جمعه نصر نمادی از حماسه و شدت عمل در تهاجم علیه دشمن متجاوز بود

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سعید صلح میرزایی، نماینده مجلس خبرگان رهبری با حضور در مدرسه شبهه پژوهی «رویکرد تهاجمی در مواجهه با شبهات» که از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه برگزار شد، محافظت از مرزهای اعتقادی را همانند حفاظت از مرزهای زمینی امری بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: قاعدتاً ما نیاز به مراقبت از مرزها داریم؛ هم در مرزهای زمینی و حقیقی و هم در رابطه با دین و تدین مردم این تکلیف را بر عهده داریم. روایت داریم که حضرت امام صادق(ع) می فرمایند: علمایی که مراقب اعتقادات مردم اند همانند مرزبانان هستند.
لزوم شناخت دشمن برای تهاجم به آن
نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: حالا در مواجهه با دشمن گاهی اوقات صنف کار ما ممکن است کمتر دفاعی باشد. بویژه در این سالها می بینیم که رویکرد ما در مواجهه با جنگ فرهنگی و اعتقادی که دشمنان اسلام به راه انداخته اند، باید تهاجمی هم باشد. حالا اولویت ما در این بحث باید اول شناخت دشمن باشد.
حجت الاسلام والمسلمین صلح میرزایی دشمنان جبهه حق را افرادی و گروه هایی شبهه افکن خواند و گفت: دشمنان جبهه حق مجموعههایی هستند که بیشتر در مقولات نظری اشکال و اذهان را دچار شبهه میکنند. به طور کلی باید دانست که بهترین دفاع حمله است. بنا به فرمایش امیرالمومنین علیه السلام بسنده کردن به پاسخ دادن تدافعی کافی نیست و این رویکرد به تنهایی ضررهایی را به دنبال خواهد داشت.
وی با تأکید بر لزوم داشتن رویکرد تدافعی و تهاجمی به صورت توأمان گفت: اینکه تدافع چیست و تهاجم چیست، یقیناً نمیتوانیم تدافع را با این توجیه که فرض کنید تهاجم بهترین راه است، رها کنیم. قاعدتاً بخشی از جوانان ما و بخشی از ذهنیت های حاضر در جامعه به خاطر اینکه فضای مجازی را شبهات مختلف پر کرده است، به وسیله همین شبهات مسیر درست اندیشیدن را نمی توانند پیدا کنند. شاید نسبت به هیچ مکتب و آیینی این میزان شبهه را انسان احساس نمیکند. پس اینجا به نظر می آید هم دفاع از اهمیت بالایی برخوردار است و هم تهاجم نسبت به عقاید معاندین ضروری است.
در نبرد تمام عیار باید هم رویکرد تهاجمی داشت و هم برای دفاع آماده بود
استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر ما فقط روی یکی از دو رویکرد تدافعی و تهاجمی تمرکز کنیم قاعدتاً نبرد تمام عیار را پاسخ نداده ایم. در مرحله اول باید دید هدف از دفاع و تهاجم چیست؟ پاسخ دفاعی به شبهه شبیه درمانی است که ما نسبت به بیماری انجام میدهیم. وقتی ذهن یک نفر از شبهات سیاسی، شبهات اجتماعی و شبهات دینی و مذهبی پر شد و حتی گاهی اوقات مقولات شبهاتی مثل شبهات معرفت شناسانه اتفاق میافتد حرکت را از این شخص میگیرد و گاهی اوقات حرکت در مسیر باطل را بعد از مدتی به او تحمیل می کند. قاعدتاً مواجهه در قبال این اتفاق را می توان یک رویکرد درمانی یا رویکرد تدافعی قلمداد کرد.
وی رویکرد تهاجمی در برخورد با شبهات را چیزی شبیه به جهاد ابتدایی دانست و گفت: اینکه این رویکرد تهاجمی چیست و ما چگونه باید این رویکرد تهاجمی را داشته باشیم و آیا میتوانیم این رویکرد تهاجمی را به جهاد ابتدایی تشبیه کنیم، شاید به تمام نشود این تطبیق را انجام داد، اما به نظر می رسد از آنجا که رویکرد تهاجمی با دو هدف اصلی مضمحل کردن و بی آبرو نمودن منبع تولید شبهه و به چالش کشیدن عقاید او و سرگرم کردن او به پاسخ دهی انجام می شود، چیزی شبیه جهاد ابتدایی است.
هدف از هجمه به پایگاه فکری دشمن به خوبی شناخته شود
حجت الاسلام والمسلمین صلح میرزایی تصریح کرد: به عنوان مثال در جنگ سخت اینکه ما به سکوی پرتاب موشک یا به آشیانه هواپیماهای جنگنده دشمن حمله کنیم و آن را در لانه و آشیانه منهدم نماییم خودش یک تهاجم مهم و اثرگذار است. اما گاهی اوقات هدف این است که او را سرگرم جنگ کنیم و به همین خاطر سکوی پرتاب موشک های دشمن را سالم باقی می گذاریم تا با این سرگرم شدن در اقدامات و تصمیم گیری های بعدی او تأخیر ایجاد شود.
وی تهاجم به منبع تولید شبهه را تهاجم نرم و بی نیاز شدن از حذف فیزیکی تولیدکنندگان شبهات عنوان کرد و گفت: اگر بگوییم هدف اصلی در رویکرد تهاجمی نسبت به شبهات حمله به منبع تولید آن هاست، این انهدام در فضای نرم اتفاق می افتد و دیگر به معنای ترور فیزیکی نیست. همین که معلوم شود منبع تولید شبهات چگونه شخصیت و سبک زندگی دارد و پرده از این شخصیت و رفتارهایش برداشته شود، می تواند مخصوصاً در مورد شخصیت هایی که رفتار منافقانه ای دارند، به طور کلی موجب حذف آن ها از اذهان عمومی شود و آن منبع تولید شبهه از کار بیفتد.
دسترسی به شهروندان آمریکا برای تبیین تناقضات ارزش های آمریکایی دشوار است
مسؤول دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در قم افزود: باید بدانیم در رویکرد تهاجمی این حمله را نسبت به چه کسی باید داشته باشیم؛ در مواقعی این هجمه به مرکز تولید شبهه است و در مواقع دیگر ممکن است لازم شود به اذهان شهروندانی باشد که آن تفکر باطل دارد بر آنها حکمرانی می کند. در این جا فقط می بایست در ذهن مخاطبین و دنبال کنندگان دشمن ایجاد تردید کرد. یعنی دقیقاً همان کاری که علیه ما و ملت ما دارند انجام می دهند. اگر ما به ملت آمریکا دسترسی داشته باشیم و بتوانیم تناقض های ارزش های آمریکایی، تناقض های رفتاری مسئولین آن ها یا بزرگان مکتبی شان را بیان کنیم که در واقع حقیقت را گفته ایم، این حقایق چون نحوه هجومی دارد، جبهه باطل را به پاسخ دادن به آن ها و تلاش برای همراه کردن مردم با خودش مشغول می کند.
وی تصریح کرد: اگر تهاجم به معنای واقعی کلمه اتفاق بیفتد عملاً بار ما را کم می کند و ما فرصت بیشتری پیدا می کنیم برای اینکه به تعمیق معارف در میان مردم بپردازیم. مثلاً در نامه ای که حضرت امام(ره) به گورباچف نوشتند، در واقع ایشان در آنجا هجمه کردند؛ حضرت امام(ره) در عین اینکه آن ها را به اسلام دعوت کردند، ولی نسبت به عقاید و رویکردهای آن ها هجمه هم داشتند. بالاخره برای ذهن هایی که این نامه امام را دیدند و خواندند، حداقل سؤال ایجاد شد.
غربی ها دم از آزادی بیان می زنند، اما ...
حجت الاسلام والمسلمین صلح میرزایی دسترسی به شهروندان کشورهای دیگر را دشوار ارزیابی کرد و اظهار داشت: ما در مقوله ارتباط با شهروندان کشورهای دیگر دچار سختی هستیم البته مسیر مسدود نیست، اما سختی های زیادی دارد. هر چند در محیط های علمیِ آنها دعوت به آزادی اندیشه میشود، اما به شدت نسبت به باورها و ارزشهای مورد قبولشان حساس هستند. کاری که با مجموعه مرکز اسلامی هامبورگ در آلمان کردند. آن ها شعار آزادی میدهند، شعار چند صدایی میدهند اما در عمل اصلاً در این قصه موفق نبوده اند. در فرانسه بیشترین توهین ها به حضرت رسول الله(ص) انجام شد. حرف هایی که هر انسان منصف مؤدبی از آن ها متفر بود و نسبت به آن ها اعتراض می نمود. اما افراد معترض مورد توبیخ و تهدید قرار می گرفتند. مثلاً روژه گارودی را که یک فیلسوف و استاد دانشگاه در فرانسه است به خاطر اینکه منکر هولوکاست شد، دادگاهی کردند.
وی تهاجم به شبهات و برنامه های فکری و فرهنگی دشمن را از طریق ابزارهای رسانه ای و هنری میسر دانست و گفت: مسیر ما برای رساندن پیام خیلی سخت است، اما آثاری همچون سرود «سلام فرمانده» به زبانهای مختلف ترجمه می شود و یا حتی به وسیله کسانی که اصلاً نمی دانستند این چه معنایی دارد، ولی آن را حفظ کرده بودند، در نقاط مختلف دنیا منتشر می گردد.
سرود «سلام فرمانده» یک تهاجم بود
نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت: گاهی اوقات بدون اینکه یک بحث علمی و نظری را مطرح کنیم از طریق حرکت های هنری مانند حرکتی که بوسیله سرود سلام فرمانده انجام شد، یک تهاجم را شکل می دهیم. و یا از طریق اقداماتی که چندین سال است انجام می شود؛ اقداماتی همچون برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی در یکی از روزهای ماه محرم در زمره این گونه حرکت ها قرار می گیرد. درست است که طی این اقدامات از یک جهت تعظیم شعائر اسلامی را شاهد هستیم، ولی از منظری دیگر می توان این ها را دارای رویکرد تهاجمی قلمداد کرد. در اینجا لزوماً هجوم از نوع هجوم علمی نیست؛ هرچند که پایه علمی هم دارد، اما مباحثه علمی به حساب نمی آید.
وی قالب های هنری طنز را یکی دیگر از ابزارهای تهاجمی دانست و عنوان کرد: اگر رویکرد از جنس هنری باشد از قالب طنز نیز در خیلی مواقع می توان استفاده کرد. مانند کاری که در برنامه «پاورقی» مشاهده می شود. زبان طنز و استفاده از ادبیات و حتی گاهی اوقات از کاریکاتور میتواند یک هجمه باشد.
حجت الاسلام والمسلمین صلح میرزایی تأکید کرد: مسئله خیلی مهم در رویکرد تهاجمی این است که ما با الگوگیری از برخی تنبیهات نظامی که قرآن کریم یا امیرالمومنین(ع) استفاده کرده اند، بتوانیم برخی ملاک های دیگر را هم اضافه کنیم. آیه ۱۲۳ سوره مبارکه توبه در خصوص قِتال می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قَاتِلُوا الَّذِینَ یَلُونَکُمْ مِنَ الْکُفَّارِ وَلْیَجِدُوا فِیکُمْ غِلْظَةً؛ یقیناً یکی از چیزهایی که به هنگام تهاجم می بایست ملاک عمل باشد، غلظت و شدت عملی است که باید به رخ طرف مقابل کشیده شود.
وی موضع تهاجمی را موضع دارای شدت عمل با هدف از بین بردن تکیه گاه های استدلالی طرف مقابل دانست و خاطرنشان کرد: قاعدتاً سنخ تدافع این است که ما در یک موضعی قرار می گیریم، موضع محکمی را برای خودمان انتخاب می کنیم و آنگاه شروع به پاسخ دادن یک به یک شبهاتی که علیه ما آمده می نماییم، اما در مقوله تهاجم حتماً باید آن شدت عمل و اسقاط و از بین بردن پایگاه های استدلالی طرف و پایگاه های انتقال مبانی تصوری و تصدیقی طرف در نظر گرفته و همه اینها شکسته شود. به عنوان مثال غلظتی که در عملیات وعده صادق ۲ وجود داشت که به دشمنان اسلام فهماند اگر بار دیگر بازی را شروع کنند با چه غلظت و شدت بیشتر و پیچیده تری در وعده صادق ۳ مواجه خواهند شد.
جمعه نصر یکی از مثال های بارز تهاجم بود
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از مثال های بارز تهاجم از صنف فعل حضور مقام معظم رهبری در نماز جمعه نصر و در آن زمانی است که همه میگفتند نباید رهبری در چنین فضایی حضور یابند و ایشان علی رغم این گفته ها و برخلاف اقدامات حفاظتی معمول که به محض پایان برنامه تیم حفاظتی با سرعت مسئولین را از مکان برگزاری برنامه خارج میکنند، اما مقام معظم رهبری هم حضور پیدا کردند و هم پس از آن سخنرانی کوبنده، نماز ظهر و عصر را با تعقیباتش در همان جا ادا کرده و با صبر، آرامش و تمأنینه خاصی که دنیا را متوجه اراده قوی ایشان برای مقابله با ظلم کرد، مکان را ترک نمودند. به طور معمول روال بر این بوده که حضرت آقا همیشه نماز اول را می خواندند و نماز دوم توسط مرحوم آیت الله امامی کاشانی، آیت الله جنتی و ... به جا می آوردند. اما در جمعه نصر مقام عظمای ولایت اولاً زودتر از جلسه تشریف آوردند، نماز را کوتاه نکرده و آن را با سوره جمعه خواندند و بعد از نماز نشستند تعقیبات گفتند، نماز عصر را خواندند و بعد از تعقیبات نماز عصر با مسئولین خوش و بش کردند.
توصیه حضرت امیرالمؤمنین(ع) به فرزندش برای رفتن به میدان جنگ
وی نشان دادن غلظت و شدت را از مسائل مورد تأکید حضرت امیرالمؤمنین(ع) خواند و اظهار کرد: امیرالمؤمنین علیه السلام وقتی می خواستند فرزندشان محمد بن حنفیه را به میدان جنگ جمل بفرستند آن عبارت معروف را بر زبان مبارکشان جاری کردند و زمانی که حضرت پرچم را به محمد بن حنفیه دادند، فرمودند لما أعطاه الرایة یوم الجمل، تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ ، عَضَّ عَلَی نَاجِذِکَ، أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَکَ، تِدْ فِی الْأَرْضِ قَدَمَکَ، ارْمِ بِبَصَرِکَ أَقْصَی الْقَوْمِ، وَ غُضَّ بَصَرَکَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ؛ کوه ها از جا بجنبند تو از جا حرکت مکن، دندان هایت را بر هم بفشار، سرت را به خداوند بسپار، گام هایت را بر زمین بکوب، دیده به آخر لشکر دشمن بدوز، در وقت حمله چشم را فرو خوابان و وبدان که پیروزی از سود خدای سبحان است و بس.
حجت الاسلام والمسلمین صلح میرزایی افزود: اگر در مقام پاسخگویی به شبهه باشیم و بخواهیم پاسخ کسی را که شبهاتی علیه ما مطرح کرده، بدهیم با او هم باید این عزت میدان جنگ را که مورد تأکید حضرت امیر(ع) بوده است، داشته باشیم. رویکرد تهاجمی در این مسئله می بایست شدیدتر باشد.
وی گفت: یکی دیگر از نکات مهم در این مسئله و تفاوت های رویکرد تدافعی و عملکرد تهاجمی این است که ما در برخی مواقع دسترسی به شهروندان جبهه طاغوت نداریم؛ همانطور که ماهواره ها به محض اینکه شبکه ماهواره ای ما در آن بلاد پر بازدید شود، اصلاً آن شبکه را حذف میکنند. اصلاً خیلی از مردم اروپا و آمریکا به دلیل اینکه معمولاً تلویزیون های این کشورها داخلی هستند، شاید خیلی مخاطب شبکه های ماهواره ای ما نباشند و ممکن است این سختافزار خیلی در آنجا استفاده نشود.
تهاجم گاهی اوقات به بناست و گاهی اوقات به مبنا
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برخی تجربیات خود در مواجهه با شبهه افکنان داخلی بیان داشت: خود من هم با نمونه هایی از افراد شبهه افکن در داخل کشور مواجهه داشته ام. برخی از این مجموعه ها شبهه پراکنی می کردند، ذهن ها را مشوش می کردند و خیلی از آن ها یادداشت تهاجمی می نوشتند. رویکرد تدافعی نسبت به این ها خیلی شاید اثرگذار نباشد و نیاز باشد در مواجهه با این گروه ها و افراد رویکرد تهاجمی داشت. این تهاجم میتواند نسبت به مبناهای فکری طرف های مقابل باشد. تهاجم گاهی اوقات به بناست و گاهی اوقات به مبنا. امام خمینی(ره) در مقابله با رژیم پهلوی به جای اینکه گفت و گو کنند و بیایند بحثهای مرتبط با مقابله با فساد را توسعه بدهند، به سمت مبنا و تکیه گاه این فساد که رژیم پهلوی بود، تهاجم را آغاز نمودند.
وی بهائیت را از اصلی ترین جریان های مروج فساد و شبهه پراکن در دوران پهلوی دانست و گفت: در آن زمان بهائیت پشتش به شاه گرم بود و حضرت امام(ره) فرمودند که شاه را برکنار کنید تا حاکمیتی که دارد این جریان شبهه را هدایت میکند و پیش میبرد هم از بین برود. مرحوم آیت الله مهدوی کنی می گفت من در مسجد جلیلی در میدان فردوسی امام جماعت بودم؛ جلوی مسجد یک مشروب فروشی بود که ما خیلی تلاش کردیم آن را جمع کنیم. ایشان می گوید آن زمانی که ما همه درگیری مان این بود که یک مغازه مشروب فروشی را جمع کنیم، حضرت امام(ره) به تهاجم علیه ام الفساد و ستون اصلی همه مشروب فروشان که حکومت فاسد پهلوی بود، فکر می کردند.
مدل اجرا شده اسلام حقیقی را به مردم دنیا نشان دهیم
حجت الاسلام والمسلمین صلح میرزایی، بهترین روش تبلیغ اسلام را نشان دادن جامعه مطلوب اسلامی به مردم دانست و تصریح کرد: بهترین روش برای تبلیغ اسلام این است که ما بتوانیم یک مدل اجرا شده اسلام حقیقی را به مردم دنیا نشان دهیم. اگر ما بتوانیم یک جامعه مطلوب را به مردم دنیا نشان دهیم، علاقمندان به اسلام جذب حرکتی همچون انقلاب اسلامی می شوند و بعد از آن است که تمدن اسلامی را خواهیم داشت و شکل گیری تمدن اسلامی این را به ما می رساند که بشریت منتظر آمدن منجی است و به تعبیر حضرت آقا به طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنا فداه نزدیک می شویم.
وی ادامه داد: پس در رویکرد تهاجمی گاهی اوقات باید به یک دستگاه حاکمه حمله کرد. همان کاری که حضرت موسی علیه السلام و حضرت ابراهیم سلام الله علیه کردند. آن ها با حکومت های ظالم درگیر شدند. این درگیری ها گاهی اوقات از صنف مهاجم و حمله است. برای این کار گاهی لازم است وارد زمین دشمن شد و با استفاده از مبانی خود او تهاجم را عملی کرد. در دفاع از مبانی خودمان استفاده میکنیم ولی وقتی که وارد زمین دشمن شویم، دیگر در آنجا قرآن جواب نمیدهد، بلکه در آنجا باید با استفاده از انجیل، تورات و دیگر کتاب های طرف های مقابل پاسخ آن ها را بدهیم.
استاد حوزه علمیه قم در پایان گفت: رهبری در یکی از دیدارها با بانوان بحث را روی نقش زنان در غرب بردند که شما با زنان اینجوری برخورد کرده اید و اتفاقاً ما در زمینه حقوق بشر و زنان از شما طلبکار هستیم. باید دانست که هم دفاع مهم است و هم تهاجم. این هم فرمایش خود حضرت آقا در ۲۱ تیر ۱۴۰۲ است که فرمودند تبلیغ فقط پاسخگویی نیست که آن واجب است. ایشان در ادامه وقتی وارد بحث تهاجم میشوند آن را به دو قسم تقسیم کردند: یکی حمله به مرکز تولید شبهه از جنبه فکری یا رفتاری است که این نوع از تهاجم می تواند به سمت مبانی فکری یا مبانی حاکمیتی باشد. حضرت امام(ره) به سمت حاکمیت هجمه وارد کردند. قسم دیگر تهاجم ارائه الگوی مناسب از طریق رسانه و برنامه های فرهنگی همچون مراسم شیرخوارگان حسینی و یا برگزاری جشن های تکلیف است.