۲۰ آبان ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۷۹۷۲۸۱

انتقاد نماینده خبرگان رهبری از نقدهای غیر مستند به عملکرد آیت‌الله اعرافی و مدیریت حوزه

انتقاد نماینده خبرگان رهبری از نقدهای غیر مستند به عملکرد آیت‌الله اعرافی و مدیریت حوزه
حجت‌الاسلام والمسلمین صلح‌میرزایی با انتقاد از برخی نقد‌های غیرمستند نسبت به عملکرد مدیریت حوزه، گفت: برخی بدون اطلاع کافی از اقدامات و برنامه‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و سایر مراکز استانی، به نقد می‌پردازند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سعید صلح‌میرزایی نماینده مجلس خبرگان رهبری در سومین نشست تبیینی پیام «حوزه پیشرو و سرآمد» که امروز در مرکز فقهی صاحب‌الأمر(عج) قم برگزار شد، با تأکید بر ضرورت نگاه جامع به تحول در حوزه‌های علمیه اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها نسبت به خطر روزمرگی در حوزه و عقب‌ماندن از تحولات اجتماعی، علمی و تمدنی جهان هشدار داده‌اند. این هشدارها صرفاً ناظر به افراد خاص نیست، بلکه خطاب به همه نهادهای حوزوی است تا بتوانند پاسخ‌گوی نیازهای دینی و تمدنی عصر جدید باشند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: پیشنهاد شده است که در تعریف حوزه‌های علمیه، تنها از عنوان مرکز علمی استفاده نشود، بلکه حوزه به‌ عنوان مرکز نیروسازی و خدمت‌گزاری به اسلام و تشیع معرفی گردد؛ مرکزی که مأموریت آن، تولید نظامات اجتماعی و مواجهه فعال با چالش‌های تمدنی است.

وی تأکید کرد: در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه باید مرکز جهاد علمی و فرهنگی باشد. این نگاه، افق‌های تازه‌ای را پیش روی حوزه قرار می‌دهد و رسالت تمدنی آن را احیا می‌کند.

تلاش های موفق آیت‌الله اعرافی و مجموعه مدیریت حوزه

حجت‌الاسلام والمسلمین صلح‌میرزایی با انتقاد از برخی نقدهای غیرمستند نسبت به عملکرد مدیریت حوزه گفت: برخی بدون اطلاع کافی از اقدامات و برنامه‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و سایر مراکز استانی، به نقد می‌پردازند. در حالی که بسیاری از پیشنهادهای تحول‌خواهانه، امروز در قالب اسناد جامع رسمی و برنامه‌های اجرایی به تصویب رسیده‌اند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: آیت‌الله اعرافی و مجموعه مدیریت حوزه، راهکارها و اسناد متعددی را برای تحول تدوین کرده‌اند و باید با اطلاع رسانی، تصویر واقعی پیشرفت‌ها را نشان دهیم.

حوزه علمیه امروز موفق است؛ اما باید پیشروتر شود

حجت‌الاسلام والمسلمین صلح‌میرزایی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره «حوزه موفق کنونی و حوزه پیشرو و سرآمد» گفت: رهبر معظم انقلاب حوزه فعلی را حوزه‌ای موفق می‌دانند، اما تأکید دارند که این حوزه باید در آینده، پیشرو و سرآمد باشد. بنابراین، نگاه تحولی به حوزه به‌معنای نفی دستاوردهای کنونی نیست.

وی تصریح کرد: برخی تصور می‌کنند که حوزه‌های علمیه امروز دچار رکود شده‌اند و از تحولات فاصله گرفته‌اند، در حالی که واقعیت غیر از این است. حوزه علمیه ظرفیت‌های بالایی دارد و با تحول می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای انقلاب اسلامی و جامعه جهانی تشیع باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه خاطرنشان کرد: تحول در حوزه باید بر پایه شناخت دقیق اهداف، امکانات، موانع و دستاوردها صورت گیرد. تنها در این صورت است که حوزه می‌تواند نقش تمدنی و تاریخی خود را در گام دوم انقلاب اسلامی ایفا کند.

تعریف رهبر انقلاب از گفتمان و راهکار تحقق آن

حجت‌الاسلام والمسلمین صلح‌میرزایی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره مفهوم گفتمان گفت: رهبر معظم انقلاب گفتمان را شعاری پرمحتوا، حقیقت‌محور، قابل گسترش فکری و برانگیزاننده تعریف کرده‌اند. گفتمان‌سازی به این معناست که یک فکر رایج، محرک و الهام‌بخش در جامعه ایجاد شود و به باور عمومی مردم تبدیل گردد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با یادآوری تجربه‌های گذشته در عرصه گفتمان‌سازی افزود: در سال‌های گذشته رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند که موضوعاتی مانند انرژی هسته‌ای باید از سطح یک مسئله سیاسی فراتر رود و به باور ملی تبدیل شود. هرگاه مردم به یک اندیشه ایمان بیاورند، آن گفتمان ماندگار می‌شود.

بازنگری در مأموریت مدارس

حجت‌الاسلام والمسلمین صلح‌میرزایی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس، حوزه‌های علمیه با تشکیل قرارگاه‌های فرهنگی، نقش مهمی در پشتیبانی فکری و معنوی جبهه‌ها داشتند. پس از جنگ نیز هرگاه این روحیه زنده نگه داشته شد، تحولات مثبتی در حوزه رخ داد. امروز هم نیازمند بازنگری در اهداف و مأموریت‌های مدارس علمیه متناسب با پیام «حوزه پیشرو و سرآمد» هستیم.

وی افزود: در برخی مدارس علمیه، به‌ویژه آن‌هایی که نگاه انقلابی دارند، تلاش می‌شود تا مأموریت‌ها و برنامه‌ها بازنویسی شود و پیام رهبر معظم انقلاب به‌صورت روشن و قابل درک برای طلاب جوان تبیین گردد.

گام نخست در گفتمان‌سازی؛ بازتولید پیام انقلاب است

این استاد حوزه علمیه در ادامه تأکید کرد: گام نخست در گفتمان‌سازی، بازنویسی و بازتولید پیام انقلاب اسلامی متناسب با شرایط روز است. اگر این پیام به باور عمومی تبدیل نشود، حتی فعالیت‌های پرشور نیز اثر پایداری نخواهد داشت، لذا باید با نگاهی نو، عقلانیت را در کنار آرمان‌گرایی به‌صورت منسجم به نسل جدید منتقل کرد.

تقویت امید و استفاده از ظرفیت‌های جدید حوزه

وی با اشاره به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در فعالیت‌های آموزشی و تبلیغی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: ما باید عوامل امیدبخش را در مخاطبان تقویت کنیم. امروز حوزه از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و امکاناتی در اختیار ما قرار دارد که پیش‌تر وجود نداشت. بسیاری از این دستاوردها حاصل تلاش طلاب و اساتید است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صلح‌میرزایی با یادآوری محدودیت‌های گذشته گفت: در گذشته برای مطالعه و تحقیق باید از کتابخانه‌ای به کتابخانه دیگر می‌رفتیم، یا برای شرکت در یک برنامه تبلیغی هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کردیم. اما اکنون به‌واسطه پیشرفت‌های علمی و فناوری از جمله ورود هوش مصنوعی، بسیاری از کارها تسهیل شده و قوت تازه‌ای در اختیار حوزه علمیه قرار گرفته است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه بر اهمیت هم‌افزایی میان نهادهای حوزوی تأکید کرد.

شبکه‌سازی طلاب و استمرار ایده‌پردازی

حجت‌الاسلام والمسلمین صلح‌میرزایی با تأکید بر اهمیت تداوم ارتباطات و همکاری‌های علمی و تبلیغی گفت: باید حلقه‌های مردمی و حوزوی فعال شوند. هرچه کار گسترده‌تر شود، نتایج آن آشکارتر خواهد شد. راهکارها از دل حوزه استخراج شود تا بتوانیم علم و فکر دینی را در جامعه گسترش دهیم.

این استاد حوزوی افزود: در جلسات مختلف شاهد این هستیم که مجموعه‌های انقلابی طرح‌ها و برنامه‌های متعددی در زمینه تربیت استاد و گفتمان‌سازی دارند. این شبکه‌سازی و احساس هم‌زنجیره بودن در مسیر انقلاب اسلامی، طلاب را به‌عنوان سربازان فکری نظام منسجم‌تر می‌کند.

حوزه علمیه، پرچم‌دار گفتمان انقلاب اسلامی

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در قم و دیگر استان‌ها ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد که باید شناسایی و به‌هم متصل شوند. خودِ شبکه‌شدن و تشکیل جبهه گفتمان‌سازی، می‌تواند در تحقق برنامه‌های انقلابی بسیار مؤثر باشد. باید ایده‌پردازی را ادامه داد تا علم و گفتمان حوزه در جامعه زنده بماند.

وی افزود: در شرایطی که حوزه با مأموریت‌های متعدد مواجه است، لازم است مجموعه‌هایی که در زمینه‌هایی چون معماری اسلامی، هوش مصنوعی یا مسائل فرهنگی فعالیت دارند، مورد حمایت قرار گیرند. بسیاری از این فعالیت‌ها کاملاً مردمی‌اند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش امیدبخش رسانه‌های داخلی گفت: وقتی مخاطب در فضای رسانه‌ای کشور، فقط اخبار ناامیدکننده می‌بیند، انگیزه و نشاط اجتماعی کاهش می‌یابد. در حالی‌که اگر اتفاقات مثبت به‌درستی اطلاع‌رسانی شود، امید به آینده و روحیه کار جهادی در میان مردم افزایش پیدا می‌کند.

چارچوب مطالبه‌گری

وی با اشاره به ضرورت حضور فعال حوزویان در عرصه عمل گفت: مطالبه‌گری نباید صرفاً در حد بیان خواسته‌ها باشد، بلکه باید راهکارهای عملی و قابل اجرا نیز ارائه شود. طلاب در تربیت، تبلیغ و گفتمان‌سازی نقش‌آفرینی کنند و مردم را در اجرای این راهکارها مشارکت دهند.

ساختار فرهنگی نیازمند بازسازی انقلابی است

این استاد حوزه با اشاره به وضعیت بودجه‌های فرهنگی کشور تصریح کرد: بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی از کمبود منابع رنج می‌برند و بودجه‌های مصوب به‌طور کامل تخصیص نمی‌یابد. با این حال، نباید فعالیت فرهنگی را وابسته به منابع مالی دانست. باید روحیه مجاهدت و کار برای خدا در میان نیروهای فرهنگی تقویت شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صلح میرزایی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر خودباوری و اتکال به خداوند گفت: در گفتمان مهدوی، هر فرد باید احساس مسئولیت کند و در مسیر تحقق آرمان‌های دینی گام بردارد. خداوند رشد و نتیجه را عطا می‌کند، اما آغاز حرکت با اراده انسان است. هر اقدام کوچک در مسیر اصلاح فرهنگی، گامی الهی در جهت ساخت تمدن اسلامی است.

لزوم ورود اساتید و طلاب به عرصه اطلاع‌رسانی

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه گفتمان‌سازی بدون رسانه‌سازی ممکن نیست، بر ضرورت تقویت امید اجتماعی، بازسازی ساختارهای فرهنگی و حضور فعال حوزویان در میدان عمل تأکید کرد و از اساتید و طلاب خواست وارد عرصه اطلاع‌رسانی شوند.

ارسال نظرات