هیئت تراز انقلاب اسلامی از دیدگاه امامین انقلاب
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، در میان تحولات فرهنگی و اجتماعی که انقلاب اسلامی ایران را شکل دادند، نقش هیئتها و تشکلهای مذهبی به عنوان نهادهای فرهنگی و اجتماعی بسیار برجسته است و این نهادها همواره در ترویج و حفظ ارزشهای اسلامی و انقلابی نقش مؤثری ایفا کردهاند و در این فرصت قصد داریم به بررسی دیدگاههای امام خمینی (ره) و امام خامنهای (مد ظله العالی) در خصوص هیئت تراز انقلاب اسلامی بپردازیم.
امام خمینی (ره) و هیئتهای مذهبی
امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، همواره بر اهمیت هیئتها و مجالس عزای ابا عبدالله الحسین (ع) تأکید داشتند و معتقد بودند که هیئتها باید به عنوان سنگرهای فرهنگی، معنوی و سیاسی عمل کنند و مردم را به سوی ارزشهای اسلامی و انقلابی هدایت نمایند؛ و فرمودند: «مجلس عزا نه برای این است که گریه کنند برای سید الشهدا و اجر ببرند؛ البته این هم هست و دیگران را اجر اخروی نصیب کند؛ بلکه مهم آن جنبه سیاسی است که ائمه ما در صدر اسلام نقشهاش را کشیدهاند که تا آخر باشد و آن، این که اجتماع تحت یک بیرق، اجتماع تحت یک ایده و هیچ چیز نمیتواند این کار را به مقداری که عزای حضرت سید الشهدا در او تاثیر دارد، تاثیر بکند. (صحیفه امام؛ ج ۱۶، ص ۳۴۵-۳۴۶)
امام خمینی (ره) به نقش هیئتهای عزاداری در پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره داشتند و معتقد بودند که این هیئتها توانستند با انتقال پیام عاشورا و مفاهیم مقاومت و ایثار مردم را برای مقابله با رژیم پهلوی بسیج کنند و همواره بر حفظ اصالت و معنویت هیئتهای عزاداری تأکید داشتند. ایشان معتقد بودند که این هیئتها نباید به مسائل سطحی و دنیوی کشیده شوند و باید همواره بر مفاهیم عمیق دینی و انسانی تأکید کنند.
امام خامنهای (مد ظله العالی) و هیئتهای تراز انقلاب
رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی) نیز همواره بر اهمیت نقش هیئتها در جامعه اسلامی تأکید دارند و معتقدند که هیئتها باید به عنوان مراکز تربیتی و فرهنگی عمل کنند و نسل جوان را با معارف اسلامی و انقلابی آشنا سازند، رهبر معظم انقلاب بر این باورند که هیئتها باید به مسائل روز جامعه، از جمله مشکلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پرداخته و با ارائه راهکارهای مناسب، به حل این مشکلات کمک کنند.
رهبر معظم انقلاب مقابله با جبههی کفر و استکبار را فلسفه حرکت امام حسین علیه السلام خواندند و اظهار داشتند: در یکی از منازلِ بینِ راه امام حسین (علیه السّلام) ایستاد خطبه خواند: اَیُّهَا النّاسُ اِنَّ رَسولَ الله صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ قالَ مَن رَأَى سُلطاناً جائِراً مُستَحِلّاً لِحُرُمِاتِ الله ناکِثاً لِعَهدِ الله ... یَعمَلُ فی عِبادِ الله بِالجَورِ وَ العُدوانِ و لَم یُغیِّرُ عَلَیهِ بِقَولٍ وَ لا فِعلٍ کانَ حَقّاً عَلَى الله اَن یُدخِلَهُ مَدخَلَه. خیلی حرف بزرگی است، خیلی حرف عجیبی است؛ اوّلاً خطاب به ناس است، ما هم جزو ناسیم؛ این خطاب، خطاب به ما هم هست. خطاب به مؤمنین نیست، خطاب به آن عدّهی همراهان فقط نیست؛ خطاب به بشریّت است، نه فقط در آن زمان، در همهی زمانها تا امروز. از قول پیغمبر نقل میکند، دارد فلسفهی حرکت خودش را بیان میکند؛ میگوید من دارم به حرف پیغمبر عمل میکنم، پیغمبر به من دستور داده که این کار را بکنم. پیغمبر چه فرموده؟ مَن رَأَى سُلطاناً جائِرا؛ فرمود که هر کس یک قدرتی را، یک قدرت ستمگری را مشاهده کند -سلطان فقط به معنای پادشاه نیست؛ سلطان یعنی قدرت؛ امروز سلطان، جبههی کفر و استکبار است، جبههی صهیونیسم و آمریکا است؛ این سلطان است؛ میبینید ستمِ امروزِ دنیا را که این ستم همه جا گسترده است: جنگافروزی، فشار استعمار، مکیدن خون ملّتها، فشار آوردن به ملّتها، ایجاد جنگهای داخلی و بقیّهی فجایعی که امروز استکبار انجام میدهد- یَعمَلُ فی عِبادِ الله بِالجَورِ وَ العُدوان؛ نمیگوید «یعمل فی المؤمنین»؛ این چیزی که موجب میشود شما وظیفه پیدا کنید، این نیست که آن قدرت با مؤمنین بد عمل کند؛ نه، یَعمَلُ فی عِبادِ الله؛ در بین بندگان خدا، در بین آحاد بشر، هر جبههای، هر قدرتی، هر مرکز ستمگری که در بین مردم این کارها را انجام بدهد: یَعمَلُ فی عِبادِ الله بِالجَورِ وَ العُدوان، آن وقت نتیجه چیست؟ وظیفه چیست؟ و لَم یُغَیِّر عَلَیهِ بِقَولٍ وَ لا فِعل، کسی که یک چنین قدرتی را در مقابل خودش ببیند و در مقابل او موضع نداشته باشد، موضع نگیرد، مخالفت نکند ــ حالا این مخالفت گاهی با قول است، گاهی با فعل است؛ هر دو جور؛ گاهی اقتضا میکند شما در مقابل قدرت ستمگر وارد عمل بشوید، گاهی شرایط مناسب برای وارد عمل شدن نیست، اقلّاً موضع بگیرید؛ ببینید! اینها تکلیف امروز ما را مشخّص میکند ــ کانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ اَن یُدخِلَهُ مُدخَلَه، خدای متعال حقّی بر عهدهی خودش قرار داده که این کسی را که در مقابل ظلم و جور و عدوانِ به عبادالله موضع نمیگیرد و حرکت نمیکند، به همان جایی، به همان سرنوشتی دچار کند که آن ظالم را دچار خواهد کرد، یعنی جهنّم؛ مسئله این است. امام حسین میگوید من برای این حرکت کردم.
بنده مفصّل یک وقتی راجع به تبیین حرکت اباعبدالله عرض کردهام؛ بعضی میگویند امام حسین (علیه السّلام) حرکت کرد که قدرت را بگیرد -از مردمان مؤمن هم این حرف را میزنند- اشتباه میکنند؛ بعضی [هم]میگویند حرکت کرد تا شهید بشود. من میگویم حرکت کرد تا وظیفه را انجام بدهد؛ منتها در راه انجام وظیفه، یک احتمال این است که آدم به قدرت برسد، چه عیب دارد؟ یک احتمال این است که انسان شهید بشود، چه عیب دارد؟ مقصود این است که ما بتوانیم این عمل را انجام بدهیم، این وظیفه را انجام بدهیم؛ مسئله این است؛ در پیشِ روی جمهوری اسلامی این است.
علّت اینکه ما در مقابلهی با آمریکا کوتاه نمیآییم این است. اینکه ما در مقابل فشار تبلیغاتی دشمنان، کم نمیآوریم به توفیق الهی، به خاطر این است؛ چون یک وظیفه است؛ اگر چنانچه نکردیم، کان حقّاً على الله ان یدخلنا مدخله. اگر ما کوتاه بیاییم، خدای متعال ما را هم به همان سرنوشتی و همان دوزخی که آن ستمگر را مبتلا خواهد کرد مبتلا میکند؛ وظیفهی ما این است، این جمهوری اسلامی است. (۱۳۹۸/۰۷/۲۱)
ویژگیهای هیئت تراز انقلاب اسلامی
هیئتها باید به ترویج معارف اسلامی و ارزشهای انقلاب اسلامی بپردازند و مردم را با این مفاهیم آشنا سازند و باید به مشکلات و مسائل روز جامعه توجه کنند و با ارائه راهکارهای مناسب، به حل این مشکلات کمک کنند؛ هیئتها باید به عنوان مراکز تربیتی و فرهنگی عمل کنند و نسل جوان را با معارف اسلامی و انقلابی آشنا سازند و باید به برگزاری مراسمهای مذهبی و عزاداریها توجه ویژهای داشته باشند و از این طریق، موجبات زنده نگهداشتن ارزشهای دینی و انقلابی را فراهم کنند و هیئتها باید با نهادهای انقلابی و فرهنگی همکاری کنند و در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی گام بردارند.
هیئتهای مذهبی به عنوان نهادهای فرهنگی و اجتماعی نقش بسیار مهمی در ترویج و حفظ ارزشهای اسلامی و انقلابی دارند؛ و دیدگاههای امامین انقلاب اسلامی نشان میدهد که این نهادها باید به مسائل روز جامعه توجه کنند و نسل جوان را با معارف اسلامی و انقلابی آشنا سازند. با رعایت این اصول، هیئتها میتوانند به عنوان سنگرهای فرهنگی و معنوی نقش مؤثری در جامعه ایفا کنند.