۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۷۶۰۱۸۱
به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا؛

نشست هم‌اندیشی ملاک‌های انتخاب اصلح از منظر فقه و حکومت برگزار شد

نشست هم‌اندیشی ملاک‌های انتخاب اصلح از منظر فقه و حکومت برگزار شد
نشست هم‌اندیشی ملاک‌های انتخاب اصلح از منظر فقه و حکومت به همت موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام و با همکاری موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، نشست هم‌اندیشی ملاک‌های انتخاب اصلح از منظر فقه و حکومت با همکاری موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام و موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم با حضور اساتید، کارشناسان در موسسه امام رضا علیه السلام برگزار شد.

حجت الاسلام گرامی پور عضو هیئت علمی دانشگاه قم در این نشست یکی از ملاک‌ها برای تصدی مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی را عدالت دانست و اظهار داشت: عدالت ملکه‌ای است که باعث می‌شود شخص گناهان کبیره نداشته باشد و نیز بر گناهان صغیره اصرار نداشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم، تهمت، افترا و نسبت خلاف واقع دادن به سایر نامزد‌های انتخاباتی را نشان دهنده خروج از عدالت خواند و گفت: برخی از نامزد‌ها و اطرافیان آنها از طریق عدالت خارج شده و با تهمت زدن برای به دست آوردن تعدادی رای، تمام دستاورد‌های نظام اسلامی که حاصل خون صد‌ها شهید است را پایمال کردند و این کار‌ها خلاف عدالت است و با احتیاط سازگار نیست.

حجت الاسلام گرامی‌پور با بیان اینکه برای انتخاب فرد اصلح، رعایت عدالت از سوی نامزد انتخاباتی لازم است و اضافه کرد: کسی که تقوا نداشته باشد و خدا ترس نباشد معلوم نیست که اگر سلطه‌ای در اختیارش قرار گیرد در چه مسیری حرکت خواهد کرد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین صلح میرزایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای خبرگان رهبری نیز در این نشست با بزرگداشت شهدای خدمت مخصوصاً رئیس جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، توانمندی و قدرت بر انجام تکالیفی که در قانون و شرع تعیین شده را از جمله ویژگی‌های مهم نامزد ریاست جمهوری برشمرد و گفت: در کشور عزیز ایران مسئولیت‌ها متعددی از جمله ریاست قوه مجریه، ریاست شورا‌های عالی و مسئولیت در زمینه فرهنگ عمومی برعهده رئیس جمهور است و اگر رئیس جمهور توانمندی برای انجام مسئولیت‌ها نداشته باشد شاید به نوعی گفت که خیانت کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه علم یکی از مشخصه‌های مهم رئیس جمهور در نظام اسلامی است و اظهار داشت: منظور از علم، علوم مرسوم نیست بلکه توانمندی برای انجام مسئولیت‌های محوله است، عقل حکم می‌کند کسی قدرت بر انجام مسئولیت نداشته باشد و باعث از بین بردن مصلحت‌های جامعه شود، تصدی مسئولیت آن فرد از مصادیق ظلم به شمار می‌آید.

حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان مدیر موسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام نیز در این نشست با تفکیک مسئولیت در راس نظام ولایی و مسئولیت مناسب کارگزاری جامعه اسلامی، تاکید کرد: بعضی ویژگی‌ها، اوصاف و شرایط ولی امر مسلمین با ویژگی‌های مسئولان کارگزار نظام تفاوت دارد که باید مسئولین نظام داشته باشند.

مدیر موسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام انتخاب رئیس جمهور را انتخاب صاحب مناصب متعدد خواند و تصریح کرد: هر کسی ولایت کفر را بپذیرد از دایره مسئولین نظام باید خارج شود و ما مشاهده می‌کنیم جماعتی وارد صحنه می‌شوند که امر دینی را کنار می‌زنند و تدریس امر غیر دینی می‌کنند؛ اگر افاضل را در میدان انتخابات کنار بکشیم اراذل جای آنها را خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام نعیمیان با اشاره به اینکه انتخابی که خودش اصلح باشد با انتخاب فرد اصلح، موضوع مهمی در انتخابات پیش رو است، گفت: شرایطی برای مناصبی پایین‌تر از ولایت وجود دارد و در نظام ولایی هر کسی که ولایت را بپذیرد در بین حزب الله قرار می‌گیرد و کسی که تولای کفر را قبول کند جز آنها محسوب می‌شود.

ارسال نظرات