که بار شبکه برق پایین است، در صورت آسیب دیدن تجهیزات، بدون آنکه مردم احساس کنند، با مانور در شبکه، تامین بار از طریق تجهیزات دیگر انجام می‌شود، اما در تابستان به دلیل پرباری، تمامی در حداکثر ظرفیت تولید قرار می‌گیرند و امکان مانور کمتر می‌شود. ۱۲۸۰ مگاولت آمپر پست انتقال برق به منظور پایداری شبکه برق منطقه تهران احداث شده و به شبکه تقویت شده رسید که موجب تقویت و پایداری بیشتر شبکه برق تهران خواهد شد.

گفتنی است؛ در اقدامات پیش‌بینی شده برای عبور موفق از تابستان امسال ۲۶ طرح فوق توزیع و انتقال برق در اردیبهشت‌ماه با اعتبار ٩ هزار میلیارد تومان وارد مدار شد. در نتیجه این اقدامات پیشگیرانه که قبل از شروع اوج بار تابستان، به بهره برداری می‌رسند، نرخ خاموشی در سه سال گذشته کاهش یافته و به ازای هر مشترک از ١.٢٣١ دقیقه در روز در سال ١٤٠٠ به ١.٠٦ دقیقه تا پایان سال گذشته رسیده است.

ارسال نظرات